Maskin och ev. kvarn

Jutta

Well-known member
Hej hej hej.

Jag håller på att samla ihop till en maskin till pappa som fyller 50 nu om bara tre veckor. Jag tänkte att beroende på hur många av gästerna som vill vara med och skramla, så blir det antingen en silvia eller silvia+rocky.

Om vi bara får ihop till maskinen så får vi ju köra på butiksmalet kaffe tills pappsen nördar ner sig så totalt att han känner att han bara måste investera i en kvarn också.
Min fråga är nu:

När man köper malet espressokaffe, är det alltid eller så gott som alltid rätt storlek på kornen? Ehh, eller ja, vad man nu säger.
Eller varierar det mycket mellan olika maskiner, vilken malningsgrad som är bäst?

Hejdå!
Jutta
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Butiksmalet suger jämfört mot malet hemma!
Det som talar emot butiks-/färdig malet är:
- Fel malningsgrad.
- Tappar smak direkt.
- Halva ritualen går förlorad.

Köp helst en maskin och en kvarn annars kanske han aldrig nördar ner sig och det skulle vara tragiskt, med tanke på vad trevlig denna livsstil är.
Han kommer aldrig att få till den där sjukt härliga känslan när han får till en riktigt bra extraherad espresso om han inte har en kvarn.

Citterar jb lite: -Tro mig, detta är en riktig material sport. :lol:

Kaffe nörd = Lycklig (iaf periodvist)
 

Jutta

Well-known member
Jag kom på en grej, för jag har verkligen inte råd med en kvarn också, vettefan hu rjag ska få ihop till tamper, kanna och alla tusen livsnödvändiga attiraljer heller, jag kan ju låna kvarnen på jobbet! hälla i vårat kaffe (blä, zoegas!!), göra små tester i olika malningsgrad och sen kanske mala en större mängd när jag hittat bra malningsgrad. hur låter det tror ni?
 

MrBean

Well-known member
En lite tråkigare lösning, men ett bra insteg är: En bra kvarn och mokabryggare istället. Då får han njuta av färskt kaffe, rätt malningsgrad oavsett de kör mokabryggare/press/perkulator eller droppbryggning och senare via espressomaskinen när kaffenördigheten slår till :)
 

mts

Well-known member
bra kvarn, tamper och t.ex Bialetti brikka ger dig nog mer än bra bryggare, ingen kvarn och plasttamper. Jag ångrar bittert att jag "bara" la en tusenlapp på kvarn (Gaggia MM) när det begav sig första gången, den funkar än idag men silvian är en kräsen flicka när det kommer till jämnheten hos kaffet har jag märkt.
 

Tallinn

Well-known member
Man vill ha en riktig maskin så jag tror att ditt upplägg är ganska hyggligt Jutta. Kvarn är viktigt men man KAN ordna nödlösningar tills man har en.
 

Jutta

Well-known member
Tallin: Puh, tack, äntligen någon som inte rådissar mitt panik-upplägg (PENGAR!!!!!!!!!!!!!!???????????????????????)

Nu visar det sig dock vara ganska många söta vänner till pappsen som vill vara med och skramla, så jag har i princip maskinen täckt i alla fall. Kanna och tamper måste vi ju faktiskt ha också. Blir ju nästan en tusenlapp till... well well, det får ordna sig.

BTW - mokabryggare har vi redan sedan tio år. SÅDESÅ! ;)
 

Jutta

Well-known member
Farsan var tydligen mera omtyckt än jag trodde :D, för tjena vad mycket folk det var som ville vara med och lägga pengar på espressomaskins-projektet!
Sedan är det inte svårt att vara psykolog och förstå att folk tycker det är skönt att slippa hitta på något själv, mkt bekvämt att sätta in ett par hundralappar på ett konto och skrivas upp på en lista, hehe.
Den stora uppslutningen gjorde att budgeten räckte gott och väl, till både ett stycke Silvia, en bra kvarn (Demoka Minimoka M205), tamper, kanna och diverse attiraljer - tro det eller ej - jag fick tvångsshoppa kvarnen samma dag som festen var!! :D

Okej - till saken (Nej jag orkar inte läsa bruksanvisningarna):

1. Jag tycker mig inte se någon större skillnad på de olika malningsgraderna i kvarnen - visst skruvar man bara på den svarta pluppen? Jag har testat bägge ytterlägena (man får för övrigt skruva skitmånga varv för att "komma igenom" alla lägena?) och även när jag kör med det jag tror är det mest finmalda, så går extraktionen alldeles för snabbt. Hjälp?

2. Både tampern och portafiltret är ju 58 mm, men jag tycker att det "glappar" lite väl, alltså att det är lite väl stort mellanrum mellan tampern och kanten på pf:et, kanske nån millimeter runt om.

3. Vad är den för en knapp i mitten, mellan ångknappen och kopp-knappen? en spränga maskinen i luften-knapp? jag vågar inte trycka på den!!!!

4. NJä, det var nog inget mer just nu. Hejdå!
 

Molarin

Well-known member
1. Stoppskruvsproblemet. Finns att läsa om på forumet. Lättfixat!
2. Bättre än att det fastnar! (Ta med tampern till Kaffemaskinen och köp ny filterkorg)
3. Varmvattenknappen
4. Bja det.
 

Bjarne

Well-known member
Prixiiiiiis! (nummer 3 i listan) Knappen i mitten är till för varmvatten/tevatten. Dessutom använder du den till att kyla ned ångan till brygg temperatur så du inte skållar kaffet i brygghuset.

Tips för Silvian är att du ångar mjölken först, kyler sen ner kokaren med att tappa ur tevatten och sen brygger espresson. Medan shoten rinner i kopparna så vevar du till möjlken o häller sen upp härligheten!

Och här en komihåglista för "kvällsnattning" av Silvia, göres VARJE NATT"
 

Jutta

Well-known member
vadå varmvatten? när jag trycker på den händer ingenting! ska det komma varmvatten ur brygghuset (=samma som bryggknappen) eller ur ångröret (om man vrider på det) eller hvad?

jag kan även meddela att det går åt helvete att skumma mjölk, jag är mil från den nivå jag skummar mjölk på på coffee queenen på jobbet. HJÄLP!!!!

just det, jag har kommit till rätta med kvarninställningarna nu, något sånär. alltid nånting.
 
C

cj53x11

Guest
vadå varmvatten? när jag trycker på den händer ingenting! ska det komma varmvatten ur brygghuset (=samma som bryggknappen) eller ur ångröret (om man vrider på det) eller hvad?

Ja du måste vrida på ratten, först då kommer det varmvatten ur ångröret.
 

zix

Well-known member
Varmt vatten kommer ur ångröret. Sätter du på varmvattenknappen så ska pumpen gå igång, och öppnar du då ångrörets kran så åker vattnet ut där.

Vad gäller mjölkskumning är det inte mycket att säga annat än: träna på! Cheffalo på kaffemaskinen gav mig en fin lapp han hade skrivit om det, mycket bra råd där.
 

Large

Well-known member
För att få bra tryck på ångan bör du se till att "surfa" på termostatlampan, dvs börja skumma strax innan lampan släcks. Genom att du då tömmer kokaren på ånga sjunker också temperaturen i kokaren och termostaten slår då inte av värmeelementet.

Detta och lite vana att skumma mjölk (vilket du tydligen redan har) borde ge dig ett underbart mikroskum.
Tänk dock på att inte försöka skumma för stora mängder mjölk samtidigt. Inte mer än för max två-tre cappu åt gången.
 

Jutta

Well-known member
åh, tack för tipsen!
ska testa det med "surfningen".

jag upplever att det är svårt att få mjölken att rotera i kannan. det kan iofs bero på att jag använder en ganska liten kanna, någon mer som upplevt att det är lättare att få mjölken i rotation i en stor kanna?
 

arto

Well-known member
Tycker att mindre kanna roterar lättare, och en kanna med mer rund botten roterar också lättare. Låter du maskinen bli ordentligt varm när du har den på ång/skumläge innan du öppnar ångventilen och börjar skumma? Vad jag kan minnas om Silvia så är det att hon sköt på bra med ånga när hon väl blev ånghet.
 

Jutta

Well-known member
ja, jag tror det. när jag tomkör ångröret några sekunder innan jag skummar mjölken är det bra sprutt på den, om än lite ojämnt och stötigt. är jag för otålig om jag börjar skumma då ändå, eller ska jag vänta längre?

min erfarenhet från andra (stora) maskiner är att det inte direkt har att göra med kraften i ångröret huruvida det är lätt att på mjölken att rotera eller ej. min jobbarkompis hade en teori om att det beror på antalet hål i munstycket på röret. vad tros?
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp