Malmö Barista Fair Trade Coffee

Stenqvist

www.danstenqvist.com
Kaffet var jättegott! Något som jag tyckte om var att den trevliga tjejen bakom disken studerade oss noga medan vi drack våra enkla för att sedan fråga vad vi tyckte om upplevelsen. Bra jobbat!
 

Satyricon

Well-known member
Okej, man får väl lufsa dit och pröva en espresso.

Då var det gjort. Det var en högst duglig produkt som serverades (men varför i ett litet genomskinligt plastglas?). Fin crema, bra sting och antydan till komplexa övertoner. 17 kr för en enkel, dvs för dyrt.

Det som serveras håller tydligen måttet med rätt bred marginal, men den hippa miljön är tråkig och opersonlig.

Södra Förstadsgatan är tydligen på väg att bli ett riktigt kaffestråk. I Telias gamla lokaler bredvid Hollandia ska snart öppnas ett Waynes Coffee.
 

dioor

New member
Då var det gjort. Det var en högst duglig produkt som serverades (men varför i ett litet genomskinligt plastglas?). Fin crema, bra sting och antydan till komplexa övertoner. 17 kr för en enkel, dvs för dyrt.


Det är faktiskt inget plastglas. Personligen tycker jag att det är roligt att få kaffet serverat i ett genomskinligt glas. På något sätt känns det mycket roligare att dricka, jämnfört med alla tråkiga muggar och dylikt!

Det roliga med detta är att alla ni som varit och provat kaffet på barista, har varit där samtidigt som mig! Lite hemlighetsfullt! :)

17 kronor för en espresso tycker jag också är väldigt dyrt, då det inte är mer än 3 cl i ett glas. Men, eftersom BFTC satsar väldigt mycket på just bönorna, och köper in ungefär dubbelt så dyra produkter som ett vanligt café gör, så måste det kosta så mycket för att vi ska kunna gå runt och jag ska få min lön. Men jag hoppas ni har överseende med priserna när där finns så trevlig personal där! :)

God kväll!
 

treefinger

Well-known member
17 kronor för en espresso tycker jag också är väldigt dyrt, då det inte är mer än 3 cl i ett glas. Men, eftersom BFTC satsar väldigt mycket på just bönorna, och köper in ungefär dubbelt så dyra produkter som ett vanligt café gör, så måste det kosta så mycket för att vi ska kunna gå runt och jag ska få min lön. Men jag hoppas ni har överseende med priserna när där finns


Vad är det för bönor ni använder er av? De flesta seriösa ställen i sthlm tar 10/20 för enkel/dubbel. Här i Uppsala kan man få enkel/dubbel för 10/15 oavsett om bönan heter Isola från J&N eller Daterra/Minita från Estate Coffee.
 

Kaffemannen

Well-known member
Det är faktiskt inget plastglas. Personligen tycker jag att det är roligt att få kaffet serverat i ett genomskinligt glas. På något sätt känns det mycket roligare att dricka, jämnfört med alla tråkiga muggar och dylikt!

Det roliga med detta är att alla ni som varit och provat kaffet på barista, har varit där samtidigt som mig! Lite hemlighetsfullt! :)

17 kronor för en espresso tycker jag också är väldigt dyrt, då det inte är mer än 3 cl i ett glas. Men, eftersom BFTC satsar väldigt mycket på just bönorna, och köper in ungefär dubbelt så dyra produkter som ett vanligt café gör, så måste det kosta så mycket för att vi ska kunna gå runt och jag ska få min lön. Men jag hoppas ni har överseende med priserna när där finns så trevlig personal där! :)

God kväll!

Nu är det flera månader sedan jag skrev något på forumet, men nu kunde jag inte låta bli ;o) Måste reagera då jag anser att forumet är ett "ärligt forum" mellan likasinnade kaffepersoner.

Dubbelt så dyra produkter? Hmm, var har du fått det ifrån? Det finns ganska många caféer som serverar både rättvisemärkta (även exakt samma kaffe som BFTC använder), cup of excellence och estateprodukter som kostar samma eller dyrare kaffe vad än vad BFTC använder och ändå tar ca. 10kr för en enkel... Tror mer att det handlar om att BFTC har en lokalhyra som är extremt hög och dyra "runt-om-kring-kostnader" som är höga och inte på höga priser på råvarorna. Att råvarorna (kaffet) är dubbelt så dyra är ren lögn, vem som nu sagt det till dig... Faktum är att det kostar ofta samma att köpa in ett estate-kaffe som är rättvisemärkt som att köpa in ett estate-kaffe som inte är rättvisemärkt (eller många kvalitetskaffe från Italien). Själv använder jag samtliga.

Men kul att det smakar gott och det ska man ju ta betalt för. Att ni har koll på hur man gör kaffe är mycket kul att se! Var stolt över att ni tar mycket betalt pga att ni kan göra kaffe istället för att skylla på höga inköpspriser! Lycka till!
 

Asprilla

Well-known member
nu känner jag mig ute på lite djupt vatten.... men är det inte möjligt att den prisuppgivelsen stämmer, om man jämför med "ett vanligt café"? och då håller jag isär kaffebar och café. jag skulle nog inte benämna Kaffemannens ställe som ett vanligt café iaf, rankar det betydligt högre än så. men om man tänker ett vanligt café med bakelser och allt det, är det inte möjligt då att de har bönor som kostar 50% av BFTC betalar för sina?

som sagt, ute på djupt vatten, har ingen kolla på inköpspriser av olika kaffebönor. har inte varit på BFTC än, så jag vet inte om de ska jämföras med andra kaffebarer, eller vanliga caféer.
 

Kaffemannen

Well-known member
Minst hälften av alla caféer (ref. till Malmö) idag använder Italienska rosterier som Filicori, Moak, Mauro, Dodge, Montano osv. osv. ...skillnaden mellan dessa och estate eller rättvisemärkt är mycket liten eller noll. Gämför själv vad du får ge om du köper t.ex. J&N Sumatra Gayo Mountain med vad du betalar för Mauro eller ngt annat Italienskt rosteri av klass.

Dessutom är "ICA-märkena" mycket dyrare för caféer att köpa in än vad folk tror. En Skånerost på ica kostar ju 30kr-50kr för ett halvkilo.... Dessa rosteriers (vill ej namnge något rosteri) blandningar till caféer kostar dock 100% mer än så... Ofta mer.. Så även OM man skulle gämföra med ett "kak-fik" så är skillnaden i kaffekostnad ganska liten och verkligen inte dubblet i pris.

Men nu vill jag inte trampa på ngn. Jag vill bara att de ska vara stolta över att de serverar en bra produkt och att de vågar ta betalt för det istället för att skylla på höga insköpspriser.
Gillar stället ju!
 

Tallinn

Well-known member
När man går på café/kaffebar/vad-ni-vill så betalar man inte bara för kaffet. Man betalar för service, miljö och förhoppningsvis en upplevelse. Om den inte är värd 17:- har man helt klart valt fel ställe för 17:- är enkelt uttryckt inte mycket pengar.

Vill man betala bara för kaffet får man dricka det hemma men glöm då inte att räkna på vad maskinen med tillbehör kostat, en annan medlem räknade ut att hans enkla hittills kostat hon 84:-/st...
 

Jonte

Member
Idag provade jag BFTC. Det blev en cappu och en enkel. Först blev jag lite förvånad av glaset, är det plast?? Sen såg jag Bodummärket och blev lugn igen. Mikroskummet var det absolut inget fel på. Riktigt krämigt och gott. Den enkla var väldigt god. Nu är inte bönan min favorit, men presentationen och smaken var helt rätt.

Att en enkel kostar 17 kr förstår man när man ser läget. Lokalkostnaderna står säkert för en hel del i kaffepriserna. De två tjejer som stod bakom disken var trevliga och gav bra service.
 

Lars

Well-known member
Jag tror att det var jag som ursprungligen konstaterade att priset var 17 kr och känner att jag måste kommentera detta, eftersom det blev mycket fokus på detta.

1. 17 kronor är inte mycket pengar.
2. Det som serverades var bra och värt 17 kronor.
3. Jag kan få en, enligt mig, bättre espresso serverad i en trevligare miljö för 10 kr. Därmed inte sagt att jag inte kommer att besöka BFTC igen. Ombyte förnöjer.
 

Asprilla

Well-known member
då har även jag äntligen tagit mig tid att besöka BFTC.

efter att lars haft sin propagande rörande priset på espresso ;) .... så valde jag en cappu. instämmer med tidigare inlägg om trevlig personal, flickan bakom disken och den unge herrn som bar upp fruktsallad och senare tog mitt glas när jag var klar. och ja, jag tror det är glas faktiskt. har funderat på detta tidigare. men är inte 100%.

negativt: mellanmjölk till mitt kaffe? nja.... men jag kan ändå acceptera det då de har sin inriktning mot nyttigt, rättvist och ekologiskt. mellanmjölken är således troligen ett medvetet val. sen var cappun lite för varm, men det är ingen jättegrej heller för min del.

positivt: bra skum. och sådant jag tagit upp ovan. och ja, glömde nästan; öppettiderna är lysande.

roligast: damen som kom in och frågade om hennes kort från espresso house funkade här. hon trodde nog det var något allmänt kaffe-kort utfärdat av etiopiska kaffeodlare. hon fick negativt besked med förklaringen att det var en helt annan kedja, och hon traskade då sin väg, gissningsvis snett över gatan där hon får bättre användning för sitt kort.
 

fjollon

New member
Verkar som man får ge dem en chans till eftersom det nog bara var jag som hade otur med skummet till min cappu. Kan väl hända den bäste - typ. Blir en espresso först dock.
 

Tallinn

Well-known member
Ah, trodde de var lite ömtåliga? Har ett par Pavina själv som jag rearävade till bra pris för några veckor sedan. Men de är fina som den och det utgår jag från att även Assamerna är?
 

mrjohan

Well-known member
De är absolut fina!
De har en nackdel dock, enligt min mening. De isolerar så bra att espresson måste vila ett bra tag innan jag kan dricka den. Annars bränner jag tungan.
 
Topp