Kaffe i maten :-)

niad

Well-known member
Jag grillar lamm ikväll. Gör alltså en stark rödvinssås som jag spetsar med choklad som vanligt, suveränt till lamm. Sen far DJÄVULEN i mig och jag håller in Sabatierkniven (en lion med sand i greppet om ni undrar) UNDER KAFFEKVARNEN. Får ut ca. tre till fyra teskedar riktigt finmalt (kör italienskt utan tampning för tillfället) 5 Estate. Ner med det i såsen och rackarns vilket sting. Nu får vi se vad frugan säger, aj aj aj. Vi äter om fem. Återkommer med hennes utsago om såsen senare.
 

kit_brenner

Well-known member
Finns det något godare än fint tillagat lamm? I alla fall det godaste jag vet, och med espresso i en rödvinsås låter det inte annat än en formidabel gastronomisk succé.
 

niad

Well-known member
Jag kan meddela att frugan tyckte såsen blev "riktigt god", jag avslöjade först i efterhand att jag hade kaffe i. Min bedömning är att jag fick en smakrikare, möjligen starkare och lite mognare sås av att blanda i finmalet kaffe, det var definitivt inte till någon nackdel att ha i det i alla fall.
 

alexanderruas

Well-known member
annars har jag alltid haft lite kaffe i mina chokladbollar!!! till och med när jag smög hem på lunchrasten på högstadiet så hade jag i lite av mammas gamla kaffe som stod kvar på diskbänken.
nu kör jag med lite finkaffe direktmald för chokladbollssmeten!
lyx-chokladbollar!!!

a
 

ts

Well-known member
Om du menar negerbollar så har det väl alltid ingått kaffe i receptet? Gjorde en sats igår med en dubbel ristretto istället för gammalt bryggkaffe, kanongott blev det... tror inte det skulle vara nått vidare med kaffepulver om det var det du menade.
 

Tallinn

Well-known member
Det är bara fult att säga "negerbollar" om man tycker att det är nåt fel med att vara neger.

Jag kommer att fortsätta mumsa negerbollar, äta finska pinnar och tar gärna en ungersk gulasch utan att känna jag är nedsättande mot någon av dem.

Den svenska skräcken för att inte vara politiskt korrekt är en av de saker jag absolut inte saknar hemifrån.
 

Massiv

Massivo utan o
...det handlar inte om att vara politiskt korrekt,skiter fullständigt i det!!Men man vet inte vem som är vem på detta forum och någon kan ta illa upp......Ungern är ett land,så det är inte så konstigt med "Ungersk Gulsch" eller Finska pinnar,vart hittar du "Negerland" på din karta...??Du förstår nog vart jag vill komma......eller?
 

Tallinn

Well-known member
Jag hade kanske kunna komma med bättre exempel men det viktiga var nog ändå första meningen, ordet negerbollar blir bara nedsättande om man uppfattar det som att negrer skulle vara sämre på något vis.

Varför ska vi plötsligt byta namn på en godsak efter jag vet inte hur många år? Negerboll är inte samma sak som vare sig chokladboll eller kokosboll så varför plötsligt kalla dem för det?
 

JvD

Well-known member
Ordet blir väl nedsättande om den grupp som ordet syftar på tar illa upp, eller? I de allra flesta sammanhang är just uttrycket Neger (som jag trodde var förpassat till Nordisk Familjebok ano 1907-1926), eller uttalat på andra språk, klart nedsättande.
 

ts

Well-known member
eller uttalat på andra språk

Neger är INTE en översättning av det engelska skällsordet nigger, till skillnad från vad många verkar tro. De enda som tar illa upp är svenska PK-människor.

För att återgå till ämnet så kan jag rekommendera boken "The World Encyclopedia of Coffee" som har massor med recept på kakor, efterätter, drinkar, etc, allt med kaffe i och med fina färgbilder på allt.
 

lupoo

Well-known member
Neger är INTE en översättning av det engelska skällsordet nigger, till skillnad från vad många verkar tro. De enda som tar illa upp är svenska PK-människor.
Nej nu kan jag inte hålla mig längre....

Varför inte gå till "källan" och fråga? Denna diskussion om just ordet "Neger" hamnad jag i en sommarnatt på en veranda med en kompis som just är färgad. Han härstammar från Barbados, men har bott i både USA och England, och är nu svensk sedan 15 år tillbaka (dessutom dricker han bara nästan te).
Tror att det hela tog sitt avstamp i "Sjöbo/Negerboll" debatten som jag då tyckte var löjlig. Men fick då med en klar historisk bakgrund förklarat för mig att han som färgad klart uppfattar "Neger" som nedsättande. Jo jag hade svårt att ge min, försökte med "Finska-pinnar" och "Lappskojs" men till slut var jag tvungen att förstå och acceptera. Efter den natten förstår jag lite mer och försöker att undvika att använda just "Neger" i mitt språk.
Men just till chokladbollarna tycker jag att det känns lite jobbigt men jag fortsätter att försöka...
Så det handlar inte om att vara PK utan att inte behandla någon nedsättande en liten men viktig skillnad.
 

Tallinn

Well-known member
Ok, dags för en liten anekdot... Min syster var för länge sedan gift med en man från Gambia. En svart man. För min syster blev det plötsligt väldigt viktigt att jag inte använde ord som t.ex negerboll. Ok, det får man väl köpa tänkte jag. Till en dag då Sol som han hette tittar in i köket och frågar "jag ska ner och köpa negerbollar, är det någon mer som vill ha?". Sedan dess slapp jag min systers gnäll om den saken...

Vårt språk är en del av vårt kulturarv, det är naturligt att det förändras och önskvärt att det utvecklas. Att byta namn på våra maträtter/vårt godis för att vi är konflikträdda och inte vill stöta oss med någon i hela världen kallar i alla fall inte jag för utveckling.
 

ts

Well-known member
Han härstammar från Barbados, men har bott i både USA och England, och är nu svensk sedan 15 år tillbaka (dessutom dricker han bara nästan te).

Felet är väl att han, eftersom han bott i USA, tror att det är samma ord som nigger, fast det inte är så. Hade han flyttat till ett spansktalande land hade han kanske uppfattat ordet för färgen svart som nedsättande, men då hade det ärligt talat varit hans problem.
 

Tallinn

Well-known member
Det är väl ingen här som har fördomar mot folk bara för att de har den ena hudfärgen eller den andra. Men folk som bara dricker te?

Vi måste väl ändå dra vissa gränser...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp