Harrar Longberry, ojämn rostning...

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Rostade min första batch med Harrar Longberry från Etiopien idag, och jag blev lite förvånad över att den blev så ojämnt rostad.

Det var rätt stor varians på bönorna i slutet, med en hel del som var så ljusa att jag plockade bort de, och en hel del som var mosade/trasiga så de plockade jag ochså bort (ofta blir de lite mörkare än resten, eftersom de är tunnare och mindre till storleken).

Efter en rensning av mina 210 gram pre-roast så hade jag nästan en handfull som jag slängde. Men nu ser det fint ut i byttan. Ska bli kul at smaka på de om ett par dagar...:cool:

Rostningsgrad: Full City+ / Vienna
 

treefinger

Well-known member
Ja, tittar man på storleken på bönorna så är den otroligt varierande. Vissa bönor är pyttesmå medan andra är riktigt stora. Detta gör att det är en svår böna att få jämn rostning på.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
De pyttesmå är ofta inte mogna. Är de väldigt mycket ljusare än resten av bönorna så ska de sorteras bort eftr rostning (om man vill att det ska smaka godare då).

Vad tycker Ni andra om Harrar? Hur länge behöver de vila?

Blev lite förvånad över Classic Italian Espresso Blend, har kört 3 omgångar med det i rad nu, och det är ta mig f-n så att den ska få vila i minst 3 dygn. Tror den blir ändå bättre dygn 4. 2 dygn räcker inte för den mixen.
 

selanderm

Well-known member
Instämmer mer treefinger, tre till fem dagar. Rostade oxå Longberrysar idag, plockade bort några bönor som såg ut som russin, och några som vart helt gula. Detta var första gången som jag testade "johan&nyström"'s sort, upplevde den mer svårrostad än hasbeans som ligger i skåpet och myser. Kunde inte hålla mig och körde en shot 50/50 blandad med deras sumatra gayo mtn. Mums, crema som bara den. Testa en shot om dagen, kan nästan lova att den peakar till helgen. :) över & ut!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp