Gaggia Classic

treefinger

Well-known member
För att få koll på ångan så tycker jag att det mest matnyttiga sättet är att montera isär panarellon, flytta gummipackningen ett snäpp så att du får ett finare skum.
För att få bättre ångkapacitet så rekommenderar jag att du börjar ånga innan lampan tänds så att värmeelementet är på hela tiden, på så vis behålls trycket längre. Öppna ventilen 30 sekunder eller något sånt innan du börjar ånga för att få ut allt kondenserat vatten...
 
Nice...nu börjar det likna något. Ska kika på detta! Tack för tippsen...har letat efter ett bra forum. Har kikat runt och märker nu att man inte är speciellt ensam om att fundera på hur man bakar ihop en fin kaffe. Måste dra! Ses!
 

treefinger

Well-known member
Gör så, öva på. Om du söker på Gaggia och skumning eller något sånt här på forumet torde du hitta en hel del trådar om folk som haft problem med skumningen och hur de kommit till rätta med den.

lycka till
 

LB

Active member
(1) Skruva inte åt ångventilen hårt! Bara precis tills den stänger.

(2) Skaffa en reservpacking till brygggruppen, mellan filterhållare och maskin.
 

algr01

Well-known member
(1) Skruva inte åt ångventilen hårt! Bara precis tills den stänger.

(2) Skaffa en reservpacking till brygggruppen, mellan filterhållare och maskin.
Packningen, slits den hårt och behöver bytas ofta eller vad är orsken till att han en liggande på lager?
 

zix

Well-known member
Ganska ofta behöver den bytas. Typ nån gång om året eller så. Även spridarfiltret, eller vad det heter, kan vara bra att ha hemma.
 

Tallinn

Well-known member
Genom att byta packningen INNAN den är hård som bakelit så gör du ditt liv VÄLDIGT mycket enklare. När det väl börjar läcka och du får dra åt hårdare och hårdare sitter den som berget och har blivit ett helkvällsprojekt att få ur.
 

algr01

Well-known member
Hej! Har precis köpt en ny Gaggia Classic. Är det någom som har några spontana kommentarer och tips/råd?
Skaffa en bra kvarn om du inte redan har en :)

Jag hade tagit bort panarellon eller köpt ett Rancilio ångrör på Kaffemaskinen. Har dock ej sett det treefinger beskriver i verkligheten..

Att börja innan lampan tänds är nästan ett måste för att få bra driv genom hela ångningsförloppet. Iaf på min apparat.

Hjälper inte ovan för att få fart på mjölken, dvs rotation kan det vara fel på termostaten, säkert ovanligt men jag hade det problemet, fick den bytt på Adesso på Lidingö, importören.

Gällande kaffe finns det väl lite överallt, kaffemaskinen, nk, åhlens city etc. Kan vara bra att köra in sig på en sort gällande så man får in malningsgrad etc först.
 

Tallinn

Well-known member
Är ju några år sedan jag körde Gaggia men jag behövde aldrig byta spridarfiltret, tog loss och gjorde rent då och då men inget annat. Hade maskinen tre år om jag minns rätt.
 

zix

Well-known member
Det är just det där då det blir ett helkvällsprojekt som jag tänker på, ibland får sig spridarfiltret en kyss i processen då man försöker få ut den stenhårda packningen. Men det kanske mest är ett problem i maskiner som inte har skruv mitt i filtret iofs, där måste man få loss packningen för att kunna få loss spridarfiltret (filter utan skruv "kläms fast" med packningen, de har en liten fals på sin överkant).
 

fiddlerman

Well-known member
Prova många olika sorterna

Hej,

Prova gärna kaffepakterna from olika internet kaffe sidor. Bästa sätt att lär sig tycker jag. Prova många olika sorter. Dryck inte för sent på kvällen heller:lol:
 

Tallinn

Well-known member
Ah, min Paros hade skruv och där kändes filtret ganska stabilt faktiskt. Är helt klart inställd på att byta i mycket god tid på Andrejan, Parosen var ju inga problem att lägga på rygg men en mullig E61...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp