Köphjälp!

Knodd

New member
Ny här på forumet men har hunnit lägga ett antal timmar på att läsa i trådarna. Har en francis X1 nu men är inte nöjd för fem öre. En Gaggia Classic finns i sommarstugan och den fungerar bra men är ute efter något vassare hemma. Har fastnat för några maskiner efter jag läst era inlägg och skulle nu vilja höra lite åsikter om vad ni tycker.

1. Expobar Brewtus II (ska ju vara ett bra köp enligt Kaffegalningen)
2. ECM Giotto (finns en beg. på Blocket men 8500 känns dyrt för en 6 år gammal maskin, dessutom ingen vattentank på den)
3. Isomac Zaffiro (verkar också ligga i prisklassen runt 8000, men då för en ny)

Vilken rekomenderar ni av dessa? Kan ni tipsa om någon annan? Tips på kvarn som är bra till dessa maskiner men inte allt för dyr och stor (kommer få sova på tampmattan i ett halvår om jag tar upp all plats i köket...)?

Ytterst tacksam om ni orkar hjälpa till!
 

lupoo

Well-known member
Hej!
Det var i alla fall "bredd" på dina alternativ. Du får nog ta en funderare på vad det är för maskin Du är ute efter (och var budgeten ligger)

1. Expobar Brewtus II (ska ju vara ett bra köp enligt Kaffegalningen)
Detta är ju en 2-kokar maskin, en kokare för bryggning och en för ånga. Är det mycket mjölkbaserat på menyn så varför inte... Dessutom är Brewtusen temperaturstabil.

2. ECM Giotto (finns en beg. på Blocket men 8500 känns dyrt för en 6 år gammal maskin, dessutom ingen vattentank på den)
Detta är ju en värmeväxlar maskin (H/X). Kan jobba med bryggning och skumma mjölk samtidigt. Här har man lite att tänka på när det gäller temperatur. Måste "kylas" före användning om den stått ett tag.


3. Isomac Zaffiro (verkar också ligga i prisklassen runt 8000, men då för en ny)
Detta är en enkelkokare. Endast en kokate vilket medför att det är lite väntan innan man kan börja att skumma mjölk (måste få upp temp), så är det oftast man gör "mjöklkaffe" blir det lite omständigt och då kanke detta inte är rätt maskin. Däremot kan den pumpa ut espressos av hög kvalite.

Så det gäller att analysera vad det är man skall kräva av sin espressomaskin och vad den skall användas till.

Bra kvarn börjar i pris ca 2500:- (Minimoka inhadlad i sverige) och uppåt. Som det har påpekats i många andra trådar så är det kanske uppgradering av kvarn som ger den största skillnaden, och därmed det man skall titta på först. Vad finns det för kvarn idag? Kanske X1an (har en själv som fått pension och nu tjänstgör som "sommastugemaskin") kan leverera kanon kaffe bara den får en bra kvarn att jobba med.

Hoppas att detta kan ge dig tankar att jobba vidare med nu när "uppgraderingsfebran" har drabbat dig, (men Du kanske redan visste allt jag skivit ;) )
 

Knodd

New member
Tack för snabba svar! Trillar väl in några till imorgon förhoppningsvis. Angående X1 så har jag fått den av en släkting som nog inte tagit hand om den speciellt bra för den håller på att packa ihop totalt trots mina "amatör-mässiga" försök till underhåll. Så det va mer det jag menade, att just min maskin inte presterar så bra. Min kollegas flickvän är barista och hon har förklarat, förklarat och förklarat så det jag förstått är att kvarn och böner verkar vara lika viktigt som maskin. Är helt novis på maskiner så det är säkert en jäkla bredd på de jag skrev. Tack lupoo för förklarningarna! Maskinen kommer väl användas till några espresso och några latte per dag till vardags och lite mer på helger. Jag kanske inte behöver en maskin i den klassen? Ska kanske satsa på en något billigare maskin och en bättre kvarn istället? Zaffiron verkar ju vettig i o för sig, hur länge är vänta "lite" innan man får upp temp?

Grymt forum det här!!!
 

hippokid

Well-known member
Hej och välkommen.

Själv har jag en Rancilio Silvia, en enkelkokarmaskin. Då jag mest dricker rent obefläckat kaffe själv, så räcker det gott. Däremot när du vill göra fyra cappuccino efter en middag så får man vänta lite, detta pga att det tar tid att gå från bryggtryck till ångtryck (om du t ex gör kaffet först och skummar mjölken sen) eller tvärtom. Vi talar kanske om nånstans mellan 30-90 s från bryggtryck till riktigt bra ångtryck, givetvis olika beroende på vilken maskin det är.
För mig är det inte ett jätteproblem, då jag tycker att jag kan vänta de gånger jag behöver göra mycket kaffe på en gång. Men - om det är något du gör ofta - så kanske en värmeväxlarmaskin - h/x - kan vara något för dig.
När du ändå är uppe i den prisklassen skulle jag nästan rekommendera att du tittar på värmeväxlarmaskiner. Eller att du köper en billigare maskin, och satsar på en lite dyrare/bättre kvarn. Det du kommer att få höra till förbannelse här på forumet är att snåla inte på kvarnen, och jag håller med.
En jättefin och dyr och bra maskin med en dålig kvarn kommer inte göra gott kaffe.
 

mag

Well-known member
Budgeten beror på intresse och naturligtvis plånbokens tjocklek. Om du känner att du är intresserad av att stå och pula med malning, packning, bryggning skumning och alt det där så tycker jag inte du ska snåla till med en enklare maskin om du har råd med en större. Då kommer du bara drabbas av uppgraderingsfebern som tyvärr förr eller senare alltid slåt till hos oss nördar :)
Giotton är en rejäl maskin som nog knappast kommer göra dig besviken, den har kapacitet för ganska stora bjudningar och när man lärt sig att flusha (kontrollera temperaturen) så gör den fantastiskt kaffe. Dock håller jag med om att 8.500 låter dyrt för en 6 år gammal giotto classic (lite enklare än de senare premium-modellerna som har isolerade rör och rejälare vred). Men det är en bra konstruktion så jag tror att ett begagnatköp inte är jätteriskabelt. Monteriva ger f ö service och reservdelar och får ibland in begagnade, hör med dem vetja. Eller bege dig till kaffemaskinen och bli övertygad om att du måste ha en ny maskin :) det är en butik som väcker habegäret.
 

majkeloak

Well-known member
En anledning att inte snåla är att med dyrare (läs större) maskiner är det väl enklare att få lite stabilare temperatur och reproducerbarhet. Dock inte sagt att det är enkelt att få kontroll på temperaturen med en HX, men kanske enklare än med en liten apparat med liten kokare, med stort temperaturspann på termostaten.
I stormaskinssegmentet är väl dubbelkokaren den med enklast temperaturkontroll.

Du har ju nämn maskiner i prisklassen för rejäla maskiner, så du verkar inte helt avskräckt.
Det lär gå att göra riktigt riktigt gott kaffe på en liten enklare maskin med liten kokare men det kräver många specialtrick och ju enklare det är att återupprepa några av alla parametrar desto enklare är det att få återkoppling på hur de andra parametrarna inverkan på resultatet.
Och i slutändan möjligheten att kunna få ett resultat man förväntar sig...

/Mikael
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan någon komma med bra anledningar till varför man skulle välja en HX maskin istället för en med dubbla kokare (Brewtus II)? Jag kan inte komma på några bra anledningar.

Om du har budget för det, köp en Brewtus till espressomaskin.
Har du inte budget för en Brewtus, köp en Silvia.
Om du inte har budget för en Silvia... spara ihop mer.

Oavsett var du har för budget till esperssomaskinen så måste du ha en bra kvarn, och det har du redan insett. :) Vad du än köper för kvarn, köp ingen Isomac och inget som kostar under 2000:- i nypris.
 

Lars

Well-known member
Kan någon komma med bra anledningar till varför man skulle välja en HX maskin istället för en med dubbla kokare (Brewtus II)? Jag kan inte komma på några bra anledningar.

Jag kan inte sammanfatta det bättre än Dan Kehn på Home-Barista redan har gjort Hoppas att det är ok att citera honom, det är i alla fall ett fullständig citat:

Really? An HX can change brew temperature in less than a minute, it consumes less energy, has a guaranteed fresh water supply for brewing, requires less effort to descale and maintain, and has less parts to break. That's some advantages off the top of my head, there may be others.

The major advantages of double boilers? Temperature stability, independently controlled steam pressure, reduced energy consumption (if you can turn off the steam boiler like the Vivaldi II), heats your kitchen in the winter. One caveat about double boilers: Don't assume you'll get monster steam just because there are two boilers, the Brewtus being the prime example.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
OK, då bemöter jag de åsikterna med:


An HX can change brew temperature in less than a minute,

Jaha? Det tog mig 33 sekunder att höja temperaturen en grad med Brewtusen, känns inte som det är varken en fördel eller nackdel för egen del om det tar 30 sekunder mer eller mindre (jag fifflar inte med temperaturen för varje espresso, bara i början när man börjat med en ny bönblandning).

it consumes less energy

Hur kan en maskin med två isolerade 1,5 literskokare dra mer energi än en oisolerad HX med 3-4 literskokare (bara för att ta ett exempel). Det beror på vilka maskiner du jämför, skulle jag vilja säga.

has a guaranteed fresh water supply for brewing

Faktiskt en fördel med Brewtusen och dess behov av flushanden som jag inte tänkt på tidigare. Man matar in nyt vatten. Det, i samband med flushanden för att rengöra grupphuvudet, OPV som släpper igenom lite vatten vid bryggning och backflushanden och espresson gör att jag byter ut allt vatten varannan dag tror jag.

Inget problem alls.

requires less effort to descale and maintain

Tvärtom. Lätt att kalka av!
Bara att följa instruktionerna steg för steg för steg.

has less parts to break.

OK, det kan jag hålla med om.


Känns fortfarande som att Dualboiler vinner lätt.:cool:
 

Lars

Well-known member
1. Jag kan hålla med dig att temperaturregleringen är enklare med en DB, men man kan komma långt med en H/X och lite träning.

2. Genomsnittsvolymen för kokare på en H/X för hemmabruk ligger nog runt 1,5-1,6 liter. Dessutom har t ex QM:s maskiner isolerade kokare.

3. Späder ut vattnet menar du? En del av det är alltid gammalt så längde du inte tömmer bryggkokaren helt.

4. Det borde vara lättare att kalka av en kokare än två.

5. Färre delar tilltalar minimalisten i mig ;-) (Om man nu kan vara det och samtidigt hålla på med espressomaskiner)

H/X regerar!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
1. Jag kan hålla med dig att temperaturregleringen är enklare med en DB, men man kan komma långt med en H/X och lite träning.

Visst kan man, men jag misslyckades visst en hel del (det insåg jag först när jag fick tag i en dualboiler...)

2. Genomsnittsvolymen för kokare på en H/X för hemmabruk ligger nog runt 1,5-1,6 liter. Dessutom har t ex QM:s maskiner isolerade kokare.

Möjligt, jag har inte räknat närmare på genopmsnittsvolymer eller elpriser, men det känns inte som att det kan ha någon större påverkan på maskinval.

Vill någon köra ekologiskt så är det ju bara att köra med en presskanna. Då går det ju endast åt el till att värma upp vattnet precis när man ska dricka kaffet. ;) :D

3. Späder ut vattnet menar du?

Nej, byter ut vattnet menar jag.

Om jag fyller en behållare som rymmer 1,5 liter med vatten. Så har jag två kopplingar till den, en i vardera änden. Jag tappar ut i ena änden och fylle i 1,5 liter (eller mer) i andra änden. Då räknar jag med vattnet som "utbytt".

Om det sedan är helt korrekt att alla partiklar har bytts ut i behållaren spelar ingen större roll. Jag tror inte att någon märker någon skillnad.

Dessutom fyller jag på med relativt "nytt" vatten. Från egen brunn. De som har kommunalt vatten har ju vatten som färdats i ledningar länge, är det vattnet gammalt? Intressant frågeställning, hur blir vatten gammalt egentligen? Vatten som man köper på flaska i affären, är det gammalt?

När/hur blir vatten "gammalt" egentligen?

4. Det borde vara lättare att kalka av en kokare än två.

Ehrmmm, jag har faktiskt aldrig kalkat av varesig en med en kokare eller med två... Men jag har däremot sett väldigt många som inte riktigt vet hur man ska kalka av sin HX maskin så jag tog för givet att det är knepigt.


5. Färre delar tilltalar minimalisten i mig ;-) (Om man nu kan vara det och samtidigt hålla på med espressomaskiner)

Skaffa en sådan här: http://www.espressozone.com/stovetop-espresso-7790.html Verkar vara en kul sak!:)
 

mag

Well-known member
1. Jag kan hålla med dig att temperaturregleringen är enklare med en DB, men man kan komma långt med en H/X och lite träning.

2. Genomsnittsvolymen för kokare på en H/X för hemmabruk ligger nog runt 1,5-1,6 liter. Dessutom har t ex QM:s maskiner isolerade kokare.

3. Späder ut vattnet menar du? En del av det är alltid gammalt så längde du inte tömmer bryggkokaren helt.

4. Det borde vara lättare att kalka av en kokare än två.

5. Färre delar tilltalar minimalisten i mig ;-) (Om man nu kan vara det och samtidigt hålla på med espressomaskiner)

H/X regerar!


Verkar som att Vetranon ligger högre på din inköpslista fn än La S ?!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den enda vettiga anledningen som jag kan se till HX fördel är att det blir billigare att köpa en HX. Att det blir en ekonomisk fråga, man sparar och köper en HX iställer för dualboiler (precis som när man köper en icke-HX typ Gaggia Classic istället för en HX).

Men det skälet är söndersmulat med prislappen på Brewtusen.
Sedan kan man vilja skippa Brewtusen av andra skäl (den är för ful, man vill ha bättre ångkapacitet än vad just Bretusen har, eller liknande).
 

Lars

Well-known member
Verkar som att Vetranon ligger högre på din inköpslista fn än La S ?!

Idag gör den det, imorgon kanske inte. Om man enbart kollar på specifikationerna så är ju La Spazialen överlägsen. Den har många fördelar. Frågan är om slutresultatet i koppen blir bättre och om jag kommer att bli mer nöjd. Det är något speciellt med E61:eek:rna. Jag är mycket nöjd med Giotton och det jag vill åt är framför allt rotationspump och fast anslutning. Det är inte främst en kostnadsfråga, men det är klart att La Spazialen blir lite dyrare med tanke på timerproblematik, nytt nakenfilter, nya tampers osv. Om man lägger denna mellanskillnad på att uppgradera kvarnen, så tror jag att Vetrano-alternativet vinner "hands down" när det gäller vad som hamnar i koppen.
 

Trident

Well-known member
Vilken är bäst: HX eller Dual Boiler?
Vem kom först: Hönan eller ägget?
:D

En sak vet jag iallafall. En maskin för nästan 15000 skall förutom göra gott kaffe vilket jag tror samtliga maskiner i den prisklassen gör, vara snygg. Jag räknar den som en möbel i köket. Där faller Brewtus tokbort i mina ögon.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp