Hjälp en newbie!

yber

Member
Hej !

Tänkte ta steget in i den riktiga kaffe-världen men känner att jag behöver lite proffs-råd innan jag skrider till verket...

Eftersom jag ännu inte sett eller smakat en riktig höjdarkaffe från en helautomatisk maskin (i överkomliga prisklasser) så tror jag att det är en 'halv/semi-automat' jag är ute efter. rätt eller fel?

Av snacket här i forumet så har jag hajat så mycket som att man behöver en riktig kvarn om man ska ha en chans till de där riktigt ljuvliga shotsen...

Då, kommer jag till min egentliga fråga: om man nu tänker sig att man ska ha en halv-automatisk maskin och en kvarn, vilken maskin ska man då ha?

Har sneglat lite på en Rancilio Lucy, den ser ju jättefin ut på web-shopparna, men eftersom jag har en tendens till att inte riktigt lita på folk som känner lukten av mina tusenlappar så måste jag försöka få lite input från er riktiga användare, saker som jag funderar på är: Hur är den att jobba med? (tar det lång tid innan man kan skumma mjölk efter att man gjort espresson? glider den omkring på bänken eller är den stadig?)
Någon som har den? fördelar/nackdelar?:unsure:

Sen är ju förstås alla andra förslag välkomna, vad kör ni själva med? vad är ni nöjda/missnöjda med?

Som en liten sladdis-fråga så har jag en om vattnet: Vi har mycket hårt vatten med massor av kalk i (kommer inte ihåg värdet, men det var *mycket* hårt, i översta ändan av skalan), kan man köra på det vattnet helt ohämmat eller måste man göra något åt det?

Tackar på förhand !
 

Tallinn

Well-known member
När det gäller helautomater så ger mycket pengar fortfarande inte RIKTIGT bra kaffe, bara snyggare look, bättre komfort och mer funktioner. Jag hade en av de finaste, Juras Z5 och kaffet var fortfarande halvtrist trots att den kostar över 20 långa.

Om jag fattat det hela rätt så är väl en Lucy det samma som en hopbyggd Silvia och Rocky? Och det kan ju inte vara alldeles fel, dock är den inte så vanlig och då undrar man ju alltid varför...

Om ingen här kan backa upp Lucy så har du ju alltid Silvia/Rocky separata som ett bra alternativ, där får du bättre kaffe än någon helautomat oavsett pris!

Stack jag ut hakan där? :D
 

Molarin

Well-known member
En begagnad Silvia för 1600:- och en Minimoka för 2500:- så har du det du behöver. Då kan du alltid byta upp dig senare och behålla samma kvarn.

Snygg avatar, förresten!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Eftersom jag ännu inte sett eller smakat en riktig höjdarkaffe från en helautomatisk maskin (i överkomliga prisklasser) så tror jag att det är en 'halv/semi-automat' jag är ute efter. rätt eller fel?

Om du är ute efter riktigt höjdarkaffe så är en halvautomat att föredra.
Så... rätt.

Av snacket här i forumet så har jag hajat så mycket som att man behöver en riktig kvarn om man ska ha en chans till de där riktigt ljuvliga shotsen...

Stämmer bra. En kvarn är nödvändig om du vill ha höjdarkaffe.

Har sneglat lite på en Rancilio Lucy.....fördelar/nackdelar?

En enorm nackdel som jag ser är att det är kvarn och espressomaskin i samma låda. Inte alls bra. Går ena sönder så är bägge kaputt.

Vill du upgradera/byta ut espressomaskinen så försvinner din kvarn ochså.

Dessutom kan jag tänka mig att den är svårsåld, folk som köper begagnat köper nog hellre något som de läst lite tester om och så. Har de redan en kvarn så är en dubbelmaskin inget alternativ alls.

Som en liten sladdis-fråga så har jag en om vattnet: Vi har mycket hårt vatten med massor av kalk i (kommer inte ihåg värdet, men det var *mycket* hårt, i översta ändan av skalan), kan man köra på det vattnet helt ohämmat eller måste man göra något åt det?

Om du skaffar en maskin med direktkopplat vatten så finns större vattenfilter med avhärdare som du kan koppla in på vattenledningen.

Om du skaffar en maskin med vattentank så finns det de där pyttesmå avhärdarfiltren som man sätter i änden på slangen som går ner i tanken, en sådan skulle nog jag se till att ha (och återaktivera den i salt med jämna mellanrum) om jag körde med tank-maskin.
 

lupoo

Well-known member
Som en liten sladdis-fråga så har jag en om vattnet: Vi har mycket hårt vatten med massor av kalk i (kommer inte ihåg värdet, men det var *mycket* hårt, i översta ändan av skalan), kan man köra på det vattnet helt ohämmat eller måste man göra något åt det?

Tackar på förhand !

Inte slarva med avkalkningen! Hårdare vatten -> Avkalka med tätare mellanrum.

De små avhärdarfiltren som KG pratar om gör bara att Du kan skjut upp avkalningsproseduren något, Du slipper inte undan....
 

rhide

Well-known member
Lite farligt att slänga sig med ord som "alla" och "varje" Tallin... det är inkonsekvens som får kärnkraftverk att sprängas och tåg att spåra ur.

Själv har jag inte testat Sivlia och Rocky, men har hört en hel del gott om den. Prisklassen är ca 4500 vilket kanske är något saftigt dock...
Själv är jag väldigt nöjd med min Gaggia classic, vilken får du för ca tusenlappen billigare, men som fortfarande gör exceptionellt gott kaffe! (observera relativ skala)

Flera hemsidor jag besökt hävdar att Gaggian är helt klart bäst i sin prisklass, och med de resultat jag hittils fått med den maskinen tvivlar jag inte en sekund på att det stämmer. Antagligen är Silvian snäppet skarpare, men om en extra tusenlapp (att lägga på en bra kvarn) är värt något för dig så rekommenderar jag varmt Gaggia Classic.

Angående kvarnar har jag bara testat Demoka Minimoka 203, vilken har fått en hel del bra kritik (och har fungerat mycket bra för mig hittils), men den är för ny för att jag ska våga ge något riktigt bra omdöme. Ett tips är dock att köpa en utan doser, eftersom kaffet lätt blir liggande och gammalt i en sådan. För normalt bruk (oftast ensam men ibland 3-4 stycken till vänner) är det helt klart bättre att mala ner i portafiltret direkt tycker jag.

Måste det vara så dyrt då?
Själv köpte jag en Kenwood Cafe Retro först (ca 2500kr), men jag tröttnade på den bara efter några månader eftersom den hade alldeles för mycket begränsingar. En ny (och bra) maskin under 3500kr är nog svårt att hitta och inget jag rekommenderar.

Vad är ett exceptionellt kaffe? Ett kaffe som är smakrikt både första sippen som hela koppen. Kaffet ska ha en god och inte skarp eller sur eftersmak, creman ska helst smaka lite krämigt och kaffet måste givetvis vara så varmt att man inte bränner sig, men inte allt för mycket kallare heller.
Angående temperatur kan det hända att Gaggian är något instabil; temperaturen sjunker helt enkelt ganska mycket under bryggning vilket kan påverka smaken en hel del... Eller så beror det helt enkelt på att jag tampar kasst :p

Så om du tycker det är värt att spendera några tusenlappar, men helst inte mer än 4000 så är Gaggia definitvt värt priset! Att demoka håller i ur och skur vågar jag inte ta gift på, men det är en mycket kompetent kvarn och hoppas kunna rekommendera den starkare efter mer testning.
 

mikaels

Active member
Det är inte fullt så mycket som en tusenlapp som skiljer Silvian från en Gaggia, den går att hitta (på svenska webshopar) för ca 4300, medan Gaggian ligger på ca 3500. Det som dock för mig fällde avgörandet till Silvians fördel var att både jag och min sambo gillar att skumma mjölk, skall man göra det med framgång på en Gaggia bör man nog byta Pannarellon till ett annat ångrör, t ex det från Silvian, då minskar prisskillnaden ytterligare ca 300 kr. Efter att ha känt på dem i verkligheten tyckte jag också att Silvians 14 kg kändes stabilare än Gaggians 7...
Men som sagts, båda lär göra utmärkt espresso (när man väl lärt sig bemästra dem ;))
 

Tallinn

Well-known member
rhide, det var därför jag frågade om jag stack ut hakan, det finns inga regler utan undantag... ("Inga" - Där gjorde jag det igen!)

yber: Eftersom du själv föreslog Lucy så antog jag att det var en prisklass du var bekväm med? KG har klart relevanta synpunkter på det här med hopbyggt men personligen gillar jag konceptet. Hade själv en Gaggia Paros under många år vilket är Gaggias kombimaskin och jag tyckte att det bara var smidigt. En kompis till mig har kvar sin och den fyller tio år nästa år!

Alla andra: Är det ingen som har en Lucy? Skulle vara kul att höra från någon med egna erfarenheter!
 

rhide

Well-known member
Sorry att kag var ltie nitisk... umgås med mycket folk som är väldigt inkonsekventa i vad de säger så jag antar att jag blivit lite grinig >.<

Angående inbyggd kvarn är det nog inte så farligt i alla fall. De flesta som köper en Silvia Lucy köper den förmodligen som andra eller kanske vanligare första maskin, och har inte hunnit skaffa en bra kvarn än. Dessutom borde kvarnen vara precis anpassad för maskinens behov eftersom den är inbyggd.

Om jag hade köpt en Lucy beror helt på priset. Är priset flera hundralappar dyrare än en vanlig Silvia hade jag definitict köpt en extern kvarn istället. Helt onödigt att ta smällen och köpa en ny bättre kvarn när man uppgraderar, istället för att redan ha köpt en bra som man behåller.

Ytterligare en aspekt är fallet Gaggia. De har fått utomordentliga omdömen på sin Classic (inte minst av mig), men sägs vara urusla när det kommer till att göra kvarnar. Hellre satsa någora hundralappar extra och verkligen bli nöjd, än att chansa och lägga pengar om och om igen på billiga.
 

yber

Member
Wow, kände väl på mig att det fanns gott om åsikter om detta :D

Gör ett försök att svara på flera saker samtidigt, hojta om jag missat något väsentligt!

En begagnad Silvia för 1600:- och en Minimoka för 2500:- så har du det du behöver. Då kan du alltid byta upp dig senare och behålla samma kvarn.


Var hittar man en beggad för 1600:- då, råkar du sitta på en kanske ;)

Snygg avatar, förresten!

Tack! gillar äpplen nästan lika mycket som bra kaffe ;-)

En enorm nackdel som jag ser är att det är kvarn och espressomaskin i samma låda. Inte alls bra. Går ena sönder så är bägge kaputt.

Vill du upgradera/byta ut espressomaskinen så försvinner din kvarn ochså.

Bra poänger, ska tänka litet på det, såg det hela mest som en sladd/maskin mindre, men du har helt klart tänkt och varit med litet längre så jag suger åt mig och funderar vidare :)


Dessutom kan jag tänka mig att den är svårsåld, folk som köper begagnat köper nog hellre något som de läst lite tester om och så. Har de redan en kvarn så är en dubbelmaskin inget alternativ alls.
Hade iofs hoppats på att skaffa den där maskinen man bara inte säljer, ens för allt smör i småland, men det kanske var lite naivt:blush:

Om du skaffar en maskin med direktkopplat vatten så finns större vattenfilter med avhärdare som du kan koppla in på vattenledningen.

Om du skaffar en maskin med vattentank så finns det de där pyttesmå avhärdarfiltren som man sätter i änden på slangen som går ner i tanken, en sådan skulle nog jag se till att ha (och återaktivera den i salt med jämna mellanrum) om jag körde med tank-maskin.

Inte slarva med avkalkningen! Hårdare vatten -> Avkalka med tätare mellanrum.

De små avhärdarfiltren som KG pratar om gör bara att Du kan skjut upp avkalningsproseduren något, Du slipper inte undan....

Låter som att båda kan vara en bra taktik, ett filter och avkalka, blir ju en del jobb då och då, men vad gör man inte för en slurk svart guld :cool:

Måste det vara så dyrt då?

yber: Eftersom du själv föreslog Lucy så antog jag att det var en prisklass du var bekväm med?

Det där med pengar är alltid svårt, självklart vill man lägga ut så lite deg som möjligt, men hela poängen är väl att skaffa riktigt bra kaffe hemma, och kostar det så gör det, och jag betalar hellre lite mer för en bra grej som håller många år än lite mindre för en grej som man bara känner för att sälja, så: bekväm? nja, men beredd? *Ja!*

Ingen Lucy-ägare som kan ge förstahandsinfo ännu?
 

Tallinn

Well-known member
En term som ofta dyker upp här: "Uppgraderingsfeber". Vissa drabbas aldrig, vissa får den av att se en espresso på vykort, fråga Holcar...

Vet du med dig att du har lätt för att vilja byta upp dig, byter dvd, stereogrejor, bilprylar eller liknande, köp separata delar.

Om du däremot inte ser poängen med att byta ut fullt fungerande produkter bara för att man kan, köp det som känns bäst när du tar i det. Jag är övertygad om att varje rekommenderad produkt som någon av de här killarna nämner gör utmärkt kaffe. Resten är upp till din egen smak.

Har du inte bråttom så spana av begagnat, den här hittade jag t.ex när jag googlade Lucyn:

http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=33&pc=59&pos=8&pid=5404

3.750:- från en handlare.
 

yber

Member
En term som ofta dyker upp här: "Uppgraderingsfeber". Vissa drabbas aldrig, vissa får den av att se en espresso på vykort, fråga Holcar...
Jodå, har haft den åxå, men bara när jag känt att 'man skulle nog ha köpt den där lite bättre varianten i alla fall' och det är min erfarenhet att det är då det börjar bli riktigt dyrt ;-)

Ujujuj, nu blev det riktigt svårt, det är ju en hel massa kaffe-pengar man kan spara där, men hur är det med beggade såna här maskiner, är det bra och fräscht att köpa beggat eller känns det muggigt med gamla kaffeavlagringar å sånt?
 

Tallinn

Well-known member
En maskin från en handlare kan man ju förvänta sig att den är fräsch. Från en privatperson gäller nog "sådan husse sådan kaffemaskin". Och som alltid får man ju vad man betalar för. Men en maskin som någon köpt och snart insett att de inte haft intresset för kan nog vara ett bra sätt att spara ett par tusenlappar.

Samtidigt, som allting när det gäller mat och dryck, har man råd är det alltid skönast med nytt och fräscht. Garanti är också värt pengar liksom hjälp från en duktig handlare. Jag handlade från kaffegrossisten.se och de har varit bra, försökte inte få mig att köpa dyrare grejor än nödvändigt t.ex, kaffemaskinen tror jag att hela forumet kan skriva under på men de säljer inte Rancilio om jag är rätt informerad.
 

kafei

Well-known member
jag tycker absolut att du ska satsa på på maskin och kvarn separata! en lucy kostar ju lika mycket som en silvia + rocky. invändigt är en lucy likadan som en silvia vad jag förstår, och det är en trevlig maskin det (oftast):)

när ska rengöra kvarnen, eller om du har massa bönor i kvarnens behållare och vill byta till annan sort, kan det vara lite otympligt att ta hela 20kilos paketet (den väger nog nåt sånt lucyn) och vända upp och ned på...
 

lupoo

Well-known member
Håller bara med om att allt talar för att satsa på separata enheter.
Om man tänker efter så kan jag inte hitta någon riktigt lyckad "ihopslagning" av två eller flera apparater i en (möjligen TV/Video med TV i det lilla formatet).
 

hippokid

Well-known member
Läs här för lite mer info.

Om du har möjlighet så kolla på maskinen i verkligheten. Ring och hör med Lagamati i Stockholm, som för Rancilios övriga produkter.

Var tänkte du köpa den och till vilket pris? Frågan är hur mycket mer än en Silvia den är värd. På de ställen jag sett den kostade den betydligt mycket mer än Silvia + Rocky tillsammans. Där svalnade mitt intresse betydligt.
Sen vad gäller vilken maskin du ska köpa... jag säger det igen. OM du har möjlighet, gå och kläm på maskinerna. Det är stor skillnad på hur de känns kvalitetsmässigt osv.

Själv har jag en Silvia som snart fyller 18 månader :lol: , innan dess hade jag använt en Gaggia Classic ganska flitigt på en annan arbetsplats. Skillnaden dem emellan är stor enligt min mening. Visst gick det att få riktigt bra kaffe och halvbra mjölk med Gaggian, men plastigheten var inte riktigt min kaffekopp. :D
De flesta här på forumet tycker nog att just deras maskin är bäst, eller iaf bättre än de flesta andra i samma prisklass/kategori. Frågan är bara om det grundar sig på ett faktiskt användande av många andra maskiner eller ett rättfärdigande av att man har den utrustning man har?

Jag håller dock med om att det egentligen nog inte är så jättesmart att ha en allt-i-ett-maskin. Då Lucy är så ovanlig i Sverige så kan du nog räkna med ett betydligt sämre andrahandsvärde jämfört med Silvia + en separat kvarn.
 

beijnoff

Member
Jag lägger min röst på Silvia (eller kanske Lucyn).

Jag har själv en Silvia sedan flera år och är mycket nöjd. Använder även svärfars Classic med jämna mellanrum och varje gång så saknar jag Silvia.

Min åsikt är att både Silvian och Classicen kan göra mycket bra kaffe. Med min Silvia och rätt malet Mauro De Luxe så är det bara de riktigt duktiga restaurangerna som kan matcha det.
Svärfar har ingen ordentlig kvarn vilket ju är en klar nackdel men ibland så kan man märka att Classicen verkligen kan prestera den också när den får chansen.

Som flera redan sagt och som går att läsa sig till även på andra ställen. Silvia är lite gedignare på några punkter.
Det är något med känslan i grejorna som lyfter ytterligare ett snäpp. Den är ju inget under av design men sakerna känns bra. Portafiltret har en härlig känsla och tyngd, känslan i knapparna är gedigen.
Classicen är inte dålig på något sätt men är oftast precis efter. Portafiltret känns helt ok.

Men som skrivits tidigare och som jag skulle vilja trycka rätt så mycket på, tyngden. Det är en djäkla skillnad på 14 och 7 kg. Silvian står (nästan) still, Classicen gör det INTE.
Sedan gör det ju naturligtvis sitt till för tempstabilitet, men Classicen är å andra sidan snabb.

Nu vet jag inte vad en Lucy väger men den extra tyngden kan inte vara fel, ett skäl att välja Lucy.

Hade iofs hoppats på att skaffa den där maskinen man bara inte säljer, ens för allt smör i småland, men det kanske var lite naivt
Det är flera som har blivit ordentligt kära i Silvia, och det finns det fog för. Hon är ändå relativt liten och får plats lite var som helst. Skulle aldrig göra mig ev med min även då jag köper något bättre. Hon skulle få stå någon stans där jag ville ha riktigt gott kaffe lite ibland.
 

yber

Member
Visste väl att det var smart att fråga proffsen här på forumet om råd!

Ni övertygade mig om att det är bättre med separat kvarn, och i dag inhandlades en Silvia och en Rocky tillsammans med en bas, tamp och lite annat smått...

*Extremt* nöjd nu när kitet står och tronar på bänken :cool:

Har hunnit köra ett gäng shots varav de två sista blev riktigt bra, lite förvånad dock då jag hade hört att miss Silvia bara ville ha det finaste pudret, men då hon fick det kom det bara några enstaka droppar på en hel minut :huh:

Lite skruvande på kvarnen och de magiska 25 sekunderna blev verklighet, men nu är jag uppe kring steg 15-20 på Rockyn och det trodde jag skulle bli för grovt, jag kanske tampar för hårt eller så :unsure:

Hur som helst, stort tack för alla tips och åsikter, IOU!

:D

p.s. Allmänt tips & trix om Silvian tages med största tacksamhet emot !
 

Tallinn

Well-known member
Först av allt, GRATTIS! Sedan vill jag minnas att jag höll mig strax över 10 när jag själv körde Rocky men det skiljer sig från kvarn till kvarn och från kaffe till kaffe. Och maskiner imellan såklart...

Här i Tallinn är klockan en timma mer än i Sverige men jag har "provat" för många shots Bella och är inte det minsta sömnig. Skulle tro att du har några sådana kvällar framför dig med...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp