Mögligt kaffe?

tobbeg

Active member
När jag drog ut en shot av J & N Harrar longberry idag så smakade den mögel. När jag luktade på den så luktade den mögel också. Riktigt vidrigt.

Är det någon som har råkat ut för något liknande?
 
C

cj53x11

Guest
Usch och fy! Det har jag aldrig råkat ut för som tur är, men däremot har jag märkt att puckarna i knockboxen möglar i en fantastisk fart. Det brukar bli ett grått dammoln av mögelmolekyler när jag tömmer ut allt sump i skräppåsen..... Kanske inte så hälsosamt att inandas!
 

Tallinn

Well-known member
Då dricker du för lite kaffe cj, man ska fylla sin extrastora knockbox på max tre dagar om man ska kunna kalla sig kaffetorsk/nörd/entusiast!

Skämt åsido, har man torra fina puckar så tar det ett tag innan de möglar, jämfört med om de är lite blöta när man slår ut dem? Kanske ett symptom på att nåt inte är hundraprocentigt?
 
C

cj53x11

Guest
Då dricker du för lite kaffe cj, man ska fylla sin extrastora knockbox på max tre dagar om man ska kunna kalla sig kaffetorsk/nörd/entusiast!

Skämt åsido, har man torra fina puckar så tar det ett tag innan de möglar, jämfört med om de är lite blöta när man slår ut dem? Kanske ett symptom på att nåt inte är hundraprocentigt?

Hehehe... Nja! Puckarna är hyfsat torra faktiskt, men jag har en oändligt stor (hög) knockbox som inte töms varje vecka. Den fylls dock på minst ett par tre gånger per dag... Dessutom är jag ju ingen "kaffenörd" ännu, utan bara "stammis" ;)

Synd på Lampre-Fondital och Daniele Bennati idag i Milano-Sanremo.... Eller hur?
 

zix

Well-known member
tobbeg: när jag en gång hade gammalt vatten i kokaren så smakade det mögligt. Svagt men klart igenkännbart, tillsammans med en fuktig, obehagligt svampig/jordig doft. Ett rejält genomspolande så att det kom nytt vatten i kokaren (och förstås sköljning/rengöring av vattentanken) fixade det. Det kan alltså vara vattnet också, inte nödvändigtvis bönorna.
Men visst måste bönor kunna mögla, precis som använt kaffepulver. Alltför mycket fukt vid förvaringen, eller kanske direkt efter rostningen, kan nog åstadkomma mögeltillväxt vid rätt förutsättningar i övrigt.
 

lupoo

Well-known member
Hehehe... Nja! Puckarna är hyfsat torra faktiskt, men jag har en oändligt stor (hög) knockbox som inte töms varje vecka. Den fylls dock på minst ett par tre gånger per dag... Dessutom är jag ju ingen "kaffenörd" ännu, utan bara "stammis" ;)
Mina puckar blev mögelfria när jag bytta maskin. När jag hade X1:an så fanns det en "häligt grön svampkultur" i botten på knock-boxen vid varje tömning. Med den nya maskinen har jag inte sett någon växt alls i boxen.

Synd på Lampre-Fondital och Daniele Bennati idag i Milano-Sanremo.... Eller hur?
Då var det mer synd att BHC inte kunde ta greppet och rycka i tabellen i kvalet till allsvenskan mot Väsby idag. Skulle haft med mig maskinen och gått in i pausen och bjudit grabbarna på några rejäla robusta shots så kanske de hade vaknat till lite. Jag faller ju inte off topic för jag fortsätter ju att "snacka puck" :D
Eller hur?
 
C

cj53x11

Guest
Mina puckar blev mögelfria när jag bytta maskin. När jag hade X1:an så fanns det en "häligt grön svampkultur" i botten på knock-boxen vid varje tömning. Med den nya maskinen har jag inte sett någon växt alls i boxen.


Då var det mer synd att BHC inte kunde ta greppet och rycka i tabellen i kvalet till allsvenskan mot Väsby idag. Skulle haft med mig maskinen och gått in i pausen och bjudit grabbarna på några rejäla robusta shots så kanske de hade vaknat till lite. Jag faller ju inte off topic för jag fortsätter ju att "snacka puck" :D
Eller hur?

:D Mitt mögel är vitt och luddigt, inte grönt! Väsby, allsvenskan, PAUS...vad snackar du om egentligen? Nu ska vi ut i Malmös nattliv här! Ha det...
 

tobbeg

Active member
Tack för alla svar och puckreferenser

Egen rostning eller färdigköpt?

Färdigköpt

tobbeg: när jag en gång hade gammalt vatten i kokaren så smakade det mögligt. Svagt men klart igenkännbart, tillsammans med en fuktig, obehagligt svampig/jordig doft. Ett rejält genomspolande så att det kom nytt vatten i kokaren (och förstås sköljning/rengöring av vattentanken) fixade det. Det kan alltså vara vattnet också, inte nödvändigtvis bönorna.
Men visst måste bönor kunna mögla, precis som använt kaffepulver. Alltför mycket fukt vid förvaringen, eller kanske direkt efter rostningen, kan nog åstadkomma mögeltillväxt vid rätt förutsättningar i övrigt.

Enligt inköpsstället var det hyfsat nyrostat. Morgonespresson smakade bara fint, det var eftermiddagsespresson som var helt hemskt. Det smakade inte bara lite mögel utan det var som att tugga på en grön luddig brödskiva. Dagens morgonespresso smakar som vanligt igen.
 

Tallinn

Well-known member
Kan det helt enkelt ha varit EN ensam möglig/dålig böna? Kaffe KAN ju bli dåligt av många olika orsaker men jag har aldrig hört talas om kaffe som blivit bra igen...

För de som håller på hockey och hårda puckar, Färjestad har ju Löfbergs Lila på tröjorna men i cykelsporten håller man sig till RIKTIGT kaffe!
 

tobbeg

Active member
Kan det helt enkelt ha varit EN ensam möglig/dålig böna? Kaffe KAN ju bli dåligt av många olika orsaker men jag har aldrig hört talas om kaffe som blivit bra igen...

För de som håller på hockey och hårda puckar, Färjestad har ju Löfbergs Lila på tröjorna men i cykelsporten håller man sig till RIKTIGT kaffe!

Jag har den teorin jag med. Dagens kaffe har som sagt varit bra.
 

lupoo

Well-known member
För de som håller på hockey och hårda puckar, Färjestad har ju Löfbergs Lila på tröjorna men i cykelsporten håller man sig till RIKTIGT kaffe!
...ja och Brynäs har Gevalia:( .
Har inte koll på de italienska lagen i deras liga och hur det ser ut med spons av "riktigt kaffe". Återkommer...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kan vara så att du fick någon barkbit i en espresso? Sådant ska ju rensas och sorteras bort, men de kanske missade en bit? Och en barkbit som dessutom hade möglat.

Låter som en exklusiv variant, säljer bra på hyllan brevid Kopi Luwak.:cool:
 

lupoo

Well-known member
...ja och Brynäs har Gevalia:( .
Har inte koll på de italienska lagen i deras liga och hur det ser ut med spons av "riktigt kaffe". Återkommer...
Skall nu avsluta mitt eget lilla "OT-race" i denna tråd.
Kollat upp den Italienska hockeyligan. Fanns inte något kaffe i sponsorleden:( . Det jag hittade var två fall av salami sponsring:D . Detta öppnar ju för att Fölunda får ny huvudsponsor i Scan och döper om sin arena till SCANdinavium:) .
Over and out....
 

TheSentinel

Well-known member
Låter märkligt, men måste helt enkelt ha varit något skräp som råkat hamna i påsen, Har själv varit med om småsten = godis för kvarnen :p I regel så förstörs ju hela påsen om det börjar mögla, men det kanske bara var som du anade, en böna eller liknande som precis blivit dålig, kanske någon miss i rostningen.

Ang. sumpen :
Torra fina puckar möglar inte - Dom torkar upp innan.
Har man däremot fuktiga/blöta puckar så kan det bli regnbågens alla färger om man inte slänger sumpen i tid. Man kan lägga lite papper i botten av sumplådan som drar åt sig den värsta fukten. Eller så kan man helt enkelt slänga sumpen lite oftare ;)

Vissa nätter drömmer jag mardrömmar om kaffesump :D
 

Tallinn

Well-known member
Jag har just gjort ett litet experiment! Jag har en stor sumplåda så jag behöver inte tömma ofta. Jag har också torra puckar som jag då påstår att de inte möglar. Efter åtta dagar, precis när jag började fundera på om jag skulle bli tvungen att ge upp mitt experiment pga att lådan blivit för full har jag nu hittat små vita prickar på de äldsta puckarna!
 

tobbeg

Active member
Jag diskuterade saken med Filip på lilla kafferosteriet i Malmö häromdagen. Det kallas tydligen för en "stinker" och det är inte allt för ovanligt.
 

zix

Well-known member
Men hur känner du igen en stinker när den är rostad?
Det är väl de där som är nästan svarta i orostat tillstånd va?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp