Stänga av autofill

marmander

Well-known member
Hej,
Någon av er som äger HX-maskin som kan tänkas likna Unico splendor invändigt och har en sprängskiss el. dyl där det tydligt framgår vad man ska pilla på för att stänga av automatpåfyllningen av kokaren? Tänkte avkalka och göra det i två steg, dvs först heat exchangern och sedan kokaren.

Är lite nojjig för att pilla i maskinen - gick inte så bra förra gången...http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2849&highlight=l%E5gor
 

marmander

Well-known member
jadu...i en instruktion jag har beskrivs avkalkningen som en tvåstegsprocess - först avkalkas hx-delen och sedan kokaren i separata processer. Antar att det har att göra med att du inte ska riskera att ha slattar med rengöringsvätska kvar i systemet(?). Eller att snubben som gjorde beskrivningen använde olika rengöringsmedel för hx resp kokare och därför ville separera processerna....Nån som kan kasta ljus över detta? Vore grymt med en hederlig svensk instruktion för hx-avkalkning.

Åke
 

Lars

Well-known member
Jag kan beskriva hur jag gör med min Giotto Premium.

1. Stäng av maskinen.
2. Töm ut så mycket vatten som möjligt ur kokaren genom varmvatten röret (1 dryg liter, vilket borde vara det mesta av vattnet). Detta måste du alltså göra så fort du har stängt av maskinen innan trycket sjunker för mycket. Jag lutar även lite på maskinen och får då ut lite extra vatten.
3. Vatten+avkalkningsmedel i tanken (Tillräckligt mycket för att fylla kokaren+flusha igenom H/X).
4. Slå på maskinen. Kokaren fylls.
5. Flusha igenom H/X (lite vatten åt gången med paus emellanåt) tills det verkar rent...
6. Stäng av maskinen.
7. Töm kokaren på vatten som tidigare.
8. Diska rent vattentanken och fyll med rent vatten.
9. Töm och fyll på kokaren ett antal gånger tills vattnet är klart (inte grönt längre). Flusha rent H/X.

Detta känns som ett hyfsat bra sätt. Man får ju inte ut allt vattnet ur kokaren, men efter några körningar så tror jag att man har fått ut så mycket avkalkningsmedel, så att det är ofarligt att dricka kaffet.

Jag kan naturligtvis inte garantera att detta är rätt sätt att göra det på, men så här gör jag.
 

iZappa

Well-known member
Hvis du har behov for å tømme kokeren flere ganger i prosessen vil jeg anbefale å skru opp maskinen og så tømme den manuelt ved å skru av en av tilkoblingene. Da er det enkelt å gjenta flere ganger. Kan spare deg litt tid.
 

marmander

Well-known member
Jag kan beskriva hur jag gör med min Giotto Premium.

1. Stäng av maskinen.
2. Töm ut så mycket vatten som möjligt ur kokaren genom varmvatten röret (1 dryg liter, vilket borde vara det mesta av vattnet). Detta måste du alltså göra så fort du har stängt av maskinen innan trycket sjunker för mycket. Jag lutar även lite på maskinen och får då ut lite extra vatten.
3. Vatten+avkalkningsmedel i tanken (Tillräckligt mycket för att fylla kokaren+flusha igenom H/X).
4. Slå på maskinen. Kokaren fylls.
5. Flusha igenom H/X (lite vatten åt gången med paus emellanåt) tills det verkar rent...
6. Stäng av maskinen.
7. Töm kokaren på vatten som tidigare.
8. Diska rent vattentanken och fyll med rent vatten.
9. Töm och fyll på kokaren ett antal gånger tills vattnet är klart (inte grönt längre). Flusha rent H/X.

Detta känns som ett hyfsat bra sätt. Man får ju inte ut allt vattnet ur kokaren, men efter några körningar så tror jag att man har fått ut så mycket avkalkningsmedel, så att det är ofarligt att dricka kaffet.

Jag kan naturligtvis inte garantera att detta är rätt sätt att göra det på, men så här gör jag.

Stort tack för beskrivningen. Håller vi alla på och chansar på varsitt håll, eller finns det någon som sitter inne med vetskap om hur man bör gå tillväga? Det är ju helt fantastiskt att en manöver som anses nödvändig för en dyr maskin kring 10 tusenlappar omges av sånt hemlighetsmakeri (eller total tystnad) från tillverkarna - all heder till Brewtus-manualen som beskriver hur maskinen ska avkalkas på rätt sätt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är ju helt fantastiskt att en manöver som anses nödvändig för en dyr maskin kring 10 tusenlappar omges av sånt hemlighetsmakeri (eller total tystnad) från tillverkarna - all heder till Brewtus-manualen som beskriver hur maskinen ska avkalkas på rätt sätt.

Håller med. Precis alla tillverkare skriver att man måste måste kalka av sin maskin och jag kan ge mig sjutton på att garantin inte täcker problem som uppstår pga kalkbeläggningar. Men trots det så skriver de inte någon bra förklaring till HUR det ska göras. Alla maskiner borde få en beskrivning likt den från Bellabarista.

Det är bra konstigt att de skriver ATT man ska kalka av men inte HUR man ska göra det.:nowink:
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Få Tillverkare skriver en bra handbok. :mad:

Skulle vara kul om det över huvud taget fanns en handbok med till maskinen! :angry:

Man köper en maskin för mer än 10 lapp, och inte ens en sketen lössida finns med som säger vad lampor och spakar/rattar är till för något. :mad:

En stor j-la spark i arselet skulle dom ha! :lol:
 

Tallinn

Well-known member
Kanske den som ska avkalka härnäst skulle ha lust att dokumentera det hela med lite bilder etc? De flesta HX fungerar väl ganska lika i den aspekten?
 

mag

Well-known member
Jag kan beskriva hur jag gör med min Giotto Premium.

1. Stäng av maskinen.
2. Töm ut så mycket vatten som möjligt ur kokaren genom varmvatten röret (1 dryg liter, vilket borde vara det mesta av vattnet). Detta måste du alltså göra så fort du har stängt av maskinen innan trycket sjunker för mycket. Jag lutar även lite på maskinen och får då ut lite extra vatten.
3. Vatten+avkalkningsmedel i tanken (Tillräckligt mycket för att fylla kokaren+flusha igenom H/X).
4. Slå på maskinen. Kokaren fylls.
5. Flusha igenom H/X (lite vatten åt gången med paus emellanåt) tills det verkar rent...
6. Stäng av maskinen.
7. Töm kokaren på vatten som tidigare.
8. Diska rent vattentanken och fyll med rent vatten.
9. Töm och fyll på kokaren ett antal gånger tills vattnet är klart (inte grönt längre). Flusha rent H/X.

Detta känns som ett hyfsat bra sätt. Man får ju inte ut allt vattnet ur kokaren, men efter några körningar så tror jag att man har fått ut så mycket avkalkningsmedel, så att det är ofarligt att dricka kaffet.

Jag kan naturligtvis inte garantera att detta är rätt sätt att göra det på, men så här gör jag.


admin, kan vi inte klistra den här beskrivningen under tips o tricks eller något? Bästa beskrivning jag läst hittills, hade varit en fröjd att ha då när jag kalkade av min giotto. Den gör det inte mer komplicerat än nödvändigt.
 

HeMo

Well-known member
Tack för beskrivningen Lars! Den kommer jag nog snart att få användning för.

Fick höra att Giotton är lite besvärligare att avkalka än andra maskiner pga att den har en bottenventil istället för slang ner i vattentanken. Ligger det något i detta och på vilket sätt i så fall? Någon som vet?
 

Lars

Well-known member
Fick höra att Giotton är lite besvärligare att avkalka än andra maskiner pga att den har en bottenventil istället för slang ner i vattentanken. Ligger det något i detta och på vilket sätt i så fall? Någon som vet?

Jag kan inte se varför detta skulle vara så annorlunda. Kanske kan man tänka sig att man använder sig av ett separat kärl för avkalkningslösningen och stoppar slangarna direkt i det, istället för att hälla avkalkningsmedlet direkt i tanken. Det kanske finns någon annan förklaring.

OBS! Än en gång så är detta bara en beskrivning av hur jag har gjort. Jag kan inte lova att detta är rätt sätt att göra det på, men jag kan inte se att det skadar maskinen på något sätt. Det finns kanske bättre sätt att göra det på, men det betyder nog att man måste ta fram verktygslådan.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp