Totalt nybörjare!

ByggareBob

New member
Älskar kaffe och tänkte nu ge mig hän åt njutningen :)

Jag föredrar "vanligt" kaffe och espresso medans frun tycker om cappuccino. Det som dricks mest här är "vanligt" kaffe.

Jag vill inte spendera mer än 5000:- på en maskin och hur tycker ni att jag skall spendera pengarna?

Vilken halvautomatisk maskin rekommenderar ni till huvudsakligen "vanligt" kaffe? Finns det några vettiga helautomatiska maskiner i detta prisläge?

Eller är det kanske bäst att köra vidare med min Mocca Master och mala bönorna själv?
 

Lars

Well-known member
[t] & kaffehus1 på Fersens väg i Malmö är alltid värt ett besök. Du kan ju alltid börja med en bra kvarn, så kan du bestämma dig på om du är sugen på en espressomaskin senare. Ett vanligt misstag är att man börjar med att skaffa sig en espressomaskin och sedan tröttnar för att man inte får några bra resultat. Det är mycket svårt att få till en vettig espresso utan tillgång till kvarn.
 

Lars

Well-known member
OBS! Ovanstående kommentarer angående kvarn gäller förstås under förutsättning att man sedan köper en halvautomatisk maskin. När det gäller helautomatiska maskiner är nog inte [t] & kaffehus1 rätt ställe heller. Det här inlägget var visst inte till så mycket hjälp. Sorry!
 

Molarin

Well-known member
Gaggia Classic på adesso.se (avd. outlet) 2950:-
MiniMoka M-203 kvarn kostar cirka 2500:- i Sverige (1800 i Tyskland?)
Rancilio ångrör till Classicen 300 kr

Då har du ett superbt nybörjarpaket nästan inom budget.

Naturligtvis behåller du MoccaMastern! MiniMoka-kvarnen är dock steglös och därför lite knepig att ställa in om du vill byta mellan brygg- och espressomalning.
 

algr01

Well-known member
Kan bara hålla med, fick själv en Gaggia hos dem för det priset och en 1v gammal Rancilio Rocky av en kille på forumet här för 2000kr. Köpte även ett Rancilio-rör och tycker det är en bra startuppställning att köra på.
 

ByggareBob

New member
Ursäkta den dumma frågan men kan man brygga vanligt kaffe med de apparaterna ni talar om eller enbart espresso? :lol:
 

Molarin

Well-known member
Espresso är vanligt för oss! ;)

Det man brukar göra är att man brygger en espresso ner i en kopp hett vatten. Då får du en Americano.
 

ts

Well-known member
Ursäkta den dumma frågan men kan man brygga vanligt kaffe med de apparaterna ni talar om eller enbart espresso? :lol:

Du har ju redan en Moccamaster, varför inte använda den? Du kan egentligen inte byta ut den mot bara en espressomaskin om du vill ha både bra brygg och bra espresso.
 

Tallinn

Well-known member
Mal lite grövre så att man får en full "vanlig" kaffekopp på 25 sek så har du en caffé suisse, ett klart bättre alternativ än en kopp filterkaffe om du frågar mig! Juramaskinerna gör inte särskilt imponerande espresso men min "filterkaffesyrra" älskade caffé suisse-varianten!

Sedan finns ju presso, också klart smakrikare än filter om man vill kunna bälja i sig! Med nymalt kaffe kan till och med jag som normalt rynkar på näsan åt allt över 3 cl bli lite frestad!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp