La Spaziale Vivaldi II

Lars

Well-known member
Arrrrgh! Jag pendlar fram och tillbaka mellan Vetrano och Vivaldi II. Känslan säger Vetrano, men förnuftet säger Vivaldi II!

Det är dock väl mycket elektronik i Vivaldi II. Elektronik i kombination med hög värme och vatten känns inte riktigt tryggt. Det känns som att det är mycket som kan gå fel i en (relativt) avancerad konstruktion. Övertyga mig om att jag har fel! 53 mm portafilter kan jag lära mig att leva med!
 

Lars

Well-known member
Här blottar man sig och ber om hjälp och så får man istället en kniv i ryggen ;-) Det är klart att jag inte känner mig helt bekväm med 53 mm. Det är aldrig bra att ens utrustning ligger under normalstorlek!

Hur många grader sa att du nu att du kunde vinkla ditt ångrör i "höjdled"...? ;-)
 

Maglite

Well-known member
Jag hade också dom två alternativen när jag valde. Det som fick det att väga över för mig var dubbla kokare på vivaldin.

Att det skulle vara mycket elektronik har jag egentligen inte reflekterat över. Tror inte det borde vara något problem (famous last words...). Det finns värre ställen (varmare) där det finns gott om elektronik. Problemet skulle kunna vara om dom har snålat på komponentkostnaderna så att det inte är bra komponenter.
Men, jag är ju jävig i målet numer så lyssna inte på mig :unsure: :D.
 

Lars

Well-known member
Men, jag är ju jävig i målet numer så lyssna inte på mig :unsure: :D.

Klart jag lyssnar på dig! Det är ju du som har vågat ta steget över till "The Dark Side"! May the boilers be with you!

Feg som jag är, så kommer jag nog att invänta din recenssion innan jag beslutar mig.
 

wesaft

Well-known member
Våga Lars, våga!
Vi hör ju alla att det är en Vivaldi du vill ha.
Oroa dig inte över elektroniken.
Jag kör redan 53mm :)
 

Maglite

Well-known member
vet någon hur temperatur inställningen funkar?Den är ju inte direkt PIDad men en variant eller?

Vem vet vad dom har byggt in för regler-algoritmer. Förmodligen någon form av PID-regulator, det täcker ju in det mesta.

Verkar enligt Chris Coffee vara rätt exakt iallafall:
"The NEW Vivaldi II activates the heater with the detection of a temperature drop of just one half degree Celsius. Simply put, it makes the temperature accuracy that much more precise in the group boiler and enhances the steam boilers performance."

En halv grad räcker för mig. :) Möjligen syns denna temperaturstabilitet på elräkningen...

Har också sett på andra ställen att den ska vara riktigt temperaturstabil. Här är en PDF med lite mätdata.

Kan för övrigt rekommendera siten om man vill läsa mer.
 

Massiv

Massivo utan o
...man kan tro att Rimpo är delägare i La Spaziale....hahaha....har varit o skummat på hans sida förut...
 

Lars

Well-known member
...man kan tro att Rimpo är delägare i La Spaziale....hahaha....har varit o skummat på hans sida förut...

Ja, han är lite lätt positiv till maskinen skulle man kunna säga... Eller så skulle man kunna säga att han tycker att den senaste versionen av manualen för S1:an bör ersätta bibeln som standardlitteratur i världens alla hotellrum...

Det har väl gått åt en eller annan timme till att lusläsa allt som står på där, på Coffegeek, HB, TMC etc. Jag har inte läst något direkt negativt om maskinen, så den är förmodligen så bra som alla vill göra gällande. Eftersom jag dessutom gillar den rent estetiskt, så förstår jag inte varför jag inte redan har beställt en sådan. För att anknyta till en annan tråd, när kommer skattepengarna?
 

Lars

Well-known member
Oavsett om det blir VII:an eller Vetrano, så kommer jag nog inledningsvis att ta vatten från dunk. Jag vet att det funkar att göra så med Vetranon, men jag är lite osäker på om man kan göra det med Vivaldin, även om det borde vara samma sak. Det är mycket snack kring trycket på inkommande vatten osv. Är det någon som vet hur det ligger till med detta?
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp