Malmö Barista Fair Trade Coffee

andcar

Well-known member
Då vet man vilka som skall öppna i Umeå, känns lovande. Hörde om att det skulle öppna ngt nytt kafé i Umeå och hade inte några förhoppningar men efter det här så känns det rätt trevligt. :)
 

Lars

Well-known member
Fredrik, jag tror att jag skall gå dit en sväng på vägen hem idag och se om det är ett ställa att rekommendera.
 

dioor

New member
Men självklart är det ett ställe att rekommendera! Är själv barista på stället och jag måste säga att jag är grymt nöjd med det! :)
 

Asprilla

Well-known member
Men självklart är det ett ställe att rekommendera! Är själv barista på stället och jag måste säga att jag är grymt nöjd med det! :)


ja precis, välkommen som fan.

dock lite orolig att du benämner dig som barista, OCH färsking... jag tror nog att du är lite blyg.
 

zix

Well-known member
Nä, nu ska vi inte stressa upp en nykomling på forumet... "färsking" har ju inget med dioors yrkeserfarenhet att göra, det är ju forumet som tilldelar en den titeln, beroende på hur många inlägg man har skrivit...
 

Asprilla

Well-known member
Nä, nu ska vi inte stressa upp en nykomling på forumet... "färsking" har ju inget med dioors yrkeserfarenhet att göra

nej, absolut inte. vill förtydliga; jag ifrågasätter inte dioors kompetens. tänkte inte ens tanken. ska nog ner och hälsa på honom under dagen här.
 

Asprilla

Well-known member
Är du säker på att dioor är en "han", eftersom du refererar till "honom"?

alltså allt jag skriver blir ju bara fel hela tiden. jag kan tycka att dioor är ett mansnamn. om det var dioora så hade jag nog trott mer på att det rörde sig om en varelse av kvinnlig natur. dessutom så är ju ior i nalle puh en hane/hingst.

jag kan känna att den här tråden gått över till att snarare uppmärksamma mina tillkortakommanden, istället för att klarlägga huruvida BFTC är ett bra ställe... :)
 

Lars

Well-known member
Alla trådar måste spåra ur förr eller senare, det är en naturlag! Jag "hann" tyvärr inte att gå dit igår, eftersom jag istället sörplade i mig ett par enkla på [t] & kaffehuset. Skall bättra mig och traska förbi BFTC efter dagens efter-jobbet-espresso på Solde. Då kanske jag faktiskt kan tillföra något till den här tråden.
 

fjollon

New member
Min premiärpost på forumet blir tyvärr en sågning.

Testade detta ställe idag och fick en cappuccino som inte var mycket att hurra för. Är ganska ny i detta gamet (har haft Silvia & Rocky i ett par månader), så jag kan inte kallas expert - men jag vet vad microskum är, och det var inte vad jag fick i min cappu. Snarare diskskum. Kanske var det faktumet att kall mjölk hälldes ner i redan skummad som orsakade detta. Det var vad som såg ut att hända i alla fall. Med andra ord så ångade det om kannan efter mjölken blivit ihälld.

Att jämföra med Solde, som ligger ett par hundra meter bort, känns inte seriöst. Kanske var det någon som hade en dålig dag - eller bara jag som hade otur.

Edit: Ska i ärlighetens namn tillägga att den såg bra ut.

/fjollon
 
C

cj53x11

Guest
men jag vet vad microskum är, och det var inte vad jag fick i min cappu. Snarare diskskum. Kanske var det faktumet att kall mjölk hälldes ner i redan skummad som orsakade detta.

Ajajaj... Jag trodde (och hoppades) att bara sånt hände utanför Malmös gränser. Men icke då!
 

dioor

New member
Min premiärpost på forumet blir tyvärr en sågning.

Testade detta ställe idag och fick en cappuccino som inte var mycket att hurra för.

Aj, det var ju inte så bra. BFTC ska satsa jättemycket på att utbilda personalen och få det så bra som möjligt. Du får komma dit och klaga så dom sätter fart på det hela!

För övrigt vill jag bara tillägga att jag inte är en man.
 

Lars

Well-known member
Efter en enkel på [t] och kaffehuset och en enkel på Solde, så blev det en avstickare till detta ställe. Jag måste hålla med om att det kändes "stockholmskt". En mycket bra beskrivning.

Jag och Stenqvist beställde varsin enkel som serverades i ett "dubbelt" Bodum-glas. Tjock crema och en trevlig känsla i munnen. Mycket kropp, kraftiga örttoner, inga tendenser till fruktighet. En riktigt bra espresso faktiskt. Jag skulle faktiskt kunna sträcka mig så långt som till en stark fyra. Dan kanske vill tillägga något? Priset på 17 kr visar väl lite på att man inte i huvudsak vänder sig till kaffenördar. Om jag förstod det hela rätt så bjöds det på generösa öppettider och om mina favoritställen var stängda så skulle jag definitivt kunna gå hit för en snabb fix, förutsatt att espresson håller samma klass som idag.
 

Satyricon

Well-known member
Efter en enkel på [t] och kaffehuset och en enkel på Solde, så blev det en avstickare till detta ställe. Jag måste hålla med om att det kändes "stockholmskt". En mycket bra beskrivning.

Jag och Stenqvist beställde varsin enkel som serverades i ett "dubbelt" Bodum-glas. Tjock crema och en trevlig känsla i munnen. Mycket kropp, kraftiga örttoner, inga tendenser till fruktighet. En riktigt bra espresso faktiskt. Jag skulle faktiskt kunna sträcka mig så långt som till en stark fyra. Dan kanske vill tillägga något? Priset på 17 kr visar väl lite på att man inte i huvudsak vänder sig till kaffenördar. Om jag förstod det hela rätt så bjöds det på generösa öppettider och om mina favoritställen var stängda så skulle jag definitivt kunna gå hit för en snabb fix, förutsatt att espresson håller samma klass som idag.

Okej, man får väl lufsa dit och pröva en espresso.
 
Topp