tips på hela bönor att mala för brygg/press kaffe?

alexanderruas

Well-known member
jag har tagit med gamla kvarnen till jobbet där vi gör "fransk press / bodum" kaffe (eller vad det kallas för men ni fattar vad jag menar).
köpte lite Diablo & Java Supreme (tror jag det var) bönor från Coffee Cup och det var helt ok.
har ni några tips?

alexander
 

arto

Well-known member
Jag har testat Kenyansk kaffe som press. Gott. Så jag tror dom flesta afrikanska kaffesorterna skulle kunna passa.

Finns rätt mång alt, tex:

http://kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=644&SubCatID=16

http://kaffemaskinen.se/webshop/show_product.aspx?ProdID=622&SubCatID=16

Det jag testade var egenrostat så jag kan inte kommentera på just dom där ovannämnda. Ta en promenad till Kaffemaskinen i Stockholm och fråga dom, får säkert massor med tips :) Finns riktiga pressare här på forumet med som säkert har bra tips med.
 

MrBean

Well-known member
Tycker de flesta bönorna gör sig som press-kaffe, tycker man lättare kan gå på lukten i påsen för att erinna sig om hur resultatet blir. I Espressomaskinen kan det hända mer "konstigheter" ;)
Dock... bör det vara bönor som är rostade till "French" mao rätt mörka... tycker jag. Bara att lukta och prova!
Favvo böna just nu: Harrar Longberry från Etiopien av J&N
 

Boris

Well-known member
Jag kan bara stämma in i vad MrBean skriver angående presskaffe. En böna som jag kört ett tag och som jag tycker blir utmärkt som presskaffe är El Salvador Bourbon Estate från J&N. :)

Kenya är precis som arto skriver alltid värt att prova.
 

JvD

Well-known member
Mauros Atto Primo var tidigare min husböna så jag kan varmt rekommendera den. Ett lite mörkare rostat kaffe från sydamerika. Sedan tycker jag gott man kan välja och vraka från J&Ns sortiment och man vill att kaffet skall vara relativt nyrostat eller Estatecoffes ursprungskaffen. Har du någon återfrösljare av J&Ns kaffe är jag övertygad att de kan ta hem valfritt kaffe i 250gr, 500gr eller 1000gr förpackningar. på så sätt slipper du få kaffe som är ompaketeras och håller således längre OCH smakar bättre/mer.
 
M

Medlem14302

Guest
Treefinger är en klippa på kaffen. Eftersom min nya stora passion är presskaffe kan jag hålla med om att rio verden är mycket god.

Dessa är mina nuvarande favoriter:

Estate Coffee
Kiri Kenya AA+ - (Underbara svartvinbärstoner)(på riktigt!)
Jaz de rio Coco - (Lent morgonkaffe, smeker gommen)
Bukonyo Estate - (Vanilj, jasmin och marsipan!!) (Underbart i elbrygg)(Säljs inte på svenska marknaden om man inte "tjat" importerar som vissa gör =)

Johan & Nyström
Santo domingo Barahona - (Testa och bli beroende)
Costa rica estate terazzu - (Smörigt, lent, nötigt)
Brasilien Yellow bourboun - (funkar som vad som helst och alltid helt otroligt)

Även Löfbergs lilas Etiopiska Sidamo är bra som press! Tro mig!

60 gram - en liter 91 - 96gradigt vatten. Häll på, veva, låt stå i ca 4 minuter och pressa. (Ta tiden med en timer och mät med våg och låt ingen intala er att det är nördigt eller övedrivet! När man bakar tar man väl tiden och mäter? Ingen slänger in något i ugnen och höftar hur många grader ungnen ska va på?... Go Nördigt!!!!
 

kafei

Well-known member
En böna som jag kört ett tag och som jag tycker blir utmärkt som presskaffe är El Salvador Bourbon Estate från J&N. :)

Håller med! Härligt krämig och lite nötig.

De flesta single estate bönorna passar fint till press.
Däremot skulle det nog bli lite väl rivigt om man gjorde presskaffe på en espressoblandning med hög robustahalt. Men jag har iofs aldrig provat.
Något som jag tror vore kul att prova att göra presskaffe på är 5 estate, men inte kommit mig för ännu.
 

MrBean

Well-known member
Ny logga på riktigtkaffe.se T-shirten
"Go Nördigt!"
och på ryggen
"and Im proud of it!"
;)
 

JvD

Well-known member
Estate Coffee: Rio Verde är fin till press.

Håller med, Rio Verde är rusikgt trevlig. Har kört den både i press och Eva SOlo och den är verklige bra.

OCH JA, för att understruka det DC skriver, bara med en ordentlig portion tur KAN kan du göra kaffe utan våg :)
 

Bilagor

  • KAFFE_SMALL.jpg
    KAFFE_SMALL.jpg
    105.6 KB · Visningar: 46

treefinger

Well-known member
OCH JA, för att understruka det DC skriver, bara med en ordentlig portion tur KAN kan du göra kaffe utan våg :)

Jag har dock kommit på ett sätt att mäta vikten bönor på ett hyfsat vettigt sätt som är väldigt repeterbart, om man nu kan säga så.

Jag har en väldigt liten presskanna, för en bautakopp eller två vanliga kaffekoppar. Således borde det innebära att en vettig portion kaffe till den kannan är 7g till 9g per kopp, dvs 14-18g totalt. Det fina i denna kråksång är att ett ett portafilter med dubbelkorgen rymmer ganska precis 18g kaffe så då har man sitt mått där. Jag fyller portafiltret med bönor och sedan ner till den tomma kvarnen.

På så vis har jag klarat mig undan att införskaffa våg. Nämnde jag att det var lätt att repetera?
 

JvD

Well-known member
SMART! Grovt sett så funkar det nog bra. Men olika bönor väger ju lite olika så det kan ju spela på några ram hit och dit med den metoden. Skall du sedan göra en full sats i en stor kanna, 8 eller 12 koppar så blir varje avvikelse per måll multiplicerat med antalet mått du tar i slutänden, i värsta fall, rätt många gram. Vågen gör det också lätt att ha koll på mängden vatten, så jag vet hur mycket vatten jag häller i. Visst man kan ju liksom ha lite ögonmått och så MEN med ett nyrostat kaffe så kan det vara svårt när kaffet skummar så otroligt mycket. Så treefinger, skärpning. Spring och köp en våg så du kan vara ännu mer nördig ;-)
 

treefinger

Well-known member
Haha... håller med dig, visst är det så att det kan diffa lite, men jag tror det är relativt lite. Till mitt försvar så kan jag säga att jag använder metoden främst för att min presskanna är gjord för precis 2 koppar. Skulle jag köpa en större kanna skulle jag nog känna mig tvingan att kaffa våg, helt klart.

...men nu är det snart Valborg och då går pengar till annat ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,352
Senaste medlemmen
Coffeemaster
Topp