Sök - svårt att träffa rätt

wesaft

Well-known member
Sökningen är inte så förlåtande, vilka inställningar finns i forumet Molarin? vilken last drar sökningen nu?

Om jag tex söker på "Gibraltar" kommer inte "gibraltargatan" med, även stor liten bokstav har jag märkt ibland har jag för mig.

tänkte bara nu när trådarna blir fler och fler, många skriver om samma saker, de kanske itne hittar.

Vad säger ni andra?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
många skriver om samma saker, de kanske inte hittar.

Och inte f-n orkar man ens försöka leta med sökfunktionen här på forumet. Den är utan tvekan den totalt absolut sämsta skräpsökfunktionen jag har stött på hittils.

Riktigt dålig med andra ord.

Varför sådan totalsågning (undrar väl vbara de som inte försökt söka efter något)? Jo därför att man inte tillåts söka flera gånger på rad, utan at behöva sitta och vänta i en halv minut.

Vi provar en annan stavning.... vänta vänta vänta vänta.
Vi provar en annan ordkombination... nähä... väntaväntaväntavänta.

De få gånger jag söker efter något här på forumet använder jag google. Jag skriver tex "spout riktigtkaffe" om jag vill söka efter "spout", eller något annat. då kan man ju i alla fall variera sökningarna utan att bli gråhårig på köpet.
 

tobbeg

Active member
Googles site funktion är ju grym i såna här fall. Nu finns det nog inte så många andra träffar som man får när man skriver riktigtkaffe men för andra ställen.

Tex.

site:www.riktigtkaffe.se channeling

På det här sättet kommer inga andra svar än från sidan www.riktigtkaffe.se upp.
 

wesaft

Well-known member
Google anvädner inte sig heller av "wildcardsökningar"

Gibraltar eller Gibraltar* ger inga träffar på Gibraltargatan ändå ;)

Var väl bara ett exempel för stunden. För mig personligen spelar det inte så stor roll med sökningen egentligen Molarin. Men vi kan alla tänka på att skriva tydliga titlar och använda rätt ord i våra inlägg.
Tänkte mest om vi kunde underlätta för alla andra och förbättra forumet en gnutta.
 

wesaft

Well-known member
ojdå, nu kankse jag ska skämmas lite :blush:
på den fronten vinner forumets sökfunktion, syftade för svagt där på google
 

wesaft

Well-known member
minsta antal tecken i sökningen?

söker man på
irc
rss
får man inga träffar.

Klart för prestanda kan jag förstå, men då borde det framgå
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp