Giotto ägare

KenBor

Member
Tack Wesaft!
Den har pyst en del om den på senare tid, lät som ett läckage. Mest påtagligt när den gick på värmning. Nu värmer den bara när man slår på den från kall maskin, sen håller den inte trycket.
Får plocka isär den och kolla...
 

Coriander

Well-known member
Hej.

Det kan vara OPVn. Det sitter en o-ring som gör att när trycket är uppe går ventilen igen, och o-ringen håller det tätt.
Man hör att det pyser under koppvärmaren med jämna mellanrum. Om det är detta felet, se till att köpa en o-ring som tål höga temperaturer.
 

KenBor

Member
Verkar vara avluftningsventilen som läcker på min maskin. Nån som har några bra länkar till firmor som säljer reservdelar till dessa maskiner. Tänkte även renovera upp E61 brygghuvudet med nya packningar plus lite annat. Monteriva vet jag säljer delar men vilka utländska firmor kan ni rekommendera?
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Efter flera år med min trogna Silvia har jag bytt upp mig och Precis beställt en Rocket Giotto Plus v2. trodde att den hade fast vattenanslutning, men ser nu på spelen att så är icke fallet. Fråga: är det någon som moddat? både in och ut-vatten är såklart värt om man kan fixa själv.
 

AJ

Well-known member
Min Giotto har fungerat klockrent i flera år tills idag, satte på maskinen i morse och den började värma på som den ska. Lite senare framåt lunch upptäcker jag att det inte är något tryck på manometern!

Slår ifrån den och sen till igen, då börjar den att värma på igen. Men efter ett tag så står manometern på noll igen. Jag antar att det är tryckvakten som spökar eller är det någon som har en annan teori?

Ska ta och plocka isär den för att felsöka lite, var köper man bäst reservdelar till dom här maskinerna, Ebay? Någon bra sida?

Har precis samma problem med min från idag. Värmer som den ska men efter ett tag sjunker trycket och maskinen går inte att använda. Slår jag av den och startar om den så värmer den som vanligt för att efter en stund ( och det kan variera från 5 till ett par timmar) slå ifrån igen. Vad kan det vara för fel? Övertrycksventilen?
 

splix

Active member
Hade samma problem för några år sedan, då bytte jag relä och transformator i elektrobikboxen. Är man duktig på att löda är det bara till att beställa från Elfa, annars kan man köpa ny box och bara byta kontakterna från den ena till den nya...
Men prova att kalka av kokaren innan ifall fet är skit på nivåelektråden!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

AJ

Well-known member
Hade samma problem för några år sedan, då bytte jag relä och transformator i elektrobikboxen. Är man duktig på att löda är det bara till att beställa från Elfa, annars kan man köpa ny box och bara byta kontakterna från den ena till den nya...
Men prova att kalka av kokaren innan ifall fet är skit på nivåelektråden!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kalkade av för ett tag sen och tyckte det blev bättre. Gör ett nytt försök innan jag meckar elektronik. Vet du vad som passar från Elfa?
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp