Dropp från ångröret

algr01

Well-known member
Hallå alla,

min nya Gaggia har fungerat fint men efter en månad har det börjat bli svårt att få hejd på dropp från ångröret vilket inte varit några problem tidigar, det puttrar lite och droppar och man vill ju ogärna "dra åt" mer än nödvändigt.

Vad kan vara fel, packning?
Borde en 1 månad gammal maskin bete sig så redan?
Vad kan jag göra?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Kan inte vara normalt.
Jag säger som KG lämna in den för reparation. Om den läcker efter 1 månad, hur mycket skall det inte rinna efter 1 år....
 

lupoo

Well-known member
Lyssna på KG. Han har en "gedigen erfarenhet" av läckande espressomaskiner.
Sorry KG;)
 

Large

Well-known member
Vad jag hört så får man absolut inte "dra åt" Classicens ångvred öht. Då börjar den snart att läcka.
Tydligen ett generalfel som många nya ägare gör i början...
 

algr01

Well-known member
Vad jag hört så får man absolut inte "dra åt" Classicens ångvred öht. Då börjar den snart att läcka.
Tydligen ett generalfel som många nya ägare gör i början...
Precis och detta har jag varit noga med att inte göra, dra åt för hårt eller dra åt alls och maskinen har fungerat bra utan åtdragning tills nu då den börjat läcka lite mer än vad den tidigare gjort. Frågan är vad som är inom felmarginalen... om det är vanligt och bör accepteras?

Vid ångning, just innan termostaten slår av brukar det komma ca 2-3 droppar (bra tecken för att börja skumma för att temp-surfa) men detta kommer innan ångningsknappen är påslagen överhuvudtaget... dvs maskinen endast påslagen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...maskinen har fungerat bra utan åtdragning tills nu då den börjat läcka lite mer än vad den tidigare gjort. Frågan är vad som är inom felmarginalen... om det är vanligt och bör accepteras?

Accepterar du att en en månad gammal maskin läcker är du en drömkund för en säljare eftersom du aldrig kommer att besvära honom efter att han prackat på dig grejer, ens om de går sönder snabbt.

Jag skulle aldrig acceptera att den började läcka ens 11 månader efter inköp. Längre än så tycker jag faktiskt att en köksapparat ska hålla.
 

Nickeh

Well-known member
Börja med att kalka av maskinen. Spola lösningen ut genom ång röret några sek. låt det stå några minuter spola och upprepa.

Funkar inte det så får du plocka lös plast knoppen på ventilen ( Dra bara rakt ut) och med ventilen i stängt läge knackar du försiktigt med en hammare på vredet.

Funkar det fortfarande inte skulle jag lämna in till butiken och be dem byta ventilen. Men det känn onödigt att stå utan maskin då detta är ett ganska vanligt problem som man kan lösa på egen hand.

EDIT: Skulle vara trevligt att hitta en ventil av bra kvalité som passade till classicen... För den som kommer från gaggia är faktist helt värdelös...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
.....och med ventilen i stängt läge knackar du försiktigt med en hammare på vredet.

Så länge man har garanti kvar på en maskin så bör man väl aldrig gå och knacka med en hammare på den. Oavsett hur försiktigt man ska knacka.

Vill man ha en garantireparation så ska man bara lämna in den, innan man går och knackar på den med en hammare. Gör man det kan man rentav, om man har otur, förstöra sin garanti.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Lätt knack är medicinen, med eller utan garanti.
Det är väldigt svårt att få den på garanti, pga den svenska "dra åt allt för hårt-sjukan". Å andra sidan är en ny inte speciellt dyr.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är väldigt svårt att få den på garanti, pga den svenska "dra åt allt för hårt-sjukan".

Men om det nu är just på den modellen som det går sönder, och om det går sönder stup i kvarten, så ser jag det snarare som "dåligt designad, gå sönder i förtid-sjukan".

Det kan inte vara omöjligt att göra en ångkran som inte går sönder med normalt "dra åt-våld", lyckas de göra en som inte ens håller en månad så har de misslyckats i produktionen/design enligt mig.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Du kan väl tycka vad du vill men så är det.
Det är heller inte bara på en modell.
Det finns fabrikat som monterat en spärr så man inte ska kunna dra åt för hårt, men de är också dyrare.
Den enkla lösningen är att låt bli att dra åt för hårt så får du inga problem.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det finns fabrikat som monterat en spärr så man inte ska kunna dra åt för hårt, men de är också dyrare.

Hur mycket kan den spärren kosta att montera in, kan man fråga sig? Spontant känns det som om de 99:- (eller whatever) kunde tillverkaren ha lagt på priset och sluppit kvalitetsproblem med läckande ångrör.

Grejer som går sönder i förtid är skit, rent ut sagt. Det ska man inte ens förvänta sig av en Biltemabryggare för 49:- tycker jag. De kan får göra äckligt kaffe, det kan man inte komma ifrån, men de ska i alla fall vara vatten och ångtäta.

Snålar man in på en dylik spärr fullt medveten om att 30 av 100 apparater kommer attb örja läcka i ångröret pga utliten packning (eller whatever) så är man dumsnål.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
En kaffemaskin läcker. Så enkelt är det.

Är det verkligen det?
Är det inte ens meningen att de ska vara täta?

I så fall har jag missuppfattat det hela. Jag trodde att de ska vara täta, och om de läcker så är det något fel, som man ska åtgärda genom att täta/byta packning eller något.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om säljarna har lyckats tuta i kunderna att kaffemaskiner ska läcka, eller att det är "normalt slitage" att en maskin behöver byta ventil/packning efter en månad så är jag förvånad.

Skulle Det vara OK om du köpte en mixer? Oh, den är inte tät efter en månad, det är normalt.

Skulle det vara normalt i en vanlig kaffebryggare? Oh, den läcker efter en månad, det täcks inte av garantin.

Skulle det vara normalt med en bil? Oh, den läcker olja. Då får du betala för lagningen.

Detta kan ju dras till nästan hur många exempel som helst. Allt ska hålla i en månad. OK, inte för misshandel då. Men om det nu är extremt vanligt att ångrören läcker för att de dras åt "för hårt" så har de som tillverkar apparaten beräknad med för liten belastning i sina kalkyler när de konstruerade maskinen. Så är det bara.

Fram för grejer som håller, skit som läcker ska de laga på garantin, om man nu inte har brukat extremt våld på maskinen ifråga.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Skärp dig nu. Det är inte normalt slitage, det är misshandel av ventil.
Om mixern börjar läcka för att man kört grus i den gäller inte garanti.
Om kaffebryggaren börjar läcka för man lämnat den på så packningar bränt gäller inte garanti.
Har du kört som en blådåre och nya bilen börjar läcka tror jag inte du kan få det på garanti heller.
En ventil som är konstruerad för att stängas och öppnas, ej dras åt, ska behandlas på tillbörligt vis. Basta.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men som det verkar på alla ångrör som verkar läcka lite här och där så är det inte direkt ovanligt. Och om det inte är ovanligt att de går sönder så har tillverkaren INTE räknat med de belastningar som ventilen bevisligen utsätts för (eftersom de börjar läcka).

Skärp dig, det är ju löjligt.:nowink:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp