Hur hårdt tampar ni?

Krille 73

Active member
Tjänare där ute.
Jag som är nybörjare med min favoritdryck ESPRESSO har kommit på det besvälliga med att få till en espresso som är lika god som på mitt favorit ställe Kaffemaskinen i Göteborg. Varje gång jag har vägarna förbi eller tar mig vägarna förbi så åker jag mer än gärna dit.
Mitt problem är de tre faktorer som man kan påverka vid en espressotillverkning
1. malningsgraden
2.Hur mycket man ska fylla i handtaget ( vanligtvis fyll upp och dra av med pekfingret )
3. Hur hårt trammpar folk.

Jag har hört allt från 10 kg till 22 kg .
Jag trammpar med 12 till 13 kg idag men det beror tydligen lite på vilket kaffe .

Så min fråga blir , _Hur hårt trammpar ni och till vilken böna?

Ha det och lev väl
 

GLC

Well-known member
Jag är ingen expert men here goes:

Utgå med 7gram kaffe per kopp.
Brukar tampa med ungefär 15kgs tryck. Först ett lätt tamp, sen knack i sidan för att få bort channeling och sen en hårdare tampning.
 

Dunne

Well-known member
Mängden kaffe skall vara ~7gr för en enkel. Hur mycket du ska fylla ditt handtag beror på din maskin men en classic är väl dra av med pekfingret, eller youtuba efter stockflethsmove ;).

Tampningen ska vara lagom för att få det kaffet du vill, tummregel är väl ~15kg. arto brukar tampa med 1 finne (väger oftast mer än 22kg) på en classic och det blir bra så det kan vara lite olika.

Det finns liksom inga genvägar utan det är bara att testa tills du får bra med just den bönan med dina grejer.
 

Tallinn

Well-known member
Har man ingen våg säger ju inte 7/14 gram särskilt mycket men ett fullt handtag före tampning är oftast ganska nära. Maler jag såpass fint att 7 gram räcker hamnar jag lite under kanten på min maskin men det skiljer ju sig en del från maskin till maskin.

Jag gicka faktiskt ut och tryckte till på badrumsvågen och det blev 15 kg även för mig. Det är ett tryck jag provat mig fram till att det blivit bra utan att sträva efter ett särskilt nummer.

Så, allt ovanstående i sammandrag men i omvänd ordning.

Fullt handtag innan tampning.
Tampa konstant är viktigare än att tampa 15 kilo.
Mal så att du får en extraktionstid på ca 25 sek.

Det finns variabler på varje enskild del men börjar man där hamnar man aldrig helt fel.
 

lupoo

Well-known member
, eller youtuba efter stockflethsmove ;).
Haa:D Jag vet att "Googla" har blivit ett verb men "Youtuba" låter riktigt konstigt. Jag tänker mej någon som glömmer sin bastuba på bussen och föraren pekar och frågar "Youtuba???"

När det gäller tampning så är jag just nu av den uppfattningen att doseringen är en viktigare faktor för en bra espresso, upplever att det överdoseras både här och där...
Själv tampar jag med ca 15kg med knack efter ett litet lätt utjämningstryck först. Glöm ej heller att polera som sista moment (spinna/rotera tampern i filtret) ger vattnet en jämn angreppsyta (tro jag på nu i alla fall:unsure: ) på kaffet.

Skönt att veta att man aldrig kommer att bli fullärd:D ...
 

kafei

Well-known member
jag kör också med lätt tamp och sen knack i sidan och sen hårdare tampning (oftast). MEN jag hörde nån gång att knackandet i kanten i själva verket kan vara orsak till channaling! Någon som hört liknande?
 

Dunne

Well-known member
Det jag hör om channeling och knack är "dubbelknacken" när man slår tampen 2 ggr direkt efter varandra i handtaget. Det är iofs arto som brukar prata om detta så jag vet inte riktigt sanningshalten i påståendet ;)
 

Jemo

Well-known member
jag har sedan ett par veckor tillbaka slutat knacka på filtret. istället tar jag bort resterna på kanten med tumnageln (så kan man säkert inte göra på café, men hemma funkar det). jag upplever en markant förbättring jämfört med när jag knackade (jag körde med enkelknack tidigare).
 

Tallinn

Well-known member
Efter debatten här har jag testat att sluta knacka och från att ha haft channeling nångång ibland i kanten har jag nu haft noll. Jag har iofs bytt tamper också men mitt intryck är att man gott kan hoppa över knacken.
 

Tallinn

Well-known member
Med min Radical Pro kunde jag knacka med träändan, det gav ett skönt ljud, men med Esclamativon som har bakelithandtag varken låter eller känns det lika bra. Att knacka med metalldelen gillar jag inte, vill ha kvar den blanka snygga finishen...
 

knasper

Well-known member
Liten protest.

Visst ser det bra ut (och låter fint). Kommer dock ihåg en tråd jag tidigare läst där jb förklarade hela processen med packning av kaffe i pf. Hittar den inte nu så jag kan tyvärr inte hänvisa. Det var något med hur kaffet klistrar sig mot pf-kanten som inte var alldeles tokigt. Hur som helst, han rekommenderade (tror jag :huh: ) EN knack, det var bäst så. Och han vet nog vad han talar om ;)

Lite tillplattning - SNEW (eller vad det nu heter) - en distinkt knack - tamp och snurrputs funkar sketabra för mig (åsså låter det gott!)
 

Dunne

Well-known member
Jag har kommit fram till att jag inte kan upptäcka chanelling med giadan då den inte har nån 3-vägsventil vilket gör att pucken alltid blir geggig och sörjig, om man inte låter den sitta och bli bränd fast då ser man nog inte iaf. Så jag skiter i det :)
 

kafei

Well-known member
Med min Radical Pro kunde jag knacka med träändan, det gav ett skönt ljud, men med Esclamativon som har bakelithandtag varken låter eller känns det lika bra. Att knacka med metalldelen gillar jag inte, vill ha kvar den blanka snygga finishen...

Håller med, man vill ha den spegelblank. :)

En grej jag gillar med tamperna jag kör med, Xpressivo Barista, är att man kan använda metallbiten på toppen av handtaget att knacka med, för att inte slita på den nedre metalldelen.
 

Tallinn

Well-known member
Dunne, du kan upptäcka channelingen när den inträffar!

Om ditt kaffe först rinner lugnt och fint, "mussvans", för att sedan plötsligt bubbla till och rinna fortare, då har du channeling.

Kafei: Vem blir först med en tamper med utbytbar knackdel? Gärna i hårt trä, kan tänka mig ebenholz...
 

Tallinn

Well-known member
Radical Pro är ju gjord i Bubinga vilket i "dagligt tal" helt enkelt är afrikanskt rosenträ.
 

kafei

Well-known member
Ballt! Jag köpte till ett handtag av bubinga till tampern (riktigt trevligt) men inte visste jag att det var rosenträ.. Men visst finns det annan sorts rosenträ också?


Jaja, hursomhelst, jag sitter och funderar på varför det skulle vara dåligt med att knacka två gånger, men inte en gång...?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp