Var håller kvinnorna hus?

Tallinn

Well-known member
Män gör kaffe, kvinnor dricker kaffe. Du är bara undantaget som bekräftar regeln...

Skämt åsido så tror jag att män hobbyfierar sånt här mycket mer. "Vad kul, bryggtrycket är fel, nu har jag en ursäkt att skruva isär maskinen."
 

Satyricon

Well-known member
Det är för lite brudar här, helt klart. Liknar ju ett munkkloster.

Jag känner i alla fall en tjej som har en Gaggia, men hennes förhållande till maskinen är inte särskilt kompromisslöst och känslomässigt laddat. Det är en snygg kökspryl, ty sådana gillar hon.
 

Tallinn

Well-known member
Snacka om att du har raggläge! "Hej, vill du följa med upp och kolla malningen på min kvarn?"
 

wesaft

Well-known member
Njae, det finns några tjejer vet jag.
LL och världensdyrastekaffe, fast de har varit lite inaktiva på sista tiden.
Finns säkert flera tjejer, du får starta en tjejliga :)
 

ficklampa

Well-known member
jag fick faktiskt höra av en kompis att det är rent evolutionärt så att killar har lättare att totalt snöa sig in på en sak och hålla fokusen på denna än vad kvinnor har.
detta för att kvinnor förr i tiden har tagit hand om barn och annat och därmed behövt en viss simultankapacitet.
jag tror att det är det som spökar.
vi är killar som har nördad in oss rent fatalt.
 

JvD

Well-known member
Behöver inte ha med den mänskliga evolutionen att göra alls, det kan snarare vara ett uttryck för en historiskt socialt konstruerad könsmaktsordning där kvinnor och män historiskt intagit vissa roller, såväl i familj som i samhället. Därmed inte sagt att du i sak har fel men att det inte nödvändightvis har med mänsklighetens evolution att göra.
 

Lars

Well-known member
jag fick faktiskt höra av en kompis att det är rent evolutionärt så att killar har lättare att totalt snöa sig in på en sak och hålla fokusen på denna än vad kvinnor har.
detta för att kvinnor förr i tiden har tagit hand om barn och annat och därmed behövt en viss simultankapacitet.
jag tror att det är det som spökar.
vi är killar som har nördad in oss rent fatalt.

Den här typen av resonemang är nog en anledning till att tjejer inte syns på den här sortens forum...
 

te02pst

Well-known member
Jag startade en tråd om precis detta för ett tag sedan. Tror vi män är åt asberger hållet, lite specialintressen med andra ord.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2415&highlight=Mans%E4mne


Vidare tror jag män lättare kan acceptera att andra personer tittar snett på dom. Dvs kvinnor vill i min mening passa in mer, alltså att vara djupt intresserad av kaffe kanske inte passar in i den "norm" som kvinnor har. Med andra ord avstår många kvinnor att snöa in sig på exempelvis kaffe som är synnerligen speciellt ämne. Bara en tanke som jag har :)
 

Kaffekärringen

Active member
Ok det fanns fler trådar om det här :D

Fast inte behöver man snöa in på kaffe bara för att vara här? Lite märkligt är det ju att inte fler kvinnor nappat...jag älskar kaffe...men det är ju inte det ända i livet för det *he he*

Min man har ett stort intresse för cigarrer....allt och dess tillbehör. Han kan snöa in rätt friskt ibland :D...får skaka han ur cigarröken ibland så han vaknar till ;)

Själv tycker jag det är jätteroligt det här med kaffe en hel vetenskap...kanske är lite "konstig" som kvinna då....:)
 

Botia

Member
Det kan ju tänkas att det finns tjejer bakom anonyma namn, som inte går ut med att dom är just tjejer.
 

vanhoffen

Well-known member
Jag startade en tråd om precis detta för ett tag sedan. Tror vi män är åt asberger hållet, lite specialintressen med andra ord.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2415&highlight=Mans%E4mne


Vidare tror jag män lättare kan acceptera att andra personer tittar snett på dom. Dvs kvinnor vill i min mening passa in mer, alltså att vara djupt intresserad av kaffe kanske inte passar in i den "norm" som kvinnor har. Med andra ord avstår många kvinnor att snöa in sig på exempelvis kaffe som är synnerligen speciellt ämne. Bara en tanke som jag har :)

Att försöka förklara det hela med könsroller och genarliseringar är aldrig bra.
Det är snarare så att (som lars sa förut) vissa inlägg och attityder kan leda till att kvinnor inte känner sig välkommna.
Känner många kvinnor som är riktiga ärke "nördar" inom diverse områden dock inte så många killar. :)

Detta inlägg är inte till för att bli ovän med någon här på forumet och te02pst du får inte ta det personligt:)
 

Nimbus

mrs Molarin
Ok, jag ska ta mig i kragen och vara mer aktiv... Linda heter jag... jag delar lite kaffeintresse, lägenhet, barn, bil och kärlek med mr Molarin...

Men jag har faktiskt inte "nördat ner mig" lika mycket som vissa andra... men det är ett bra intresse det här med kaffe. Stort liksom...
 

Asprilla

Well-known member
jag håller med om grundtanken i tråden. och jag tycker det är synd. dock inte förvånad. kan ha att göra med det att tjejer i större mån än killar dricker med mjölk, och att det då inte blir lika intressant att mixa osv, eftersom det ger mindre effekt på själva slutprodukten som dricks.

känns som om jag har skrivit detta innan. isf ber jag om ursäkt för min repetativa karaktär.
 

te02pst

Well-known member
Att försöka förklara det hela med könsroller och genarliseringar är aldrig bra.
Det är snarare så att (som lars sa förut) vissa inlägg och attityder kan leda till att kvinnor inte känner sig välkommna.
Känner många kvinnor som är riktiga ärke "nördar" inom diverse områden dock inte så många killar. :)

Detta inlägg är inte till för att bli ovän med någon här på forumet och te02pst du får inte ta det personligt:)


Ingen fara. Men vill man börja nysta i skillnaden mellan män och kvinnor och deras sk kaffeintresse så är det svårt att inte blanda in könsrollerna. Man kommer aldrig att kunna konstatera att så är det men man kan och kommer alltid kunna diskutera och reflektera över själva "problemet" utan att för den sakens skull nedvärdera något av könen.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp