Chokladdoppade espressobönor?

Anne

Well-known member
I en del butiker kan man köpa chokladdoppade espressobönor - gott. Men det borde ju inte vara nåt krångel att göra själv - eller? Nån som testat? Helt vanliga bönor, helt vanlig choklad..?
 

Tallinn

Well-known member
Gott som tusan är det men jag vet ingen som provat att göra själv! Har ni provat Illys choklad med kaffe i förresten?

Anne: Julius, det är inte så att han slickat i sig för mycket av mattes espresso? :) Superfina kattbilder på din sida! Och jag skickade din blog vidare till min flickvän pronto, se om jag kan lobba in lite sparrisrisotto ikväll...
 

lupoo

Well-known member
Gott gott!!!
Har provat att göra själv (vid jul då det smälts choklad till annat) men svårt att få till den lätt "dragerade" ytan.
CiocCafè är en favorit:)
 

Mistral

Active member
Du kan köpa en liten keramikburk (Bönor & Blad har det) som du ställer i mikron eller över eld (som fondue) och sedan doppar du bara bönorna. Kanon avslutning på en middag, du kan lägga fram lite av varje (jordgubbar, nötter, kaffebönor, etc.) Väldigt socialt!
 

Anne

Well-known member
Jag får testa helt enkelt! Dragerad yta är svårt ja, man måste temperera chokladen ordentligt, som med all choklad man tänker doppa. Inte min starka sida. Fast jag får öva lite.

Tallinn - åh, kul! Kattungarna är britter, de har sådär stora runda öppna ögon :) Men Julius ser mer än lovligt storögd ut på en del bilder! :) Hoppas det blev nån sparrisrisotto för dig...
 

Tallinn

Well-known member
Det blev ett kycklingexperiment! Och kärleksmums, total nyhet för henne eftersom hon är estniska. Halva plåten gick åt...

Just nu får jag inte komma ut i köket för det är mer överraskningar på gång!
 

Minghetti

Active member
Har provat att göra chokladdoppade bönor själv, men det är verkligen inte värt besväret. Det var svårt att få tillräckligt med choklad på (fick doppa flera gånger). Kul att ha provat men jag köper mina hädanefter ;)
 

Anne

Well-known member
Jamen det där gick ju bra att göra själv. Bara att veva ner lite bönor (Mauro Deluxe) i någon god choklad, och plocka ur, en och en..

*nöjd*
 
Topp