Giotto ägare

bauta

Well-known member
Fastvattenanslutning är underbart - har det på min Brewtus. Att tänka på är ett vattenfilter på inloppet. Vissa hävdar även att en tryckreduceringsventil behövs, beroende på ledningstryck och vad din maskin tål. Sen är det bara en tidsfråga innan du vill ha även spillbrickan ansluten...

Själv funderar jag på att koppla förbi vattentankselektroden (för nivåmätning) på särbons Giotto Classico. Nån som gjort det? Tanken har en tendens att halka av kontaktblecket.
 
Spillbrickan är redan ansluten :) Rakt ut i diskhon. Enklare att flusha och få ner temperaturen inför första skottet.
Behövs filtret även om vattnet i kranen är mjukt?
 

hne

Well-known member
Även med mjukt vatten behöver man ibland kalka av vattenkokare. Har man filter blir det inte alls lika ofta och har man kopplat förbi allt vad tankar som kan fyllas med avkalkande syror heter så blir det svårare att kalka av kokaren.
 
På Evoluzione har man ju både tank och direktanslutning att välja på. Alltså, kalkavlösningen löses i tanken, den lilla omkopplaren slås om från direktanslutning till tank och sedan kör man avkalkning som vanligt. Eller missar jag något?
 

bauta

Well-known member
Så som jag förstått det behöver du eg inte alls avkalka om du har ett stort vattenfilter innan din maskin. Däremot byta filterpatron med några års mellanrum (de klarar typ 3 m^3 H20 innan byte), vilket kostar en del men det spar maskin och avkalkningsjobb.
 

Rille

Well-known member
Slänger in en fråga här ang avkalkning och rutiner.

Jag kör avkalkning kanske en gång kvartalsvis.
Dock kör jag alltid backflush med blindfolded, borstar huvudet och en portafilter-wiggle.
Är det onödigt slitage eller så på pumpen att hålla på så?
 

wesaft

Well-known member
Råkar du ha en bild på styrboxen där man ser var kabeln är kopplad samt där man ser typnumret på styrboxen (kan ju finnas massa olika versioner) så vore det ju trevligt.
Dock ingen brådska. Det funkar ju bra även utan men vem vet, kanske är det bara en simpel kabelsnutt som saknas. Så har du den isär för service eller rengöring någon gång så får du gärna ta en bild.


//j

Nu äntligen har jag knäppt av några bilder, räcker de vinklarna, blev lite svårt att få till bra bild på kontakten. Kan ta fler om det behövs.
Koppartråden med genomskinligt hölje kommer från nivåsensorn.

DSC_0065-500x375.jpg

http://media.sam.nu/2013/06/DSC_0065.jpg
DSC_0066-500x375.jpg

http://media.sam.nu/2013/06/DSC_0066.jpg
DSC_0069-500x375.jpg

http://media.sam.nu/2013/06/DSC_0069.jpg
DSC_0071-500x375.jpg

http://media.sam.nu/2013/06/DSC_0071.jpg

PS. får ta och försöka ljuddämpa igen, blir så tyst o fin utan skalet på :)
 

wesaft

Well-known member
Slänger in en fråga här ang avkalkning och rutiner.

Jag kör avkalkning kanske en gång kvartalsvis.
Dock kör jag alltid backflush med blindfolded, borstar huvudet och en portafilter-wiggle.
Är det onödigt slitage eller så på pumpen att hålla på så?

Jag kalkar av en gång i halvåret om jag använder henne regelbundet. (har du hårdare vatten så är oftare kanske en bra idé)
Sen slitage på pumpen, sådant orkar inte jag bry mig om. Jag kör wiggle och backflush efter varje användningsomgång.

PS. Testade att täppa igen ena skumhålet idag med en tandpetare, kan vara ett alternativ när jag använder min lilla kanna och ska skumma lite mjölk till en cappuccino. Lättare att surfa på ytan och mer tid.
 

bauta

Well-known member
Nån som har en bra länk till en avkalkningsguide passande Giotto (Classico)?

Jag körde initialt bara från tanken via pump och ut men det går såklart att lossa nån anslutning på kokaren och hälla ur el liknande?
 

Scheutz65

Member
Köpte idag Rocket vattenfilter efter tips från ....... Hmmm cofeesnobs.com tror jag att det var men finns video från samma gäng som descale filmen [video]http://m.youtube.com/#/watch?v=7OiVPo8i56Q&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D7OiVPo8i56Q[/video] Kan inte tänka mig att det ersätter avkalkning men hjälper säkert till att hålla Giotton fräsch. Förutsätter dock vattentank :nowink:
 

bauta

Well-known member
Steven, tack för avkalkningstipset. SCG gör informativa filmer.

Men jag beslutade mig för att göra det mer grundligt då Classicon är beggad.
Lossade en hel del anslutningar för att komma åt att lossa värmeelementet. Detta efter att den stått med avkalkning i ett par dar.
Sen borsta+skrapa och dit med trädgårdsslangen och spola. Ut kom några matskedar avlagringar, se bild.

DSC00500.jpgDSC00506.jpgDSC00507.jpg
 
Senast ändrad:

jesperC

Active member
Nu äntligen har jag knäppt av några bilder, räcker de vinklarna, blev lite svårt att få till bra bild på kontakten. Kan ta fler om det behövs.
Koppartråden med genomskinligt hölje kommer från nivåsensorn.
<bilder>
PS. får ta och försöka ljuddämpa igen, blir så tyst o fin utan skalet på :)

Tack för bilderna, hade glömt den här tråden.

Inkoppling av givaren för tankvattennivån är dock redan löst.
Råkade ut för att kokarens temperaturregleringen hängde sig och den eldade på tills övertrycksventilen började lösa ut. Hörde pysande och det var så jag upptäckte problemet.
Skruvade isär och tittade över alla kablar. Hittade inget fel men när jag skruvat ihop allt så funkade den fint igen och har aldrig inträffat igen?!

Samtidigt som jag gjorde detta såg jag att sladden till tankgivaren var kopplad direkt mot jord istället för till tankgivarpinnarna. Gissar att funktionen kanske falsklarmat eller nått men jag kopplade in den igen och den har funkat problemfritt för mig (denna givare verkar dock inte ha någon koppling till det eventuella kokarproblemet då dess signal bara ser ut att styra om pumpen skall kunna köras eller inte).


Har du gjort något runt ljuddämpningen?
Gissar att lite bitumenmattor på insidan av plåthöljet skulle kunna dämpa ut lite vibrationer och skrammel.


//j
 
Senast ändrad:

jesperC

Active member
En ny pressostat monterad för att säkerställa att jag slipper nya temperaturrusningar.

Passade samtidigt på att göra en grundlig avkalkning samt montera några bitumenplattor på insidan av ytterplåtarna för att dämpa ljudnivån. Detta gav en markant sänkning av ljudet.
Laddade ner en nivåmätare till telefonen och mätte för och efter (förmodligen inga exakta siffror men nivådiffen bör stämma något sånär):
* Utan dämpning 73-74 dB.
* Med dämpning 64-65 dB.

Var lite orolig för hur bitumenmattorna skulle reagera på temperaturen då de mjuknar ordentligt om man värmer upp dem men det verkar inte vara något problem alls.
Det som kvarstår innan jag bestämmer mig för om de skall få sitta kvar är lite vidare efterforskning om hälsoeffekterna. Har fått lite olika bud från kemister/biologer i bekantskapskretsen och det är trots allt en petroleum-biprodukt som inte känns helt fräsch och ha i köket.

//j
 

AJ

Well-known member
Min giotto har börjat haka upp sig. Pumpen vill ibland inte suga vatten utan går tom. Det funkar ibland om jag suger i vattenslangen och skapar en häverteffekt. Inga läckor och allt annat funkar prima. Den är regelbundet avkalkad.

Var börjar man felsöka?
 

splix

Active member
En ny pressostat monterad för att säkerställa att jag slipper nya temperaturrusningar.

Passade samtidigt på att göra en grundlig avkalkning samt montera några bitumenplattor på insidan av ytterplåtarna för att dämpa ljudnivån. Detta gav en markant sänkning av ljudet.
Laddade ner en nivåmätare till telefonen och mätte för och efter (förmodligen inga exakta siffror men nivådiffen bör stämma något sånär):
* Utan dämpning 73-74 dB.
* Med dämpning 64-65 dB.

Var lite orolig för hur bitumenmattorna skulle reagera på temperaturen då de mjuknar ordentligt om man värmer upp dem men det verkar inte vara något problem alls.
Det som kvarstår innan jag bestämmer mig för om de skall få sitta kvar är lite vidare efterforskning om hälsoeffekterna. Har fått lite olika bud från kemister/biologer i bekantskapskretsen och det är trots allt en petroleum-biprodukt som inte känns helt fräsch och ha i köket.

//j

Har du kollat något mer på hälsoeffekterna av Bitumen? Vill också ljudisolera men vet inte riktigt vad man ska köra på...
 

bk007

New member
Det er mange som har brukt armaflex til lydisolering. Den finnes i to utgaver. Den ene tåler høyere temperatur . Husker ikke hva den heter. Kjøpes hos rørleggeren eller Clas O.
 

KenBor

Member
Min Giotto har fungerat klockrent i flera år tills idag, satte på maskinen i morse och den började värma på som den ska. Lite senare framåt lunch upptäcker jag att det inte är något tryck på manometern!

Slår ifrån den och sen till igen, då börjar den att värma på igen. Men efter ett tag så står manometern på noll igen. Jag antar att det är tryckvakten som spökar eller är det någon som har en annan teori?

Ska ta och plocka isär den för att felsöka lite, var köper man bäst reservdelar till dom här maskinerna, Ebay? Någon bra sida?
 

wesaft

Well-known member
Min Giotto har fungerat klockrent i flera år tills idag, satte på maskinen i morse och den började värma på som den ska. Lite senare framåt lunch upptäcker jag att det inte är något tryck på manometern!

Slår ifrån den och sen till igen, då börjar den att värma på igen. Men efter ett tag så står manometern på noll igen. Jag antar att det är tryckvakten som spökar eller är det någon som har en annan teori?

Ska ta och plocka isär den för att felsöka lite, var köper man bäst reservdelar till dom här maskinerna, Ebay? Någon bra sida?

Blir den varm? pyser det något, låter det något?
Kan vara den ventilen på toppen som hakat upp sig, glömmer vad den heter nu, men den sluter när trycket börjar öka.
Testa att dra ut lite ånga ur ångröret, hjälte mig när jag hade problem med lågt tryck ibland. (ev. kalka av o rengöra ventilen)
Kan vara en tryckficka i röret till pressostaten med. Kan vara den som är trasig och behöver bytas.
Vet inte om det hjälpte, men lycka till.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp