Uppsala - Ny Afrikansk restaurang med Etiopisk kaffeceremoni

treefinger

Well-known member
Den 12 Maj öppnar Uppsalas fösta(?) afrikanska restaurang på Sturegatan. Maten och drycken kommer att härstamma från Etiopien och Eritrea. Just nu håller de som bäst på att renovera för fullt så jag hoppas de hinner klart till premiären.

Jag gick förbi där igår och tänkte att jag var tvungen att höra med dem om de även kommer att köra Etiopiskt kaffe, han jag pratade med sken verkligen upp när jag nämnde Yirgacheffe, Sidamo, Harrar och visst sade de att de skulle köra med det, eventuellt skulle de även börja hålla i Etiopiska kaffeceremonier som man kunde komma på. Jag är inte sådär jätteinsatt i hur det går till men jag har för mig att de rostar bönorna i någon murikaliknande panna och sedan krossar kaffet med någon påk i en ihålig stubbe :) Ser... genuint ut i alla fall och väldigt spännande.

ayenabeba_moerser_gal.jpg

(bilden är inte från Uppsala, utan Etiopien :) )

De skulle även, som jag förstod det, sälja kryddor o sånt. Jag hoppas verkligen att blir bra, vore riktigt häftigt om det kunde bli ett nytt stammisställe.

Jag återkommer till tråden med bilder om jag svänger förbi på någon ceremoni framöver :)
 

kafei

Well-known member
låter riktigt intressant tycker jag!
va kul.
kommer absolut besökas när jag är i krokarna.
 

DUÅ-Lars

Active member
Låter riktigt trevligt det där:)
Har försökt övertala afrikanska kompisar att öppna ett härligt afro-hak i Umeå med rustikt krubb som äts med händerna, skönt inrett och africafunk på kvällarna. Tror stenhårt att det skulle gå hem hos alla svenssons som vill testa nåt nytt........
 

treefinger

Well-known member
Låter riktigt trevligt det där:)
Har försökt övertala afrikanska kompisar att öppna ett härligt afro-hak i Umeå med rustikt krubb som äts med händerna, skönt inrett och africafunk på kvällarna. Tror stenhårt att det skulle gå hem hos alla svenssons som vill testa nåt nytt........

Haha, ja det hade varit en vinnare helt klart.. man kan ju alltid hoppas.. kanske kan urarta till en svartklubb på kvällarna. :blush:
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp