Bitter crema

stefanb2

New member
Hej,

Har hängt på forumet ett tag och läst alla trådar med intresse, men nu har jag ett litet problem jag skulle behöva råd eller tips om.

Köpte nyligen en Isomac Tea, och är väldigt nöjd med den. Verkligen stor skillnad med en E61 grupp jämfört med min tidigare maskin.

Men..
På min gamla maskin så tog det ett tag innan man fått upp maskinen till ångtemperatur när jag gjorde en cappuccino. Tillräckligt länge för att creman skulle tunna ut och bara ha en ganska tunn hinna kvar när det var dags att hälla i mjölken.

Tean producerar så mycket crema och det tillsammans med att det går så mycket fortare att ånga mjölken gör att det ligger ett ganska tjockt lager med crema ovanpå mjölken efter att jag hällt i den i koppen.

Problemet är att creman är extremt bitter. Är detta normalt? Mina espresso smakar väldigt gott men det där tjocka lagret med crema som hamnar ovanpå mjölken förstör verkligen hela cappuccinon.

Är creman normalt väldigt bitter eller gör jag något fel? Tror att jag fått till temperaturen på HX maskinen rätt och jag backflushar regelbundet (även med tvättmedel) men jag får fortfarande den där bittra creman.

Använder just nu Mauro de luxe och De Sica men det verkar inte spela någon roll.

Ideer på vad som kan tänkas vara fel mottages tacksamt (eller är det helt enkelt normalt)?

/S
 

zix

Well-known member
Crema på kaffeblandningar med hög robustahalt brukar vara bitter, men det löser sig ju normalt i kaffet efterhand och då märker man inte av det så mycket. Delar du upp creman med hjälp av mjölk så kanske du märker av det där extra tydligt. Lägger det sig som ett lock även om du gör mikroskum eller bara helt enkelt ångvärmer mjölken utan att försöka göra skum?

Annars kan det ju också bero på lite för hög temperatur. Isåfall kan du försöka med att sänka trycket i pressostaten. Vad har du för tryck nu? Mer än 1.2 bar?

En tredje variant skulle kunna vara kvarblivet rengöringsmedel i gruppen. Knappast gott. Har du smakat på vattnet, alltså om du bara gör en shot utan kaffe i portafiltret?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp