Göteborg Da Matteo Torrefazione café, butik o rosteri

wesaft

Well-known member
http://damatteo.blogspot.com/2007/04/da-matteo-ppnar-caf-o-rosteri.html

Änligen har vi hittat vår lokal, lokalen ligger på hörnet Magasingatan/Vallgatan, vi kommer ha en cafedel med en underbar gård i söderläge Jonas Fenström som ni sett snurra runt bakom disken i Victoriapassagen några år får uppdraget som Manager att dra igång denna nysatsning.

I Caféet kommer vi ha vårat Da Matteo sortiment som ni känner igen men vi kommer utveckla såväl drycken som maten i denna nysatsning, vad kommer jag berätta för er lite senare!

I rosteriet o butiken kommer Per Nordby husera och där kommer vi fortätta ha koppningar, kaffeskolor o du som kund kommer kunna specialdesigna ditt eget färskrostade kaffe! Vi kommer även servera specialkaffen i denna avdelning i en La Marzocco samt i det nya bryggaren Clover, kolla in på http://cloverequipment.com

Denna bryggare har blivit internationellt uppmärkasammad och prisbelönad Av SCAA som mest inovativa produkt 2006, Clover brygger kopp för kopp och smakerna kommer fram på ett mycket spekakulärt sätt.

Vi kommer fortlöpande informera om projektet på vår blog,

Känns kul att vi kan ta specialkaffet o cafékulturen till nya dimensioner, häng med oss in i framtiden!

Spännande!
 

Molarin

Well-known member
Jag var där och tjuvkikade i dag. Det blir ett fint litet rosteri. Och säkert en grymt fin uteservering när vädret är rätt.

Måste tillbaka snart och prova Clover-kaffe...
 

doppio

Well-known member
Såg väl en aning halvfärdigt ut, inte så mysigt direkt. Men stor lokal, bra mycket större än den i Viktoriapassagen.
 

Bilagor

  • torrefazione_01.jpg
    torrefazione_01.jpg
    54.1 KB · Visningar: 62
  • torrefazione_02.jpg
    torrefazione_02.jpg
    51.9 KB · Visningar: 79
  • torrefazione_03.jpg
    torrefazione_03.jpg
    49.2 KB · Visningar: 87

blomkål

Active member
Jg var förbi igår och provade cloverkaffet. Jag måste säga att jag gillade lokalen, mer stram och charmigt industriell än de vanliga italenflörtande kakelhåliväggen, som seriösa kaffeställen brukar vara. Clovern (i det här fallet var det harrar i den) gjorde en otroligt ren men en aning tunn kopp kaffe. Jag småpratade lite med Per som skötte spakarna och han sa att de inte riktigt hade fått koll på parametrarna än så det är nog läge för återbesök snart.
 

Sir ToS

Well-known member
Nya lokalen är kalas... och mysigt kommer det bli och är redan :) sen alla nörd prylar där inne, plus cloverkaffe.... kan inte bli bättre... eller?

föresten ni som inte smakat cloverkaffe. gö de...
 

MrBean

Well-known member
Just nu kan jag inte rekommendera att man går dit, ge dem 2-3 veckor till... doften av färg och byggkaoset förtar hela upplevelsen... tyckte jag.
 

Fredrik

Well-known member
...barrundan fortsätter (se tidigare inlägg om "Mahogny"). På "nya" da Matteo möttes vi av hammarslag och en hel del annat hantverkande. Mackorna med kyckling och Karl Johan svamp var goda men cappuccinon kan förbättras.

Da Matteo har något mindre koppar än många andra kaffebarer, vilket i detta fall inte var någon nackdel. Mjölken var sådär skummad, inget krämigt LM-skum och alldeles för varm för att kunna drickas på en gång. För varm mjölk är detsamma som osöt cappuccino, dvs inte bra. Dock den bästa av de tre vi testade.

(Läs vidare i tråd om "Bar Centro")
 

MrBean

Well-known member
Nu verkar de ha fått lite snurr på maskinparken...
Testa Clover! coolaste sättet att få en "vanlig" kaffe på ;)
Tyvärr är lokalen fortfarande inte klar...
 

Molarin

Well-known member
Var där i går och provsmakade både Clover (Kenya Gethumbwini) och macchiato på deras egenrostade blandning.

Clover-kaffet var intressant. Smakrikt men helt utan störande syra, beska, syrlighet... Rena smaker!

Den egna blandningen kan bli bättre. Väldigt fräsch i smaken men jag tyckte att den saknade en del kropp. Inget som växte i gommen...
 

Init13

Well-known member
Kan bara hålla med Molarin. Köpte med mig lite av deras egna blandning (dock inte gratis precis men med lite mer kropp i det så hade det varit väl värt priset). Kaffeexperten där talade mycket om att arabica bönorna är så bra att de klarar av att ge kropp numera men kan inte hålla med direkt. Men smaken är ju personlig. Bra service med omsorgsfull tillredning av Clover kaffet gjorde det till en bra upplevelse. Solen var på besök och det var kanon att sitta på utegården och surpla i sig kaffet. Bra koncept.
 

Pac

Maskindoktorn
Jag har varit där några gånger på sistone. Det är ett väldigt trevligt och glatt gäng som står bakom diskarna.

Jag hade högt ställda förväntningar på Clovern efter all internet-hype. De ställdes helt på skam efter att ha druckit en kopp. Espresson på deras egen rost däremot... Den var riktigt riktigt god! Bönorna var två dagar "unga" men det var en fyllig och något syrlig smak. Det bådar mycket gott inför framtiden. Det skall bli roligt att följa utvecklingen. Kaffekulturen i GBG går mot nya höjder! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp