Sveriges största hamburgare.

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Örkkk, mår nästan illa nu. Har varit och tryckt i mig sveriges största officiella hamburgarmål. Den finns i Björklinge utanför Uppsala, på en liten grekservering precis före Björklinge, på högrr sida sett från Uppsala hållet.

Jag har bildbevis, och en förstoring på mig kommer att sättas upp på "Hall of fame" där alla som ätit hela målet förevigas. Det är hittils bara 3 personer som har ätit upp allt. Jag, min bror och någon från Knivsta. Många har försökt, många har kroknat.

Han från Knivsta har rekordet, han slog mig med 90 gram (bonustävling utöver målet). Efter en efterrätt och en extra dricka efter målet kroknade jag totalt, det gick fan inte att äta mer. Men jag slog bror min i alla fall. Tror jag slutade på 3010gram som en liten nätt måltid. :)

Bildbevis bifogas senare under kvällen/natten om jag orkar, nu måste jag gå och jäsa i soffan och lida lite. Uffff vad jäkla mätt jag är... sjukt.:nowink:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har bilder... ska bara hitta min kamera... och ligga på soffan och se på en film först. Har legat i ett varmt bad och jäst tills nu. Det var skönt. :D

I´ll be back.:cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Sådärja! Nu känns det lite bättre. Törstig som f-n har jag varit, så jag har druckit en del nu på kvällen...

Hamburgaren är en 600 grammare, alltså med 600 gram hamburgerkött. Till det kommer 3st 33cl valfri dricka och nästan en pizzatallrik med pommesfrites (eller hur det nu ska stavas). Hamburgaren har många lager med bröd... 3st stekta ägg... dressing... gurka... you name it, the burger has it. Allt som allt är det 2400 gram att mumsa i sig (med burgare, bröd, pommesfrites, dricka).

Den har ett grillspett i mitten så den kan stå upp, det var lite kul.






Den var riktigt god ochså! Det är tydligen en hel del folk som försöker sig på den, men de flesta kroknar. Min bror var den första någonsin att äta hela. Sedan dess har en snubbe från Knivsta fått i sig hela målet och dessutom 2st 33cl burkar med cola utöver det som ingick.

I första hand tänkte jag bara försöka få i min den lilla hamburgaren, men det gick relativt lätt (även om man var rätt mätt efter halva burgaren, envisheten segrar igen!). Men när vi fått i oss våra burgare så kommer greken med en varsin efterrätt till oss alla. Bara för att retas antar jag...

Det var någon grekisk yoghurt med nötter och någon sötsmet på. Rätt god. Den ska vi väl få i oss tyckte vi.



Och när vi fått i oss de (fast bror min kroknade och tog inte de två sista skedarna) så kommer han ivrigt och frågar om vi inte ska ta en dricka till, för att klå rekordet! OK, hit me.

En till 33cl dricka påbörjas. Mättnaden är ENORM. Några AIK fans som satt i närheten fick sina maträtter serverade (hamburgare, någon kötträtt) och doften från hamburgaren gör sig påmind. Det är nog nu. Det räcker. AIK fansen hejar på mig och stöttar (de är numera införstådda i rekordförsöket och vad vi precis har fått i oss).

Och greken kommer med en miniräknare (han har vägt allt) och kommer fram till att det fattas 90 gram till rekordet, sätter jag i mig minst 100 gram av ytterligare en ny efterrätt så klår jag rekordet. Det står en flaska på spel (whisky, vin, vet inte). Vad det är i flaskan spelar ingen större roll, det är ATT vinna som är det intressanta.

Men det går fan inte. Jag har börjat mår lite illa av kolsyran och doften av nya hamburgare. Jag tittar på den nya efterrätten... och får ge mig, jag får inte i mig en sked. Jag tänker "90 gram, en 90 grams hamburgare... hamburgare...örkkk!!!". Jag får ge mig, jag vill inte äta mer. Jag är numera på 2:a plats i alla fall.

Vi är 3 pers som har ätit hela målet hittils, fler lär det bli, men kul är det. Knivstakillen åt mest, jag är tvåa och bror min på tredjeplats med en hel måltid + en efterrätt (han åt upp de sista skedarna på slutet, bara för att). Han påbörjade en till dricka men det tog tokstopp.

Förutom hamburgaren så hade de riktig god mat i övrigt! De andra tog pizza och fläskfile med grekpotatis (skivad råstekt potatis med grejer). Det såg riktigt gott ut, och greken var riktigt trevlig!

Har Ni vägarna förbi så kika in, Ni får se mig på väggen inramad och får en god måltid. Försök ta en Super Atlas burgare, om Ni vågar...

Jo, den kostade förresten 149:-, vilket är billigt med tanke på att det är 2400 gram att äta (med drickat inräknat), och sedan servade han ivrigt med mer, ta en dricka till, det ingår, ta det här, det ingår, osv. Jag slutade som sagt på 3010 gram... kändes som att det räckte då.
 

Bjarne

Well-known member
Liten undran. Hur var det med kaffet på stället? Blev du så mätt att du glömde att du är en kafffegalning också? :)

Tror inte jag tänker försöka slå rekordet, men ska komma ihåg stället när jag åker förbi upp till Hälsingland!

Tackar för en "nästan uttömmande" berättelse ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Liten undran. Hur var det med kaffet på stället? Blev du så mätt att du glömde att du är en kafffegalning också? :)

Det fanns inte plats för en droppe kaffe i magen, det kan jag säga. :)
Jag vet inte om de serverar någon annan mat än bryggkaffe från en kanna dock.

Det är ett ganska litet ställe precis brevid vägen, mer av en liten vägkrog/grill än en restaurang. Men de hade riktigt god mat, bättre än många restaurang-restauranger!

En liten inbyggd uteplats med sittplatser (tyvärr ingen uuppfattning om hur många sittplatser ute) och kanske 20-25 sittplatser inne är det som finns. Men en entusiastisk grek med medhjälpande kock (som ochså var grek) som bevisligen kan laga mat räcker bra. Rekommenderas till de som har vägarna förbi.

Fläsklifé med grekpotatis ska jag ta nästa gång, det tog frugan och det såg ut att vara smaskigt. Skivad råstekt potatis med någe morötter tror jag (hörde något om morötter när han förklarade vad grekpotatis var), ganska rejält med fläskfile, lite persilja ovanpå, sallad med vinäger i i en liten skål på sidan, en liten minibytta med persiljesmör och en nygräddad brödbit till. Yummy.
 

wesaft

Well-known member
KG, helt ärligt har jag tagit lite avstånd mot dig på sista tiden och lite hela nya hetsen och attityden på forumet. Japp ibland snackar jag skit bakom ryggen, så taskig är jag.

Men nu är du min nya idol! Vilken hamburgare!

Inget illa menat, ska ge dig lite yingyangpoäng nu :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Inget illa menat, ska ge dig lite yingyangpoäng nu :)

Haha, det verkar behövas! Cheffie jagar och drar av på min poäng, nu är den nere på noll, han gillar inte att man klagar på ångrör som läcker! :D

Får sura Cheffie som han vill blir jag väl spärrad på forumet, enligt de nya låsa-ut-folk-principerna. Blir det så så kommer jag aldrig tillbaka. ;)
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Hm, haft problem med den funktionen, skulle bara vara en avdragning, trodde inte funktionen fungerade. Får kompensera ;)

Jag må vara sur ibland, speciellt när folk tjötar om prylar de inte verkar kunna ta till sig, men jag är inte nån som låser ut folk, ok?

PS; skriv gärna till mig, inte om mig. I'm here, you know..
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Det förstår jag, men i min inkorg finns inga nya meddelanden. Inte i min mail heller.
På tal om besvikelse vill jag minnas du kallade mig besvärande mellanhand senast du hade problem med att DHL slog sönder och levererade till annan adress osv. Så tagga ner lite?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp