Giotto ägare

pere

Well-known member
Nu har jag kört min Giotto Premium i snart en vecka. För er som följt mina våndor http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3100 innan leverans kan jag bara säga att det var värt varenda minut.

Det var inte riktigt som jag föreställt mig och jag har fått omvärdera en del rutiner /tekniker sen Pavoni tiden. Jag antar att det är det som är tjusningen med hela kaffegrejen.

Jag har nu bestämt mig för att köra med Onda d´Oro bönan och en malningsgrad som jag tycker f8ungerar bra för att i huvudsak koncentrera mig på kaffemängd och tampningsteknik. Parallellt övar jag på att skumma mjölk vilket också var annorlunda. Det slutar oftas med en skumhatt i kannan som är seg som kola. Jag tror jag är på ytan för länge!

Hur som helst så undrar jag lite om hur Ni håller efter era maskiner. Min står på dygnet runt för tillfället. Det är en fantastisk grej att när som helst kunna dra en shot utan att behöva vänta på att ngt skall värmas upp. Men när skall man då rensa ordentligt?
 

Tallinn

Well-known member
Man får bestämma sig för en rutin som man vet att man orkar följa. Själv avslutar jag varje dag med att backflusha och göra rent lite, varje morgon är det vattenbyte. Varannan söndag storrengöring med medel, varannan mer basic. Man kunde såklart vara mer rigorös men så här funkar det för mig!

Jag stänger av efter kvällskaffet, flickvännen som går upp först klickar på.
 

mag

Well-known member
Grattis till ett bra köp!
Grupprengöring varannan vecka låter väldigt rigoröst i mina öron... :unshure:
Själv brukar jag köra backflush och vattenbyte några ggr i veckan, och sedan rejäl grupp+pf-rengöring nån gång i kvartalet. Det tar alltid några shots innan det inte smakar beskt igen efter att man kört med grupprengöringsmedel, därför är jag lite sparsam med detta men tänker att det ändå funkar då jag använder maskinen några ggr per dag. Fast nu börjar det bli dags igen.
Avkalkning bör man ju också göra, där har Lars en bra beskrivning på hur man går till väga på ett någorlunda enkelt sätt. Se här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?p=37714#post37714
 

arto

Well-known member
In med blindfiltret (den utan hål) i portafiltret, kör igång i 2-3 sekunder. Upprepa.

Du kan ha medel i blindfiltret. Då får du skölja av efteråt med många upprepningar.

Skräpet kommer ut där den spottar (under gruppen).
 

Tallinn

Well-known member
Antingen täcklock eller blindfilter, dvs ett "filter utan hål". Sedan kör du precis som när du gör kaffe tills övertrycksventilen öppnar. Du hör att den så att säga ändrar ton och manometern går upp på det maxtryck som är inställt. Sedan släpper du bara ner reglaget och låter vattnet spola ner bakvägen genom den där pipen som du ser bakom gruppen och som leder ner i spillådan.

Givetvis så har du gjort lite portafilterwiggle och så innan så att det är så lite kafferester som möjligt i gruppen.
 

pere

Well-known member
Givetvis så har du gjort lite portafilterwiggle och så innan så att det är så lite kafferester som möjligt i gruppen.

"portafilterwiggle" goa termer... och vad betyder det?

Ni förstår med Pavonin så plockade jag ner den varannan månad ungefär och rensade pistong, grupphuvud mm. Ca 2 ggr om året bytte jag packningar (100 dkr för packningsatsen på Österlänsk thehus i Köpenhamn). Giotton ger mig stora självan - vet i fåglarna om jag vågar skruva!
 

lupoo

Well-known member
"portafilterwiggle" goa termer... och vad betyder det?
Fanns en fin liten videosnutt på detta men jag hittade den inte:( .
Jag försöker ändå... Med blidfilter i pf så kör man igång pumpen och drar fast och släpper på pf i brygggruppen upprepade gånger, vattnet kommer då ut över pf kanten när du lossar det ur gruppen, på detta sätt sköljer du hela gruppen/spridarfiltret och alla små kafferester spolas ut. Med fördel "wigglar" man efter det att du har bortstat lite i spridarfiltret med för det ändamålet avsedd borste. Ganska enkel manöver med andra ord;).
 

pere

Well-known member
OK jag fattar!

underhålls schemat på home-barista var verkligen schematiskt. det är bara att titta i portafiltret och ställa sig i skamvrån.

tack för hjälpen
 

HeMo

Well-known member
Hur som helst så undrar jag lite om hur Ni håller efter era maskiner. Min står på dygnet runt för tillfället. Det är en fantastisk grej att när som helst kunna dra en shot utan att behöva vänta på att ngt skall värmas upp. Men när skall man då rensa ordentligt?

Kan rekommendera att köra med timer (jag använder en digital timer från Clas Ohlson som jag vet har tipsats om i en annan tråd). Vardagar startar min maskin 05:30, stängs av 09:00, går igång igen 17:00 och stängs av 23:00. Helger är den igång mellan 07:00 och 23:00.

Rengöringsmässigt ligger jag någonstans emellan Tallinn och Mag. Backflush med wiggle varje kväll, borste en till två gånger i veckan och storrengöring med grupprengöringsmedel en gång i månaden. Har inte avkalkat ännu, men planerar att göra det ganska snart.
 

HeMo

Well-known member
Du hör att den så att säga ändrar ton och manometern går upp på det maxtryck som är inställt.

En nackdel med Giotton är att den inte har en manometer för bryggtryck. Men man hör när den ändrar ton och samtidigt trycks spaken ut någon millimeter från gruppen.
 

Tallinn

Well-known member
Det är trångt i den skamvrån, alla är vi skyldiga till nåt när det gäller att hålla rent.

Använder man förresten medel för ofta när man backflushar så gnisslar reglaget irriterande. Nån här sa att det är olja från bönorna som smörjer, hur som helst, när det är "för" rent så gnisslar det...
 

lupoo

Well-known member
Detta är ett medel i storföpackning (nästan livstidsförbrukning enl Cheff;) ).

Ta en tesked medel och lägg det i blindfiltret, kör några backflush, då kommer det ut ett vitt skum ur backventilen. Ta ur blidfiltret och skölj ur det. Tillbaka med blindfiltret i maskinen och backflusha tills det kommer "rent vatten" ur backventilen. Nu börjar man även känna att spaken (om man har en sån på en E-61) börjar att kärva och gnissla. Nästa och sista steget är att tillföra lite friska kaffeoljor i maskinen och det görs genom att köra någar "slask-skott" alltså ta lite "fulkaffe" och köra någar shots som går direkt i skasken (dumt att slösa på finkaffe till sånt). De första shotsen är odrickbara, brukar finnas en klar "metallsmak" som inte jag tycker om i alla fall.
Thats it!
 

pere

Well-known member
NU har jag varit utan espresso sedan i morse. Jag har lagt portafilter mm i ett rengjörningsbad och jag har wigglat, avkalkat, kört rent vatten ett antal ggr, putsat maskinen, tagit bort allt svart från PF och filter... puhh!

I morgon bitti skall jag köra ett par shots och kasta ut dem innan jag njuter av en välförtjänt dubbel.

Godnatt
 

HeMo

Well-known member
Jag använder samma medel som lupoo.
Antar att din välförtjänta dubbel smakade bra?
Körde du avkalkningen enligt Lars beskrivning här på forumet?
 

pere

Well-known member
Jag använder samma medel som lupoo.
Antar att din välförtjänta dubbel smakade bra?
Körde du avkalkningen enligt Lars beskrivning här på forumet?

Japp, samma metod och det verkar fungera fint. Jag fick omgående justera att mala lite finare förmodligen pga att hålen i filtret var lite igensatta.

Nu börjar allting kännas riktigt bekvämt. Om en månad eller två tror jag jag skall packa upp min Pavoni igen och köra en grundlig rengärning för att sedan dra lite referensshots. Man glömmer snabbt och det är intressant att se hur de smakar när man fått upp "ångan" på giotton.
 

wesaft

Well-known member
Jag kör min gamla skönhet på timer.
Tänkte bidra med ett tips på er som vaknar lätt på morgonen.
Morgonsömnen som är så go :)
När hon går igång på timern på morgonen får hon ibland för sig att fylla på mer vatten i kokaren, detta pumpljud kan man lätt vakna av.
Numera ser jag till att "natta" henne. När den är kall på kvällen, varit avstängd länge. Slå på 5 sekunder, låta hon fylla upp kokaren om hon behöver, sen säga godnatt.
Nästa morgon sover jag som en stock med en tyst maskin:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp