Hur ska maskinen stå i kaffebaren?

Hur ska maskinen stå i kaffebaren?

  • 1. Malmö-standard - Maskinens gavel mot kunden

    Röster: 41 37.6%
  • 2. Göteborgs-modellen - Maskinens rygg mot kunden

    Röster: 21 19.3%
  • 3. Stockholms-stilen - Maskinen väl synlig för kunden

    Röster: 47 43.1%

  • Totala väljare
    109

Molarin

Well-known member
En del baristor står med ryggen mot kunden när de gör kaffe. Då ser man ju hantverket men har ingen möjlighet att konversera med varandra.

Är maskinens rygg vänd mot kunden ser man inte de önskade mussvansarna men kan obehindrat slänga käft med baristan.

Såå... Vad är bäst?


Vad gillar ni min geografiska vinkling på maskinplacering? Stämmer den? Fyll gärna på listan... :) (Både med rätt och fel)

1. Malmö-standard - Maskinens gavel mot kunden
Solde, Malmö
Nesta, Malmö
T & Kaffehuset, Malmö
Kaffebaren på Möllan, Malmö

Bar Centro, Gbg
Bönor & Bagels, Gbg
Deli etc, Borås
Arabusta, Värnamo
Mauritz, Gbg

2. Göteborgs-modellen - Maskinens rygg mot kunden
Bar Italia, Gbg
daMatteo, Gbg
Mahogny, Gbg

Nero, Sthlm
News, Umeå

3. Stockholms-stilen - Maskinen väl synlig för kunden
Non Solo, Sthlm
Zanzibar, Sthlm
Coco Vaja, Sthlm
Mellqvist, Sthlm
Sosta, Sthlm

Lilla kafferosteriet, Malmö
Mama Java, Gbg
Marmelad, Gbg
 

wesaft

Well-known member
kanske en kombination, barista har huvudet mot kunden, fast en liten spegel gör att kunden kan kika på mussvansarna :)
Eller ha maskinen lite på snedden 45 grader, även om den möbleringen inte alltid fungerar så bra i de små utrymmerna.

Av dina alternativ så väljer jag maskinens rygg före baristans.
 

lupoo

Well-known member
Thats a hard one!
Som "nörd" är ju hantverket och mussvansaran hur viktiga som helst. Så att om det är väl synligt är jag nöjd. Tjôtet kanske man kan ta när det är lite lugnare och baristan inte måste stå och pumpa kaffe hela tiden.

Om man vänder maskinen mot kunden skulle en liten kamera som registrerar handverk och vad maskinen pumpar ut som visas på en skärm vänd mot kunden (i en lite ruta ges även "online" information om bryggtemp, bryggtryck direkt från maskinen, det är kvalitetssäkring det;) )kunna vara ett alternativ.:D
 

rhide

Well-known member
Absolut! siffror är alltid mer tillitliga än "känslor", men det känns nog ändå en aning överdrivet :)

Värst är när manskinens rygg står mot kunden, då kan man inte alls se hur välskött den är - men maskinens framsida eller dess gavel mot oss köpare låter båda helt okej.
 

andcar

Well-known member
Svårt... Röstade för malmövairanten men har inget sitta enligt göteborgsmodellen - bara jag vet vilken klass stället håller... Tex Solde eller News kan man lugnt sitta bakom maskinen och kunna ha bra kontakt med baristan i stället för att kolla hur de jobbar.
Men på okänd mark så är det nästan ett måste att se hur de jobbar.
 

arto

Well-known member
I en perfekt värld borde man kunna lita på att det går rätt till. Och man ser & smakar på kaffet om det gått rätt till. Därför valde jag maskinens rygg mot mig.

Men så klart kan det vara intressant att se när kaffet extraheras, det behöver inte betyda att man är där för att hitta kritik, utan man kan ju tycka att det är trevligt att se svansarna.

Men jag får nog av det hemma :)
 

wesaft

Well-known member
Mahogny(alla tre), Gbg - Göteborgmodellen

Mauritz, Gbg - Malömstandard

PS. på daMatteo kan man stå vid glassbaren och spana på mussvansarna :)
(nerlagda rapido och isomac körde med Stockholms-stilen)
 

Jonny Friberg

Well-known member
I Värnamo är det malmöstilen på Arabusta. Man kan prata med gäster som sitter i den närmast delen av baren, resten får baristarygg. Våra branschkollegor har 1 stockholm- och 3 göteborgs.
 

mag

Well-known member
Har centro möblerat om eller? Efter vad jag kommer ihåg är det Malmö som gäller där (åtm om man som kund står vid disken och beställer) Fast jag kan ju ha fel...
Annars tycker jag nog att Malmö känns som en trevlig kompromiss. På centro kan (kunde) man tom glutta ner i mjölkkannan om man ville. Och ha bra koll på svansarna. Stockholmsmodellen riskerar ju att sätta maskinen på lite väl långt tittavstånd ;)
Förresten ska Mellqvist och Sostorna in under Stockholm och Caffe Nero in under Gbg.
Härlig nördnivå på undersökningen. ;)
 

wesaft

Well-known member
Stämmer att Bar Centro kör Malmö-standard.
Det är nog den bästa möbleringen trots allt, om man har en lokal som tillåter det.
 

egt077t

Member
Malmöstilen....vilket för övrigt Solotto 23 i Jönköping kör med....så vad har folk för placering hemma då? Själv kör jag med Stockholmsstilen ( dock placerar jag mig själv så att jag kan gömma mitt taskiga hantverk för gästerna ;) )
 

Lars

Well-known member
Om man vänder maskinen mot kunden skulle en liten kamera som registrerar handverk och vad maskinen pumpar ut som visas på en skärm vänd mot kunden (i en lite ruta ges även "online" information om bryggtemp, bryggtryck direkt från maskinen, det är kvalitetssäkring det;) )kunna vara ett alternativ.:D

Konceptet med kamera/skärm kör de faktiskt på Barista Fair Trade Coffee här i Malmö. Dock utan tekniska data. Det är nog lite för nördigt för dem.

Det är nog faktiskt den bästa lösningen. Kunden kan kolla på hantverket om man är intresserad och Baristan slipper vända ryggen mot kunden. I annat fall föredrar jag nog Malmö-standard.
 

zix

Well-known member
Känns som om det vore bäst för baristan med göteborgsmodellen? Den där rygg-nackevridningen man får med malmömodellen är väl inte så skön i längden, och risken att krocka med sin kollega och/eller skvimpa ut cappas i en trång bar med högt tempo borde vara större med stockholmsmodellen. Men inte vet jag, vad säger ni som jobbar på kaffebar?
Själv röstade jag på malmömodellen av helt själviska skäl, då slipper jag titta på/prata med baristans rygg samtidigt som jag kan se hur kaffet rinner.
 

Axel

Well-known member
på kräm i helsingborg kör vi gbg stilen, funkar utmärkt. Passar bra och kunna prata med kunden samtidigt som du den enkla!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp