95 kr för 250 g kaffe

Tallinn

Well-known member
Såg att kaffemaskinen börjat sälja Daterra & Minita espresso, Thomsens blandning. Kul tänkte jag, något för nästa bärkasse!

Sedan ser jag att de tar 95 kr för 250 g. Nästan 400 kr kilot alltså.

Jag är normalt sett inte allt för priskänslig men ibland känns det som om någon bara vill se hur långt man är beredd att bara betala?

Vad tycker ni andra? Finns det grund för att kaffe kan kosta 400 kr kilot eller har vi fått en prissättning som i modevärlden där det "ska" kosta för prestigens skull?
 

Boris

Well-known member
Det är väl egentligen upp till var och en att bedöma om det är värt pengarna eller inte. Jämfört med andra jordbruksprodukter där stor omsorg läggs ner på hur produkterna odlas och vidareförädlas är det ju inte orimligt dyrt.

Jag utgår från att odlarna får skäligt betalt när kaffet i konsumentledet kostar 400 spänn...
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det är inte vi som sätter priserna, om man ska hårddra det. Vad jag förstått tar de flesta mer för det kaffet än vad vi gör. Men jag kan ha fel.
 

Tallinn

Well-known member
Du ska inte se det som ett klagomål på kaffemaskinen, jag förutsätter absolut att prissättningen görs i tidigare led!

Marknadsekonomisk filosofi säger att produkten är värd vad vi konsumenter är beredda att betala. Då säger jag att om vi tackar och bugar och betalar 400 kr per kilo så har vi snart ett "ännu bättre" kaffe för 500 kr.

Att odlarna skulle få så mycket mer betalt för att kaffet uppbringar ett högre pris i konsumentled ställer jag mig ytterst tveksam till. Jag förutsätter att Estate inte tillhör "utsugarligan" men någon större koppling mellan inköps och försäljningspris tror jag inte på.
 

treefinger

Well-known member
Såg att kaffemaskinen börjat sälja Daterra & Minita espresso, Thomsens blandning. Kul tänkte jag, något för nästa bärkasse!

Sedan ser jag att de tar 95 kr för 250 g. Nästan 400 kr kilot alltså.

Jag är normalt sett inte allt för priskänslig men ibland känns det som om någon bara vill se hur långt man är beredd att bara betala?

Vad tycker ni andra? Finns det grund för att kaffe kan kosta 400 kr kilot eller har vi fått en prissättning som i modevärlden där det "ska" kosta för prestigens skull?

Personligen tycker jag att det är helt sjukt att kaffe kan vara så otroligt billigt som det faktiskt är. 95 kr för 250g är inte mycket pengar för den njutning högkvalitativt kaffe ger, dessutom räcker en 250g påse säkert en vecka för mig, hur kan då 95 kr dividerat med 7 dagar bli en dyr historia? Jämför med vad andra nöjen/njutningar kostar? En vända på krogen, för en student kanske man får räkna med 3-400 kr, för en vuxen, 500+?
Nej, jag, som student, betalar gladeligen så mycket för kaffe jag vet håller hög kvalitét, punkt.
 

treefinger

Well-known member
Dessutom måste jag få säga att jag tycker att det är grymt inspirerande och roligt att det dyker upp allt fler cup of excellence kaffen, här får ju bönderna en större del av kakan (har hört att de får upp till 40ggr mer betalt för de kaffen de kan auktionera ut via cup of excellence-tävlingarna). Att de sedan kostar 40-50+ per hekto tycker jag inte är något alls att bli upprörd över.
Jag tror att vi måste inse att kaffe börjar få en allt högre status/erkännande och att vi som följd kommer tvingas se på ett bra kaffe på samma sätt som man ser på ett bra vin. Självklart är det skillnad i pris mellan castellano de gregos eller vad det heter, som är något billigt skräpvin på systemet, och ett lite bättre amaronevin, men det är väl inte så många som ifrågasätter det när man vet att skillnaden i kvalitén också är rätt stor?

just my 2 cents
 

Massiv

Massivo utan o
....Smakar det så kostar det!!!Annars finns det Musetti på Ica till billigt pris,har jag läst på vissa trådar här.......
 

Tallinn

Well-known member
Önskar 250 gram räckte så länge även för mig...

Även om jag formulerade det hela som en fråga känner jag att jag argumenterade något ensidigt, det finns positiva sidor av att kaffe får kosta mer:

Möjlighet för bönderna att få bättre betalt. Detta är jag beredd att betala mer för om jag VET att så är fallet.

Möjlighet att använda dyrare metoder för att göra ett godare kaffe, mer ekologiskt kaffe eller som i punkten ovan ett mer etiskt kaffe.

Samtidigt får jag inte ut ur mitt huvud att det är 50% dyrare än Johan & Nyströms dyrare kaffesorter. Då får hur många studenter som helst kalla det billigt, jag håller inte med.
 

lupoo

Well-known member
Visst kan det se dyrt ut men jag har inte heller sett dessa blandningar/sorter i kg förpackning (i detta fall står kg för kilogram och inget annat...;) ). Högkvalité skall avnjutas och vara lite speciellet och det gör att 95:-/250 gr inte heller sticker för mycket i ögonen.
"Cup of excellence" kaffen är ju bergrändsade vad det gäller tillgång, så små förpackningar att prova känns helt rätt, ger ju ett tillfälle att förkovara sina kaffesinnen och göra underabara kafferesor med det som man får i koppen.

En vända på krogen, för en student kanske man får räkna med 3-400 kr, för en vuxen, 500+?
Hmm.treefinger får gärna förklara denna beräkning för en fd student, men som nu tydligen blivit "vuxen";) Några trick som jag har glömt?
 

treefinger

Well-known member
Hmm.treefinger får gärna förklara denna beräkning för en fd student, men som nu tydligen blivit "vuxen";) Några trick som jag har glömt?

Hehe.. hur menar du med trick? Jag lyckas inte tolka om du tyckte det var mycket pengar eller lite pengar?

Jag höftade lite friskt, men jag ska försöka redogöra min "beräkning". Förfest, 100-150 kr för bärsa (köper, säg 6 st 33cl finöl på bolaget för 18-30 kr styck). Låt säga att man går på klubb (60 kr inträde), lite bira och/eller nån drink där inne.. 50-100 kr? Fyllekäk på Max eller någon sunk-kebab, 60 kr.

150+60+100+60=370

En liten parentes: en storstark 40cl kostade 19 spänn på orvars krog (norrlands nation) förut, nu har de dock höjt till hutlösa 22 kr!!!:mad::mad::mad:
 

lupoo

Well-known member
Nu rusar vi OT igen!!!
OK jag är med på "student uträkningen". Grundar sig då "vuxenuträkningen" på ett resturangbesök?

En parantes: Det har varit Öl-rea i konugariket Sverige länge nu...I början av 90-talet har jag betalt över 50 lappen för en storstak. Då var det dyrtider:mad:
 

treefinger

Well-known member
Nu rusar vi OT igen!!!
OK jag är med på "student uträkningen". Grundar sig då "vuxenuträkningen" på ett resturangbesök?

En parantes: Det har varit Öl-rea i konugariket Sverige länge nu...I början av 90-talet har jag betalt över 50 lappen för en storstak. Då var det dyrtider:mad:

Vetifasen va min vuxenuträkning grundar sig på, men kör till för ett restaurangbesök då. ;)

On topic igen!
 

Tallinn

Well-known member
Egentligen borde jag gnälla minst av alla om kaffepriserna, här i Estland går man ut KLART billigt. En öl i gamla stan går på ca 20 kr men man kommer lätt billigare undan om man vill, eller om man åker till en studentstad som Tartu, bra partystad för övrigt. Mer pengar över till kaffe alltså!

Ehh, on topic igen var det ja...
 

Dunne

Well-known member
Förfest, 100-150
kr för bärsa (köper, säg 6 st 33cl finöl på bolaget för 18-30 kr styck).

Fifan, 6 rochefort 8 för 29kr/st, då är man ju helt rökt, då får jag inte ens chansen till att betala inträdet till klubben.

Men det kanske bara är jag. ;)

On topic..

400spänn/kilot tycker jag är på gränsen till vansinne, men som en engångspåse då och då så lär man kunna betala mer. Jag tycker bomban är lagom som liger runt 150 :).
 

treefinger

Well-known member
men som en engångspåse då och då så lär man kunna betala mer.

Ömsom vin, ömsom vatten är väl nyckeln kanske? På så vis blir det ju mer speciellt när man sprätter en påse för 400kr / kilot.


Fifan, 6 rochefort 8 för 29kr/st, då är man ju helt rökt, då får jag inte ens chansen till att betala inträdet till klubben.
Men det kanske bara är jag. ;)

De där j**la trappisterna sänker även den bäste av oss ;) Belgarna i allmänhet är odrägliga.. ofta över 8% (.. fast juvligt goda).
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp