Malmö Barista Fair Trade Coffee

treefinger

Well-known member
De är absolut fina!
De har en nackdel dock, enligt min mening. De isolerar så bra att espresson måste vila ett bra tag innan jag kan dricka den. Annars bränner jag tungan.

Håller helt klart med där.. tyvärr. De är riktigt eleganta, men de isolerar faktiskt för bra, dessutom tycker att de känns för smala längst uppe mot läpparna när man dricker.
 

Tallinn

Well-known member
Dessutom blir creman imponerande sedd från sidan. Trodde att de skulle göra sig bra på bild men dels immar det lätt i dem och dels är det för j-a svårt att fotografera glas...

Nu vet jag att det finns några som är bättre än jag på att fotografera här så nån kanske lyckats bättre?
 

Satyricon

Well-known member
Skönt att veta att kärlen åtminstone är av glas, men värmeisoleringen är som redan påpekats något överrumplande: jag har aldrig serverats en så varm espresso förut.

De generösa öppettiderna är för övrigt ett plus.
 

andersno

Well-known member
Hmm. Nu har jag varit på Barista Fairtrade två gånger, eftersom jag gillar tanken med fairtrade. Men båda gångerna har espresson varit ganska dålig. Sist var den bitter och bränd, och knappt drickbar. Bara jag som råkat ut för detta?
 

dioor

New member
Hmm. Nu har jag varit på Barista Fairtrade två gånger, eftersom jag gillar tanken med fairtrade. Men båda gångerna har espresson varit ganska dålig. Sist var den bitter och bränd, och knappt drickbar. Bara jag som råkat ut för detta?


Hej du! :) Jag var anställd på stället och jag har en väldigt lam förklaring till det hela. Vår kaffemaskin har vissa bra och vissa dåliga dagar. Sen har vi haft problem med våra böner. Att de inte kommit från Johan Nyström i tid. Så det kan ha skett att du fått "Espresso 2" istället för får Sumatra gayo harrar.

Men, varför inte prova en latte istället? Det är ju supergott! :lol:
 

Satyricon

Well-known member
Var där i förrgår och konstaterade att Bodumglasen bytts ut mot riktiga fetekoppar. Jag fick min enkla espresso i en vit porslinskopp (av det tjockaste gods jag sett) med assiett. Det smakade bättre i den än i Bodumglaset.
 

pere

Well-known member
Var där i förrgår och konstaterade att Bodumglasen bytts ut mot riktiga fetekoppar. Jag fick min enkla espresso i en vit porslinskopp (av det tjockaste gods jag sett) med assiett. Det smakade bättre i den än i Bodumglaset.

Jag måste erkänna att jag köpt ett par bodumglas, jag gillar att dricka en dubbel i glas då och då. Problemet är att det för varmt att hålla i och svalnar för fort, men bodumglaset är bekvämt att hålla i och kaffet hett som f..n!

Kunde inte låta bli att köpa några stl större att blanda latte i samma fina egenskaper. En omgång stora glas funkar också fint till iskalla drinkar, skönt att hålla i och håller kylan bra!

peter
 

onyman

Well-known member
17 kronor för en espresso tycker jag också är väldigt dyrt, då det inte är mer än 3 cl i ett glas. Men, eftersom BFTC satsar väldigt mycket på just bönorna, och köper in ungefär dubbelt så dyra produkter som ett vanligt café gör, så måste det kosta så mycket för att vi ska kunna gå runt och jag ska få min lön.


Lite skryt från Barista Fairtrade på Arvid Nordquist/Classics hemsida som inte riktigt rimmar med tidigare inlägg:

"Hemligheten att Barista Fairtrade idag kan erbjuda ett kaffe som håller högsta kvalitet, och som inte är dyrare, är att de tagit erfarna kaffekännare till hjälp för att ta fram både bönor och kunskap man normalt inte finner hos en "kedja"."


http://www.classic.se/Default.aspx?ID=1572
 

zix

Well-known member
Priset igen. 15-18 kr är i princip normalpris för en enkel för caféer som ligger mitt i smeten med hög lokalhyra, iallafall där jag bor (göteborgstrakten). 20-24 brukar en dubbel gå på. Det högre priset för en enkel motiveras väl gissningsvis med att de flesta kaffebarer kör ut två enkla från dubbelfiltret ändå, åså går den ena koppen i slasken istället för att bli såld.

Lägre lokalhyra, stammisfaktor, mer idealistisk prissättning av rena espressos på bekostnad av mjölkhaltiga varianter, och andra dylika faktorer kan såklart dra ner priset, men det är väl orättvist att dra upp såna jämförelser här.
Jag är också van att tänka 10/20 p.g.a. långvarig stammisperiod hos da Matteo (tyvärr slut p.g.a. att jag inte jobbar i stan längre), men inte förväntar jag mig det när jag kommer till en kaffebar i "city" i Malmö, Stockholm eller Göteborg.

35 spänn är inte helt ovanligt för en dubbel espresso av mer exklusiva singlar eller specialblandningar som levereras i låga volymer från rostaren - sånt som man bara kan sälja i en vecka eller ett par dagar. Att betala 35 för husets vanliga dubbel skulle jag knappast acceptera med dagens prisnivåer/penningvärde, men visst, någon gång ibland kan det ju vara värt det, för att pröva något nytt.
 

onyman

Well-known member
ledsen, ville inte dra upp en diskussion om pris. Jag tror de flesta här är ganska okänskliga när det gäller priser.

Jag tyckte bara att Barista Fairtrades/Arvid Nordquist/Classics förklaring om hur de lyckas leverera högre kvalitet UTAN höjda priser var "intressant" efter att ha läst en föredetta anställd hävda att de tog ett högt pris för espresson för att de betalade dubbelt så mycket för bönorna som andra kafeer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp