Fulkaffetips - Zoegas Sidamo Ethiopia

TheJaff

Well-known member
Vill tipsa om ett fulkaffe (jag antar att <100 kr/kilot rankas dit) som jag tycker blir jäkligt gott som bryggkaffe: Zoegas Sidamo Ethiopia.

Har prövat det som press oxå men bara nån enstaka gång så det kan jag inte uttala mig om. Har inte prövat det som shot.

Är det någon som vet någonstans i Sundvallstrakten där det finns Zoegas hela bönor? Skulle vara roligt att pröva lite fler sorter. Jag vet att dom precis har börjat tagit in Zoegas Forza på Willys men det är det enda där (förutom Musetti då). Den här Zidamo-påsen köpte jag på Coop uppe i Ö-vik där dom hade säkert 8-10 olika Zoegas på hela bönor. Någon?
 

JvD

Well-known member
Instämmer! Har jag inget annat att tillgå köper jag alltid detta, klart bra "fulkaffe". Får man tag på hyffsat nya påsar är det tom riktigt bra. Till priset ruskigt bra. Åtminstone som press eller i Eva Solo. Har funnits ute rätt länge men bara vissa butiker har Zoegas stora påsar.
 

JvD

Well-known member
Visst inte det *får dåligt samvete*. Jag som brukar undvika Nestle, men det är ju så svårt att ha kolla på allt. Därför jag undviktit Nespresso ;-) (fast jag skulle vilja ha en på jobbet)
 

zix

Well-known member
Visst, och Gevalia ägs av Kraft, som i sin tur ägs av Philip Morris. Inte precis bättre...
Det förstås, Löfbergs ägs nog inte av nån annan storkoncern. Inte vad jag vet. Mmmm, nam, Löfbergs...
 

JvD

Well-known member
Det gäller att se upp, Philip Morris bytter namn till Altria Group. Så när man äter Marabous choklad så.... ;-)
 

martook

Well-known member
Visst, och Gevalia ägs av Kraft, som i sin tur ägs av Philip Morris. Inte precis bättre...
Det förstås, Löfbergs ägs nog inte av nån annan storkoncern. Inte vad jag vet. Mmmm, nam, Löfbergs...

Jag sitter ungefär 30 meter ifrån skrapan på jobbet. Det luktar förrädiskt gott från rosten ibland, men smaken är ju desvärre inte av samma kvalitet... ;)

Har sett att de har bönor man kan mala i affär, någon som vet om det duger något till?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag har kört Zoegas Sidamo Ethiopia i "pressen", och tycker det är helt ok. Man får väl ingen smakupplevelse som gör att man slår kullerbyttor direkt, men för den gemene kaffe drickaren som brukar dricka färdigmald Gevavia eller liknande är det en höjdare.
Annars röstar jag för deras Mollbergs blandning som gör sig riktigt bra i pressbryggaren (tycker jag då) .
 

blomkål

Active member
Jag har testat löfbergs hela bönor i presskannan och det var ärligt talat det tunnaste, och mest intetsägande färskmalda kaffe som jag har druckit. Zoegassorterna är helt OK, jag föredrar nog sidamon framför mollbergs.
 

Mr T

Active member
Martook, snart öppnar det nåt i din hemstad som gör att du kommer att hitta kaffe och T som du inte hittat förut......
 

zix

Well-known member
Det gäller att se upp, Philip Morris bytter namn till Altria Group. Så när man äter Marabous choklad så.... ;-)
ÖÖÖööööhhhh**'´....
icon8.gif

Fattar inte hur de orkar. Jaha, ka-ching på dom då.
 

Form

Well-known member
Köpte det igår men eftersom kvarn saknas i hushållet så fick jag nöja mig med att mala det själv i butiken. Priset var 120 kr / kg för hela bönor i lösvikt som man fick mala själv i butikens kvarn.
 

MrBean

Well-known member
Har hittat en fin blandning mellan Natura Equa från Caffè Agust 1/3 och 2/3 Zoegas Sidamo. Choklad, mörk men inte bitter, lite Schweitzernötchoklad ;)
 

Bilagor

  • P5200009_resize.JPG
    P5200009_resize.JPG
    60.6 KB · Visningar: 47

arto

Well-known member
Jag har kört GK "Sidamo" nu i några tio dubbla. Helt klart otroligt bärigt, syyyrligt och en hel del citrusfruktssmaker. Enligt Söta Maria ligger Yirgacheffe i Sidamo, så har man tur så kan det vara Jirka man provar på.

Ingen klassisk espresso, men helt klart fräckt att dricka mellan varven. Skulle jag ha en till kvarn så skulle den innehålla någonting sådant här.

Är Zoegas liknande så är det ju otroligt prisvärt.
 

MrBean

Well-known member
Drog just en JN Et. Harrar LongB rena rama godiset... sedan satte jag näsan i påsen med Zoegas Sidamo, man känner lite blåbärstoner där med under de mer friska dominerande citrus doftererna.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,619
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp