Kaffe & kvalitetsbeteckningar!

Rob

New member
Är den någon som har lista eller kunskap över världens kaffe kvalitetsbeteckningar? Är ganska förvirrande med alla system! AA+, SHB, osv. Finns det något världstäckande? Tack, tack
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Skicka ett meddelande till jb och hör dig för, han har nog koll på detta eftersom han köper in från utlandet.
 

zix

Well-known member
Det blir nog svårt att göra en sån lista även om jag inte betvivlar att den finns. Men det svåra består kanske mest i att begripa vad för slags klassificering det handlar om. Vi kan väl hjälpa varandra och sätta ihop en lista här?
Jag kan börja med de jag kommer på och kan just nu.
A, AA, AAA, AB o.s.v. är beteckningar på bönor från Kenya. Ju fler a:n, desto större bönor. AB är alltså en lite mindre storlek - därmed inte sagt att den måste vara dålig, men traditionellt strävar man efter större bönor för att få högre klassificering.

SHB=Strictly Hard Bean. Bl.a. Guatemala och Costa Rica använder sig av beteckningen, och man ska upp i en viss höjd för att det ska få beteckningen. Olika höjd beroende på ursprungsland. "Good Hard Bean" är då något lägre höjd. En böna som odlats på högre höjd blir ofta "hårdare" d.v.s. motstår rostningen under längre tid.

Strictly High Grown, samma betydelse som SHB d.v.s. högväxt böna.

Maragogype - inte en klassificering på kvalitet eller smak, utan ett namn på varieteten maragogype. En hybrid av arabicabusken som ger större bönor.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Ett ställe där bl a detta med olika kvalitétsbeteckningar mm finns är http://www.coffeeresearch.org
Det finns dessutom en mycket intressant tabell över hur mycket defekta bönor som max får finnas i en del klassificeringssystem (så här i minnet var det bl a Brasiliens kvalitetssystem med..). Sedan fanns det även med en förklaring över hur stora de olika screen:erna (oftast förkortat "scr") är.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp