Högt tryck i ny Super Giada

Matt_S

New member
Köpte en sprillans ny Isomac Super Giada för tre veckor sedan som jag inte riktigt kommer överens med. Enligt instruktionsboken ska man sikta på 9-10 bar när man brygger espresso, men jag landar alltid på 13-14. Har givetvis provat grovmalet och löst packat kaffe, men det blir likadant ändå. Kan även upplysa om att pucken alltid är rejält blöt med vatten kvar på ytan. Dessutom, trycket hamnar på 11,5 när inte ens filterhållaren är monterad. Kan det vara något fel på maskinen?

/Mats
 

Tallinn

Well-known member
Är det inte fler som har pratat om fantasisiffror vid viloläge på fullt fungerande maskiner?
 

Matt_S

New member
Väntar även på svar från Isomac i Sverige, men det kanske är reklamation som gäller helt enkelt... tack för svar!

Tallinn: ingen katastrof men inte så bra, snålt med crema och kanske lite beskt. Tiden ligger på cirka 20 sekunder.

Förtydligande: 11,5 bar är alltså inte i viloläge, utan när bryggning görs utan att filterhållaren är monterad.
 

Tallinn

Well-known member
Jo, säkert det smidigaste att få maskinen utbytt/fixad. Har man mätare ska de ju visa vad som verkligen händer.
 

arto

Well-known member
Dunne har en Giada, så han måste ju svara här. Men vad jag kan minnas så landar vi också alltid på 12-13 på mätaren. Kaffet blir gott, i vissa fall mycket gott. Så jag vet inte hur bra mätaren är tänkt att fungera...
 

iZappa

Well-known member
Det er normalt at manometeret (mätaren) på en Super Giada viser 14bar når man brygger en riktig dobbel espresso. Grunnen til dette er Giadaen i likhet med Silvia brygger espresso rundt 12-14 bar. Nøyaktigheten på manometeret er derimot ikke helt til å stole på, og det er små forskjeller mellom maskinene. Jeg brukte manometeret som en pekepinn/hjelpeviser på om jeg hadde kvernet kaffen riktig. Gode shot på min Giada lå rundt 14 bar.

14bar er selvsagt for høyt for en perfekt espresso. Men dette er en liten og rimelig maskin. De aller fleste andre maskiner i denne prisklassen brygger med det samme trykket. Forskjellen er at Isomac setter manometer på sine maskiner. Kjører man et portafilter med manometer på Silvia vil nålen komme opp i 12-13 bar (med mindre det har kommet en oppdatering på den nyeste modellen som jeg ikke er klar over). Det er definitivt mulig å lage god kaffe på Super Giadaen selv med høyt trykk.

Hvordan kan man sette ned trykket?
En mulighet er å justere OPV ventilen (tre-veis-ventilen) til å slippe rundt 10 bar. Men dette vil jeg ikke anbefale. Hvorfor? Giadaens koker er kun 2dl og justerer man ned motstanden i OPV ventilen vil den slippe masse varmt vann fra kokeren og tilbake i reservoiret. Dette vil gi veldig lav temperatur på vannet under brygging. Min erfaring er at det gir et værre resultat enn det justeringen i trykk klarer å oppveie.

Jeg tror ikke det er noe vits i å sende maskinen på service for å rette opp i dette problemet. Husk maskinen er mye mye enklere bygd enn det en Brewtus, Andreja eller Tea er. Men kanskje noen kloke fok der ute med lit teknisk innsikt kan klare å redusere trykket uten å redusere temperaturen. Det hadde vært flott. :)
 

majkeloak

Well-known member
Jag tänkte lite i samma banor som arto, frågan är ju hur mätaren är "tänkt" att fungera.

Det faktum att den visar "skyhöga" värden redan utan filter, kan tyda på att
-något har fastnat och täppt till mellan pump och spridarfilter, vilket verkar lite otroligt på denna nya maskin.
-Avsiktligt sitter det en strypning för att generera ett utslag på mätaren
-mätaren är av typen: glädje, modell: större...

Eller en kombination av dessa.

Men det verkar komma vatten i tillräckligt flöde, eller, så mitt tips är att om inte pumpen låter överansträngd, som om det verkligen satt något ivägen, prova att bortse från mätaren och laborera vidare, mal finare istället.

Förmodligen är mätaren där för att det är snyggt och för att ge ett visellt intryck av att apparaten funkar, <IRONI> högre tyck desto bättre, och att den sedan visar 13 bar är väl bara "bra" eftersom det i specarna till många maskiner brukar stå att den brygger med 15 bar... :)</IRONI>

Sen skadar det väl inte med en nyfiken fråga till butik/leverantör/tillverkare, ifall det verkligen skall vara så som det verkar va?

Några små idéer bara.

/Mikael
 

iZappa

Well-known member
Kan även upplysa om att pucken alltid är rejält blöt med vatten kvar på ytan.

Giadaen har ingen magnetventil som kvitter seg med vannet som blir igjen over pucken når bryggingen stanses. Dermed blir det vannet som ikke rakk å komme gjennom pucken igjen på toppen. Dette er helt normalt. Hvis ikke måtte det vannet gått tilbake i kokeren og det kunne blitt stygt. Som regel er det bare maskiner med 58mm bajonett som har magnetventil av hjemmemaskiner, din maskin har 53mm.

Jag tänkte lite i samma banor som arto, frågan är ju hur mätaren är "tänkt" att fungera.

[...]

Men det verkar komma vatten i tillräckligt flöde, eller, så mitt tips är att om inte pumpen låter överansträngd, som om det verkligen satt något ivägen, prova att bortse från mätaren och laborera vidare, mal finare istället.

Förmodligen är mätaren där för att det är snyggt och för att ge ett visellt intryck av att apparaten funkar,

Jeg undrer meg på om vi må skille mellom to ting: Trykk gjennom kaffepucken og trykk i pumpen. Gjør manometerets plassering på toppen av kokeren i steamarmen at den leser kun pumpetrykk og ikke tar hensyn til det trykket som slippes ut av OPV? Eller er trykket i et slikt lukket system likt over alt? Hvis det er slik at manometeret ikke kompenserer for det OPV slipper, kan bryggetrykket være mindre enn manometeret viser.

Men her er jeg på utrygg is siden jeg har særdeles dårlige fysikk kunnskaper :D
 

Dunne

Well-known member
Som iZappa säger det ska nog vara så och är så på alla giadas jag vet.

Men blir kaffet bra när den visar 14 bar så är det väl det som räknas? Det blir det iaf med min när mätaren håller sig vid 13-14.
 

iZappa

Well-known member
Men blir kaffet bra när den visar 14 bar så är det väl det som räknas? Det blir det iaf med min när mätaren håller sig vid 13-14.

Helt enig der. Jeg tror det er mer avgjørende å konsentrere seg om å få en god bryggetemperatur med maskinen. Mine målinger viser at maskinen spriker litt i hvor man havner i temperatur, men oftest ligger den i området 92-93C. Selv synes jeg det er en maskin som takler Robusta blandinger særdeles godt pga sin til tider lave temperatur.
 

Dunne

Well-known member
Där håller jag fullt med. Jag har försökt lite att få upp temperaturen lite genom att övervärma maskinen lite med ångläget men det funkar sådär :)
 

iZappa

Well-known member
Det stemmer over ens med min eksprimentering også. Selv det å starte brygging på toppen av kokerens syklus kan gi ulike temperaturer. Oftest ligger man da på 96C, men man kan havne lavere av og til (91-93). Fordelen med å starte når elementene slår seg av kan se ut til å være at differansen mellom start temperatur og stopp temperatur blir mindre dessuten blir snitt temperaturen høyere enn ved vilkårlig brygging.
 

majkeloak

Well-known member
Jeg undrer meg på om vi må skille mellom to ting: Trykk gjennom kaffepucken og trykk i pumpen. Gjør manometerets plassering på toppen av kokeren i steamarmen at den leser kun pumpetrykk og ikke tar hensyn til det trykket som slippes ut av OPV? Eller er trykket i et slikt lukket system likt over alt? Hvis det er slik at manometeret ikke kompenserer for det OPV slipper, kan bryggetrykket være mindre enn manometeret viser.

Men her er jeg på utrygg is siden jeg har særdeles dårlige fysikk kunnskaper :D

Jag känner mig också på djupt vatten, och jag påbörjade ett resonemang till svar, sedan blev jag mer osäker, letade och hittade denna tråd som avhandlar övertrycksventiler, vibbrationspumpar och bryggtryck:
http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1760&highlight=%F6vertryck

Efter att ha läst detta kvarstår frågan vart giadans manometer sitter i systemet. Troligtvis innan övertrycksventilen.
Ifall manometern visar någolunda rätt och det blir 12 Bar utan filter - Övertrycksventilen jobbar, för det lär ju inte vara 12 bar i spridarfiltret.

Manometern visar nog uppåt väggarna, ställ frågan till Isomac, labba vidare med kaffet.
Som det skrivs i den länkade tråden, bestäms trycket av motståndet i kaffet (malning+packning) upp till det att övertrycksventilen går in. Om det inte finns någon övertryckventil är det pumpens kapacitet som sätter övre gränsen.
Men 12 Bar utan filter..Hmm

/Mikael
 

Forumstatistik

Trådar
14,684
Inlägg
155,811
Medlemmar
19,375
Senaste medlemmen
eriksson
Topp