Barn och kaffe

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Har en liten fundering på det där med kaffetörstiga barn. Jag har en 2-årig dotter som helst vill ha en egen cappu eller så går hon och dricker upp sista slatten på mina espressos.

Hur är det med era barn, dricker dom också kaffedrycker?
Är det ok med små barn som dricker kaffe?

Kan bara konstatera att man är väl själv långt ifrån den bästa förebilden som dricker kaffe hela tiden..
 

Björn

Well-known member
Jag har hört att studier visat att kaffe verkar hämmande på tillväxten hos barn, alltså att de blir kortare i rocken. Jag har dock inte själv sett studien, och vet inte om det stämmer.
 

arto

Well-known member
Kan tänka mig att finkaffe framjär dom kulinariska framstegen i deras liv.

Dom kanske ser och upptäcker det goda redan tidigt i livet och förbiser all läsk och sliskgodis på skolrasterna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan inte tänka mig att kaffe och koffein är särskilt nyttigt för ett barn. Mina ska då inte få smaka före 13-14 års ålder. Det finns gott om andra saker barn kan smaska på, ge de en kopp varm choklad skummad med maskinen istället.

Varför inte kaffe? Hör jag någon undra.

Varför skulle de behöva kaffe? Är svaret. Det är bara att säga att det är vuxen-dricka. Som öl, vin, osv. Jag har inget problem att stå på mig om ungarna tjatar om att få dricka vin, och inget problem att stå på mig om ungarna tjatar om kaffe.

"Nej, det är vuxen-dricka. Barn får ont i magen av det." Fungerar nu när de är små.

"Nej, det är vuxen-dricka. Det är inte bra för barn, du får smaka när du blivit 14 år. Inte tidigare". Kommer att fungera när de är så stora att de förstår att de troligen inte får ont i magen av det bara för att de är barn.
 

lupoo

Well-known member
Min erfarnhet ( 2 pojkar nu 10 & 5 år) är att det finns en "sno kaffe" period i småbarnsåren. Tror att man själv är lite av boven då man bjuder några droppar på en sked för att de skall få smaka. Båda mina har tyckt att det har varit gott och har sedan "tiggt" när man ha suttit med sin kopp eller tömt slatten när man lämnar bordet. Efter ett tag så verkar det som om kaffet inte blir lika intressant och sista året tror jag inte att det har varit någon "slatt jakt":) här hemma.

Har inte gett barnen några större mängder kaffe när de var mindre utan när de har velat ha utan bara någon sked, tror inte att det kan vara några hälsoproblem att ge lite kaffe då och då.

10-åringen vill ibland ha kaffe (med mycket mjölk...eller en islatte på sommaren),han tycker även att det är kul att köra maskinerna och tampa och grejer och visst det kan han få men aldrig på kvällen då koffeinet stör insomning/sömn.

Annars är det ju mjölkskum som är vad som de bägge tycker är godast och det brukar efterfrågas.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finns det folk som är koffeinberoende av cola?
Jag tänker på att en del här på forumet är koffeinberoende, något jag aldrig kännt. Däremot har jag kännt mig pigg som sjutton och lite "koffeinstinn" ibland. Vore ju bedrövligt om man gjorde sina ungar till koffein-junkies som får ont i huvudet om de inte får i sig kaffe.

Barn är ju lätta att forma och ge idéer till, de har lätt att lära sig och kan ta till sig saker. Lär man de att dricka kaffe (då menar jag dricka, med egna koppar istället för ett smakprov) så är säkert risken större att de får ett koffeinbehov än hos en vuxen. En kopp kaffe har X koffein, i en vuxen kropp ger den Y i effekt. Men hur är det med effekten i en barnkropp?
 

lupoo

Well-known member
Ja Du KG, tycker inte att Du svara på min fråga utan "dundrar bara på" i din i mitt tycke lite för "svart-vita" värld. Du vet det finns nyanser och fakta(sånt som kan ersätta X och Y);).
Nää DU är inte koffeinberoende och??? Vi pratade om barn och om de skulle erbjudas kaffe eller inte.
Åter till fakta. Hur mycket koffein får ett barn i sig om han/hon får en burk cola (det är nog en ganska vanlig "dos").
Följade tabell hittade jag på susning.nu

Bryggkaffe 150 mg
Snabbkaffe 82 mg
Koffeinfritt kaffe 2 mg
Espresso (0,3 dl) 71 mg
Dubbel espresso (0,6 dl) 142 mg
Te 50 mg
Varm choklad 8 mg
Coca-Cola light (33cl) 50 mg
Coca-Cola 45 mg
Pepsi (33cl) 37 mg
Red Bull, energidryck 80 mg

Källa: K. DesMaisons, Potatoes Not Prozac

Så nu kan vi ta bort X värdet i Din ekvation. Som Du ser finns det en ansenlig mängd koffein i colan, och finns det tankan på att inte göra sina barn till "koffein-junkies" så skall man nog överväga om cola skall serveras överhuvutaget, lägger Du sedan till hälsoaspekten med det höga energivärdet på läsk så talar även det emot.

Nå, erbjuds dina barn coladryck?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ja Du KG, tycker inte att Du svara på min fråga utan "dundrar bara på"..... Vi pratade om barn och om de skulle erbjudas kaffe eller inte.

Ja? Och och koffein och koffeinberoenden hör väl dit (eftersom de skulle få i sig en hel del koffein på unga år)?

Jag försöker ju förklara och motivera varför jag tycker på ett visst sätt, istället för att bara säga "Så är det, så det så".

Hur mycket koffein får ett barn i sig om han/hon får en burk cola (det är nog en ganska vanlig "dos").
Följade tabell hittade jag på susning.nu

Bryggkaffe 150 mg
Dubbel espresso (0,6 dl) 142 mg
Coca-Cola 45 mg


Så nu kan vi ta bort X värdet i Din ekvation.

Kan vi? En kopp kaffe (för det antar jag att de räknar med i bryggkaffe) eller en dubbel shot motsvarar tre burkar cola. Efter påtår så är det 6 burkar (eller efter dagens andra kopp).

Och 6 burkar cola är inget jag skulle mata mina barn med. ;)
Förvisso är de bara 4 och 3 år än, men ändå. Tror jag kommer att dra gränsen lägre för dagskonsumtionen när de blir äldre med.

och finns det tankan på att inte göra sina barn till "koffein-junkies" så skall man nog överväga om cola skall serveras överhuvutaget, lägger Du sedan till hälsoaspekten med det höga energivärdet på läsk så talar även det emot.

Helt klart är det inget som ska serveras dagligen, och inte i enorma mängder de få gånger det serveras läsk. Det känns självklart.

Nå, erbjuds dina barn coladryck?

Sällan. Kanske ett par, tre gånger per månad blir det läsk? (ren gissning, håller ingen järnkoll på det). Läsk är inget vi har hemma för jämnan.
 

lupoo

Well-known member
Kan vi? En kopp kaffe (för det antar jag att de räknar med i bryggkaffe) eller en dubbel shot motsvarar tre burkar cola. Efter påtår så är det 6 burkar (eller efter dagens andra kopp).
Ja tycker det, eftersom vi här har ett mer civilicerat sätt att se på kaffe;). Jag tänket mig en typ "babycinno" (inte fullt en enkel med skummad mjölk) skulle i koffeininehåll hamna som läsken, dock betydlig nyttigare när det gäller energimängd. Så därför likställer jag kaffet med läsken.


Helt klart är det inget som ska serveras dagligen, och inte i enorma mängder de få gånger det serveras läsk. Det känns självklart.
---------------
Sällan. Kanske ett par, tre gånger per månad blir det läsk? (ren gissning, håller ingen järnkoll på det). Läsk är inget vi har hemma för jämnan.
Låter sunt:) Här är det läsk/cola 1g/v och då inte heller i några större mängder.

För att avsluta och gå tillbaka till ursprugsfrågan från linken så tror jag inte att det är skadlig att bjuda på lite "slatttar", det ser ut att vara ett övergående problem, det genuina kaffeintresset kommer först senare;)

KG: Ursäkta om jag var lite "brysk" i tonen i mitt förra ingägg;). Det finns mycket att tänka på när det gäller barnen, stort ansvar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag tänket mig en typ "babycinno" (inte fullt en enkel med skummad mjölk) skulle i koffeininehåll hamna som läsken, dock betydlig nyttigare när det gäller energimängd. Så därför likställer jag kaffet med läsken.

Hmmm, bra variant av "babycinno" i så fall. :)
Ska jag bjuda på när de vill börja med kaffe (när de är lite äldre).

För att avsluta och gå tillbaka till ursprugsfrågan från linken så tror jag inte att det är skadlig att bjuda på lite "slatttar", det ser ut att vara ett övergående problem, det genuina kaffeintresset kommer först senare;)

Ja, "slattjakt" är ju en helt annan sak än att regelrätt servera de egna koppar. Jag ser inte slattjakten som fel eller problematisk alls, däremot om man börjar tokservera egna koppar till barnen så sätter jag ett frågetecken på hur nödvändigt det är (beror givetvis på åldern)

Jag har en moster som låter sitt barnbarn dricka rätt rejält. Då snackar vi egen hel kopp med lite extra vatten i (så det inte ska vara för varmt) och sedan sveps hela koppen av en 3-4 åring som tycker det är sketgott. Känns knasigt och onödigt tycker jag. "Varför" är en rätt träffnade fråga om sådant barnkaffedrickande. Det är bara onödigt.

KG: Ursäkta om jag var lite "brysk" i tonen i mitt förra ingägg;). Det finns mycket att tänka på när det gäller barnen, stort ansvar.

Ingen fara, det är ett rejält ansvar med barn. Underbart och ansvarsfullt.:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad är det som är så farligt med kaffe som ungarna blir sjuka av?

Farligt och farligt, det är väl klart att de inte "blir sjuka" av kaffe direkt.

Däremot tycker jag att det är onödigt att servera en treåring en egen kaffekopp. Varför skulle man göra det?

Det är solklart att man KAN bli beroende av koffein, man kan få abstinens i form av huvudvärk och liknande. Det är inget jag vill utsätta mina barn för, även om "risken är liten" så finns den där. Varför skulle man vilja ge de vanan att dricka kaffe i så unga år?

Ge de ett glas mjölk istället, det är nyttigare.
 

arto

Well-known member
Farligt och farligt, det är väl klart att de inte "blir sjuka" av kaffe direkt.

Däremot tycker jag att det är onödigt att servera en treåring en egen kaffekopp. Varför skulle man göra det?

Det är solklart att man KAN bli beroende av koffein, man kan få abstinens i form av huvudvärk och liknande. Det är inget jag vill utsätta mina barn för, även om "risken är liten" så finns den där. Varför skulle man vilja ge de vanan att dricka kaffe i så unga år?

Ge de ett glas mjölk istället, det är nyttigare.

Om dom gillar att dricka kaffe så är det bra att ge dom en kopp. Jag hoppas och tror att det leder till vägen bort från bryggkaffet, när barnen väl vet att det finns godare ting. Lite som att neka tonåringar till alkohol, det leder ju till en sjuttis-per-skalle-kvällar.

Och vanan kan man ge för att det är fin vana. Som att äta gott ost eller gilal någonting annat än sport.

Bjuda på istället för att neka tro rjag är rätt väg.

Men jag har ju inte kids så ska inte säga så mycket, det är bara sådär som jag tycker just nu.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag hoppas och tror att det leder till vägen bort från bryggkaffet, när barnen väl vet att det finns godare ting. Lite som att neka tonåringar till alkohol, det leder ju till en sjuttis-per-skalle-kvällar.

Ja, att neka en tonåring kaffe känns lite overkill. Då är det såklart bättre att bjuda på det (och då är de tillräckligt stora för kaffe, till och med i mitt trångsynta hem ;) ).

Det beror ju helt på ålder. Men jag tror inte att om man nekar en 4 åring espresso så går de och "super-skallen-med-bryggkaffe" senare i livet. ;) :D


Man får väl se hur det känns längre fram. Kanske mjuknar man när de är 10 och vill ha en egen "babycinno"? Nu är man så megabeskyddande när de är så små, nu känns det i alla fall främmande att få in kaffevanan till de små.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Hmm, svar av 3 personer och har fått in hela spektrumet med svar från:

- Om dom gillar att dricka kaffe så är det bra att ge dom en kopp. (Den helt öppna stilen)
till:
- Har inte gett barnen några större mängder kaffe när de var mindre utan när de har velat ha utan bara någon sked, tror inte att det kan vara några hälsoproblem att ge lite kaffe då och då. (Den lite mer mitt i mellan stilen)
och slutligen:
- Nej, det är vuxen-dricka! (Den totalt nekande stilen)

Rätt skönt att se hur vi här på forumet ser på det hela, eftersom vi är i min mening lite freakade allihop och ändå tycker så olika med tanke på att vi själva dyrkar drycken.

Nu ska jag säga som så att min dotter helst vill ha en egen cappu, men hittills har hon inte fått det och jag tror att det dröjer innan han kommer att få det också. Däremot får hon smaka med mig, eftersom jag själv anser att det inte är så farligt med en liten slatt kaffe. (Den lite mer mitt i mellan stilen)

Jag får tacka för era åsikter angående huruvida det är ok att ge barnen kaffe eller ej.

Ser gärna andras åsikter i frågan också.

Dagens skönaste citat:
Men jag tror inte att om man nekar en 4 åring espresso så går de och "super-skallen-med-bryggkaffe" senare i livet. ;) :D
Ack hemska tanke.. :D
 

Brölar

Well-known member
Såg den här tråden först nu...

Har själv två döttrar, en ett-åring och en på snart 4. Den yngre dricker av förklarliga själ bara välling och vatten medans den äldre har mjölk som solklar favvo. Hon vill oftast inte ha kaffe men har smakat på mitt bryggkaffe med mjölk ett par gånger.
Jag började själv dricka kaffe med mjölk när jag var i hennes ålder och tror inte det är så farligt så länge man som förälder tar ansvar för att det inte blir för ofta (hur ofta det nu kan vara). Så länge man inte stoppar socker i ungarnas kaffe så borde det vara lugnt. Vet att det finns föräldrar som ger sina barn (sötad) saft i nappflaska och då kanske man inte tycker socker i kaffet är så illa men faktum är att barns tänder är väldigt dåligt skyddade mot sötsaker. (info för Er som inte har barn, vi andra blir bombaderade med "gör si och gör så" från vårdcentraler och broschyrer) ja ja....

En aspekt med kaffe till barn kan förstås vara att de kanske kan bli speedade av coffeinet på liknande sätt som om man gett dem godis. Den typen av cirkus hemma klarar man sig bra utan när man jobbat hela dagen och bara vill ta det lugnt. :eek:hmy:

Att låta barnen prova kaffe om de själva ber om det men att i övrigt inte pracka på dem någonting är modellen vi kör med. Hoppas det faller ut väl. Vi har gjort nästan likadant med godis men där håller vi en betydligt striktare linje med godis ELLER glass, och BARA på lördagar (om hon kommer på att be om det)
 

rhide

Well-known member
Jag håller med flera av de tidigare talarna att man bör vara väldigt försiktig med vad man ger små barn (innan puberteten börjat). Tills den åldern bör kaffe vara vuxendricka, men kanske okej att smaka eller dricka hemma hos mormor någon gång då och då.

KG har självklart helt rätt i sin antydan att barn påverkas mycket mer av samma mängd kaffe än vad en vuxen människa gör - kanske underskattas effekten till och med! En grov approximation vore att ett barn som väger hälften mot en vuxen, innan puberteten, påverkas 10 ggr mer av samma mängd kaffe. Många biologiska processer är logaritmiska, så varför inte upptagen vätska...

Visserligen tror jag inte att socker, såsom Coca-Cola, är det minsta bättre än koffein, kanske till och med sämre, men jag har aldrig hört talas om någon som inte kan vara utan godis en månad, men betydligt (Betydligt!) fler som inte kan vara utan kaffe samma tid.

Jag går på magkänslan. Vänta med kaffet :cool:
 

Brölar

Well-known member
att barn påverkas mycket mer av samma mängd kaffe än vad en vuxen människa gör
Absolut, det gäller det mesta!
Är det någon som har koll på hur pass skadligt te skulle kunna vara i tidig ålder? Te lär ju också innehålla en del substanser om man säger.
 
Topp