Kaffeklubb Stockholm - Raptis/Ahlgren 28/4!

von Thor

Kaffevision
Hallå där alla kaffevänner!

Det var nu länge sedan vi hade en träff i Stockholm och det börjar verkligen kittla i fingrarna!

Denna gång blir det lite mer praktik och mindre springande i slasken på stan!
Med inspiration från Malmö och deras jam på kaffebarer har jag pratat med Johan som har kaffebaren Raptis/Ahlgren på Stora nygatan 15. Självklart är vi välkomna dit. 28 April kl 1600 kör vi, varje deltagare tar med sig en hundring samt mjölk om man är sugen på att skumma. Maskinparken består av en LaMarzocco linea 3grp och en Mahlkönig K60. Johan står för bönorna och jag antar att vi inte blir besvikna! Antar att ingen glömmer kameran hemma?

Om du vill vara med så skicka ett PM till mig!

Väl mött
/Anders
 

mag

Well-known member
Kaffeklubb Stockholm

Missa inte detta dundertillfälle att prova lite rejäla grejer och säkert även lite skönt kaffesnack mellan varven. Har hört att det även kommer en extra kvarn och förstärkning från J&N. Be there or be a bean!
 

von Thor

Kaffevision
Tack alla deltagare för en alldeles otrolig sammankomst!
Sedan att Johan från Johan och Nyström kom förbi med lite roliga blandningar gjorde ju inte träffen sämre! Måste säga att det var riktigt kul att få pumpa espresso framför Linean så att alla skulle hinna smaka på varje blandning.
Om jag inte bedömde stämningen helt fel så kommer dessa träffar att dyka upp med regelbundet i framtiden. För er (bl.a. Archenti) som inte kunde vara med så kommmer det fler chanser, va så säker!

Tyckte jag såg mag och majkeloak med kameror, posta gärna lite bilder vid tillfälle!
 

mag

Well-known member
Tack alla, vilken kanonträff det blev! BIlder är på väg, måste bara passera det digitala mörkrummet först...
 

majkeloak

Well-known member
Riktigt kul och lärorikt! Vi han ju igenom en hel del olika smaker innan det blev för mycket. Stort tack till alla som var där, Speciellt Johan som lånade ut maskinerna.




Von Thor går ut hårt och levererar smakprov


En variant av en kändis


Mag levererar Take Away Latte. En kund kom in och tyckte det var ovanligt många bakom disken. Hon fick välja barista, och valde mag!
 

von Thor

Kaffevision
Ja just det, vilket flax den där kunden hade! Kanske är den första som inte bara valde vilket kaffe som skulle drickas, utan även vilken barista som fick äran att göra den.
 

treefinger

Well-known member
aaaaaah.. hur kunde jag missa något sånt här.. fy bubblan. Får hålla ögonen öppna nästa gång. Kul verkar ni ha haft i alla fall!
 

Bjarne

Well-known member
Jag måste stämma in i lovorden för kaffeträffen på Raptis/Ahlgren! Fick äntligen ge mig på mjölkskummning på ett "monster" (jämfört med min Silvia iallafall) och det var inte det lättaste - men KUL! :D

Tack alla för en härlig afton i kaffets tecken. Kul att se von Thor langa fram shot efter shot till förväntansfulla runtom disken. Många var smakerna och intrycken, nästan så man blev lite snurrig. ;)

Detta är definitivt något som bör återkomma. Väldigt lärorikt och trevligt, skön stämmning bland alla närvarande också.

Så snart kvarnen spottat ur sig sista Rotondabönorna ska jag testa Johan's Adado-blandning. Doften påminner mig lustigt nog om blåbärspannkaka - hur fruktigt som helst - men vad det smakar återstår att se :)

Trevlig Valborg å er! Nu ska jag ut o leka med ett nyinköpt litet radiostyrt flygplan! :D
 

HeMo

Well-known member
Attans! Jag som har väntat på ett sånt här initiativ i Stockholm. Ja, ja, så kan det gå när man är borta från forumet några dagar.... Hoppas kunna vara med nästa gång!
 

Lars

Well-known member
Om hon inte behövde betala så kommer du nog undan ;-) Verkar som att ni hade en mycket trevlig tillställning!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp