Jag tror det får bli en Brewtus II

majkeloak

Well-known member
Nyss hemkommen från två månaders utlandstjänst, och traktamente på ingående, känns det som det är dags att utföra den stora uppgraderingen.

Jag har slitigt med en "ärvd" C3 Café Italia, förbättrad med bortborrad Crema enhancer, Stundom halvnöjd med resultatet men ofta inte.

Lyckligtvis inträffade inte uppgraderingen medan siktet var lågt ställt, utan krutet är fortfarande sparat till nu när siktet är på E-61 och dyl. En spännande tid, som för alla med uppgraderingkänslor, många spaltmeter har lästs.

Efter mina stunder med C3:an med litet termoblock och nästan ingen kontroll över temperaturen, är jag mycket lockad av temperaturkontrollen och den förhållandevis enkla repeterbarheten av den samma på Brewtusen.

Jag har egentligen inget emot att försöka lära mig hanteverket med att bemästra temperaturkontroll med HX, men varför inte underlätta ännu en parameter? Eventuella fördelar med HX, tex den "temperaturpuckel" som lär gå att kontrollera till fullo för en mycket erfaren barista... -SÅ erfaren lär jag nog inte bli med tanke på den fritid jag har över med ett icke-baristarelaterat-kontorsjobb på fel sida stan...

För att delvis citera en annan på forumet "den tilltalar mig endast ur ett nördperspektiv", i mitt fall känns det som det perspektivet väger lite tyngre jämfört med vanliga E61-HX-modeller med Toppkvalitet-i-varje-del, lite-snyggare, Historiskt ???, standard-alla-har-HX, mfl argument.

Skall jag bli den tredje på forumet? KaffeGalningen har ju en, ytterligare en tror jag har nämnt i förbigående att denne har en Brewt. Vissa andra har den på "listan"
Finns det då något att tveka om?
Nja. Sambon verkar vara med på noterna :)

Jag har väl någon fråga till Kaffegalningen eller någon annan ägare. Jag är nyfiken på ytterligare några yttermått. I specarna finns ju storleken max b-h-d, men jag har en blandning av överskåp och inte överskåp över min hörna, är lite fundersam hur den passar.
Hur stor är koppvärmaren, eller egentligen hur djup är maskinen om man räknar bort spillbrickan. KG har du lust att mäta?

Sedan är det ju det där med skummingen.
Jag som kommer från en maskin med rätt svag ånga, och således gått om tid, känner kanske inte att tok-flås är det enklaste att börja med, lite mer gott om tid skulle nog vara att föredra, fast det går väl att lära sig med tok-flå me.
Återigen: KG-jag misstänker att du inte kommit något längre med dina försök med adaptrar och munstycken med färre/mindre hål, eller?

Ahh, förväntansfulla tider... Dimman börjar lätta. Börjar ångan ta slut?...Nej, ett mål är nära!
/Mikael
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur stor är koppvärmaren, eller egentligen hur djup är maskinen om man räknar bort spillbrickan. KG har du lust att mäta?

Mätt från baksidan av maskinen så är koppvärmaren 25,5cm djup.

Återigen: KG-jag misstänker att du inte kommit något längre med dina försök med adaptrar och munstycken med färre/mindre hål, eller?

Njaa. Kaffemaskinen är satt som blodshund på att jaga adapter. Har inte hört något om det än, men är inte så stressad om det heller.

Jag är övertygad om att det blir lättare att skumma med två mindre hål, och dessutom kanske man lyckas anpassa ång-tömningen till en lagom mängd så att den kan underhålla trycket och man kan ånga på "i evighet".

Som det är nu så ångar den snabbt, men maskinen hinner inte underhålla trycket i ångkokaren och man kan bara ånga en viss mängd mjölk, sedan måste den vila en kort stund. Det är kanske en halvliter?
 

treefinger

Well-known member
Som det är nu så ångar den snabbt, men maskinen hinner inte underhålla trycket i ångkokaren och man kan bara ånga en viss mängd mjölk, sedan måste den vila en kort stund. Det är kanske en halvliter?

Även jag är nyfiken på bruttan. Det verkar som sagt vara sjukt mycket maskin och kontroll man får för pengarna, enda som är lite fundersamt är ju skumningen. Du har ju sagt tidigare, om jag nu tolkat dig rätt, att det i princip är omöjligt att skumma mjölk samtidigt som man gör espresso. Men så vet jag ju att du har brewtala krav vad gäller skumning, och du brukade väl skumma litervis med mjölk(choklad) med din gamla Mondiale?

Fråga: Det du skriver ovan, "Det är kanske en halvliter", syftar du då på skumning under bryggning, eller dör ångan efter en halvliter mjölk utan att att du gör espresso?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Fråga: Det du skriver ovan, "Det är kanske en halvliter", syftar du då på skumning under bryggning, eller dör ångan efter en halvliter mjölk utan att att du gör espresso?

Om man brygger samtidigt så orkar den inte med en halvliter med originalmunstycket. Den släpper på för mycket fräs.

Jag har lagt ner bryggandet samtidigt med ångandet med originalmunstycket.

En liter i ett drag fungerar inte, inte ens med bara skumning med helt varm maskin. Man får ta det i två etapper.

Rent tidsmässigt vet jag inte, kanske går det snabbare att köra det i två steg med mer blås än i ett långt drag med ett lugnare munstycke? Men det vore hursomhelst bekvämare att kunna ta det i ett drag, och slippa bry sig om trycket överhuvudtaget.
 

Trident

Well-known member
Om man brygger samtidigt så orkar den inte med en halvliter med originalmunstycket. Den släpper på för mycket fräs.

Jag har lagt ner bryggandet samtidigt med ångandet med originalmunstycket.

En liter i ett drag fungerar inte, inte ens med bara skumning med helt varm maskin. Man får ta det i två etapper.

Rent tidsmässigt vet jag inte, kanske går det snabbare att köra det i två steg med mer blås än i ett långt drag med ett lugnare munstycke? Men det vore hursomhelst bekvämare att kunna ta det i ett drag, och slippa bry sig om trycket överhuvudtaget.

Hur kan ångtrycket bli sämre bara för att du brygger sammtidigt?
Du har ju olika kokare för just detta ändamål.
Eller har jag missat nått i Dualboiler tekniken :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur kan ångtrycket bli sämre bara för att du brygger sammtidigt?
Du har ju olika kokare för just detta ändamål.
Eller har jag missat nått i Dualboiler tekniken :)

Ja, Nej, Ja.



Alltså:

Ja, ångtrycket blir sämre om man brygger samtidigt som man ångar. Detta eftersom bryggvattnet förvärms genom ångkokaren på sin väg till bryggkokaren, på så sätt tappar aldrig bryggkokaren "andan". När man brygger leder man alltså kallt vatten genom ångkokaren och kyler ner den lite.

Nej, man har inte dubbla kokare för det ändamålet. Man har det för att säkerställa temperaturen på bryggvattnet. För att få en mer exakt kontroll av bryggtemperaturen.

Ja, du har missat att på Brewtusen förvärms bryggvattnet genom ångkokaren.

Olika maskiner har olika teknik. På Brewtusen kan bara ett värmeelement vara på samtidigt (den kan alltså inte värma på både ångkokaren och bryggkokaren samtidigt, då skulle den dra för mycket el, säkringarna panga, osv). Så för att hjälpa bryggkokaren att behålla temperaturen vid stressbryggning och ångning förvärms vattnet genom ångkokaren. Eller något sådant.
 

MrBean

Well-known member
Aha.. jag har 2 små skulle vilja ha 3 små.
4dl mjölk... är rätt mycket cappuccino men några latte ;)
 

majkeloak

Well-known member
Tack KG för måtten. Får mäta och se när jag kommer hem.

Hmm, Reneka, fler att välja på. Jag misstänker väl att den kommer att likna deras tidigare maskiner. Ser fina ut!
Men en sak med brextusen som kan var en fördel, (men nackdel för utseendet), är att den verkar byggd av standardkomponenter.
tex temperaturregleringen i form av en typ standard-industri-modul istället för renekan som förmodligen har något specialbyggt integrerat allt i en mikrokontroller. Snyggt, tufft, men det känns som om Brewtusen är lättare att laga själv på de flesta områden.

Fristående elektroniskt termostat, resten av elektroniken för fyllning av kokare och styrning av värmeslingor borde vara rätt robust, diskreta komponenter, m.m.
Kommer jag att behöva laga den själv?

En del av mig gillar tuffa datoriserade funktioner och således positiv till typ reneka. Men en annan del av mig föredrar robusthet, enkelhet, så lite som möjligt som sitter ihop, med mindre risk för att om en grej pajjar, pajjar allt.

Brewtusen ser ju ut som en maskin förmodligen skulle se ut om jag skulle bygga den själv med diskreta komponenter som man hittar i reservdelsbutiken frö kaffemaskiner och andra elektriska apparater, för eller nackdel???

Ingenting är bestämt, så vet ni något mer om den kommande dubbelkokaren från Reneka, typ när är den planerad?
En annan fråga är ju om jag är intresserad av att köpa den första i serien av en ny datoriserad apparat... Mnjää, vet inte.

/Mikael
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ingenting är bestämt, så vet ni något mer om den kommande dubbelkokaren från Reneka, typ när är den planerad?

Jag har jobbat med lite lobbying mot Reneka där... Och vill ju att de ska göra en bra apparat. Min kontaktperson har gillat mina åsikter, blev imponerad av mina designförslag och annat och skulle i alla fall vidarebefordra det till deras VD. Kul.

Om det sedan leder till något är tveksamt, men de sade själva att de var i ett väldigt tidigt stadium och var "open för suggestions".

En gissning från min sida är att den inte kommer i år än, möjligen nästa år. Även om den skulle bli klar till senhösten så måste den ju godkännas av diverse olika instanser för elsäkerhet osv.
 

Budha

Well-known member
En gissning från min sida är att den inte kommer i år än, möjligen nästa år. Även om den skulle bli klar till senhösten så måste den ju godkännas av diverse olika instanser för elsäkerhet osv.

Jag har hört att den ska vara klar i october, det är någon mässa då, kort efter det ska den vara i produktion.
 

majkeloak

Well-known member
Verkar spännande. Roligt med seriös respons från tillverkare.

Men Oktober eller senare. Tror inte jag står ut med min C3:a så länge.
Det finns alltid någon bättre som kommer...
/Mikael
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Verkar spännande. Roligt med seriös respons från tillverkare.

Men Oktober eller senare. Tror inte jag står ut med min C3:a så länge.
Det finns alltid någon bättre som kommer...
/Mikael

Precis vad jag tänkte! Funderade ju seriöst på en GS3, men den var inte 100%-ig för mig (och det ska en apparat vara om jag ska betala en så hög prislapp). Det är alltid en bättre maskin på väg, men väntar man för länge sitter man ju bara och väntar i evigheter. ;)

Så det blev en Brewtus, och jag är nöjd med den. När Reneka kommer med sin nya apparat så kan man kika på den då, och om den verkar bra så kan man köpa den då. Eller kanske vänta ett år till om man har tålamod, och då kan man förhoppningsvis skippa de första serierna med barnsjukdomar och liknande (finns ju så gott som alltid på nya apparater).
 

majkeloak

Well-known member
Budha - vad är det du väntar på, som har sånt tålamod? ;)

Ett halvår med C3 cafe Italia, anser jag som gått tålamod, så någonting annat måste det bli snart.

/Mikael

"Den som väntar på nån som gått, väntar alltid för länge..."
 

Budha

Well-known member
Jag väntar på renekan innan jag bestämmer mig för maskin. Reneka techno som dom gjorde var en väldigt bra maskin, enda nackdelen var att man inte kunde skumma mjölk sammtidigt man gjorde en shot.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp