Nuova Simonelli Oscar

augusto

Well-known member
Min Nuova Simonelli Oscar fanns i Lidingö (Stockholm) och jag bor i Lilla Edet
(23km från Trollhättan och 50km från Göteborg). Jag hade ingen möjlighet att hämta den själv, så det var bara att vänta tills Dan Olsson (f.d. ägare) kunde komma till Göteborg med maskinen. Det hände i söndags. ;)

Jag tog min "Maserati" modell Renault Mégane 1996 och åkte till Göteborg för att hämta maskinen. :cool:

Allt var i sin ordning, med undantag att Dan Olsson hade glömde portafiltret i Stockholm. Fy skäms Danne! :nowink:

Först var det en rensningskörning. Redan samma dag som jag fick hem maskinen, diskade av alla detaljer, putsade upp allt med omsorg, om och om igen, och fyllde med 30 gram citronsyra löst i en liter vatten (en kaffebryggare behöver avkalkas).

FÖRE OCH EFTER
 

Bilagor

  • Före 25%.JPG
    Före 25%.JPG
    51.2 KB · Visningar: 103
  • Efter 25%.JPG
    Efter 25%.JPG
    53.6 KB · Visningar: 98

JvD

Well-known member
Äntligen! Grattis får man kanske säga. Synd på PF. Ser fram emot mer bilder och erfarenheter från maskinen.
 

arto

Well-known member
Rejält med kaffeglegg på den där spridarfiltret ser jag. Men tur att syran löste allt :)

Hoppas du får hem portafiltret snarast så att du kan få testa din rena maskin :)
 

augusto

Well-known member
Nuova Simonelli Oscar inälvor:
 

Bilagor

  • 1 25%.JPG
    1 25%.JPG
    69 KB · Visningar: 126
  • 2 25%.JPG
    2 25%.JPG
    51.8 KB · Visningar: 108
  • 3 25%.JPG
    3 25%.JPG
    52.3 KB · Visningar: 98

augusto

Well-known member
Jag startade och väntade att kokaren fylldes och flushade igenom värmeväxlare. Lösningen kördes genom bryggaren tre varv, följt av tre omgångar rent vatten. Mycket ånga genom ångröret också. Oscar fungerat felfritt och jag beundrade härligheten.

Det måste vara en mycket fin maskin!

Jag förtjänar det !:) :lol: :D
 

Tallinn

Well-known member
Kanske var bra att pf inte fanns med, annars hade du ju aldrig "haft tid" att göra grejorna så minutiöst fina! Portafilter kan man ju hur som helst skicka billigt så det är väl strax framme hos dig?

"Inget är som väntans tider."
 

lupoo

Well-known member
Najzz! Oscar ser ut att vara "ren&hel"(i alla fall nu efter en genomgång). :cool:
Synd det där med portafiltret, för Du är nu bra sugen på att "komma igång" nu?
 

augusto

Well-known member
Detaljer och detaljer:
 

Bilagor

  • 4 25%.JPG
    4 25%.JPG
    53.2 KB · Visningar: 105
  • 5 25%.JPG
    5 25%.JPG
    71.8 KB · Visningar: 101

augusto

Well-known member
Här kommer en bra nyhet:

Idag, när jag äntligen fick hem portafiltret - via posten - kom min invigningshot som blev naturligtvis inte fantastisk, men acceptabel. jag kommer nog att lära mig mycket på vägens gång och det började idag:

Hur malningsgraden skall vara? Hur mycket ska jag tampar? etc. På tal om tamp, det följde ingen tampern så körde jag utan tampning.

Det ska bli bättre i morgon och i framtiden. För bara några dagar sedan hade jag ingen espressomaskin, och nu är jag äntligen en lycklig ägare till en Nuova Simonelli Oscar. Min efterlängtade Nuova Simonelli Oscar.

:) :lol: :D
 

arto

Well-known member
Det ser mycket gott ut tycker jag :) Blondat har det gjort ser jag, men det är inte hela världen alltid :)

Jag ahr aldrig provat utan tamper, kanske är dags nu.
 

augusto

Well-known member
TEKNISK DATA
Höjde x Längde x Bredd: 400x300x400mm
1200W
2,3 liter
1,8 liter kokare (Boiler)
Värmeväxlare (Heat Exchanger)
Vikt: 15 kg.
ABS-plast kabinett
 

Bilagor

  • 6 25%.JPG
    6 25%.JPG
    38.2 KB · Visningar: 130

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Långsam gör inget, bättre sent än aldrig! ;)

Kul! Lycka till med apparaten! Hmmm, ingen tamper? Har du kanske ett snapsglas eller något med slät botten? En kompis till mig använde ett glas som tamper tills jag donerade min gamla tamper till honom... Är glaset för litet så får du väl "gå runt" med den i portafiltret och tampa lite överallt.
 

augusto

Well-known member
Hmmm, ingen tamper? Har du kanske ett snapsglas eller något med slät botten? En kompis till mig använde ett glas som tamper tills jag donerade min gamla tamper till honom... Är glaset för litet så får du väl "gå runt" med den i portafiltret och tampa lite överallt.

Bra idé. Jag ska prova nu, på en gång! :cool:
 

Tallinn

Well-known member
Jepp, att köra helt utan tamper kommer inte att bli riktigt bra, det minst dåliga blir ifall kaffet pressas lagom av spridarfiltret men helst vill man ju undvika kontakt med detta.

KGs idé om att använda ett glas är nog den klart bästa lösningen!
 

augusto

Well-known member
Nej Tallin. Det blir inte riktig bra. Jag ska prova med en burk av rostfritt stål som min fru har köpte hos Biltema.

ø 58 mm :unsure:
 

Molarin

Well-known member
Prydliga inälvor! Nästan så att man går igång lite! Mmm...

Lycka till med maskinen, augusto!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp