Hur många gram kaffe?

Tallinn

Well-known member
Nu när min mini-e är placerad och inställd hyfsat så blev jag alltför nyfiken på hur mycket jag verkligen mal fram, iväg åker jag alltså och köper en alldeles för dyr men pinsamt noggrann våg!

Singolo: 8,5 g
Doppio 16.8 g

Det är ju lite mer än vad de flesta föreslår men resultatet är bra... Är det några fler som vägt och har andra erfarenheter? Bättre att mala finare och något mindre?
 

niad

Well-known member
Jag håller mig till prick 7 gram för enkel och 14 gram för dubbel sedan en tid. Har bestämt mig för att se till att köra in mig på det ordentligt. Vill hela tiden eliminera alla möjliga fel i processen. Som det ser ut nu så är det som följer:

- 7gram för en enkel
- malning
- ingen tampning, endast polering med tamperns tyngd (modifierad italian way)
- flushning och i med portat inom några sek
- 25 sek ned i förvärmd kopp
- skall bli 2,5 cl (också lite italian way att ha korta enkla)
 

plind

Well-known member
17-18g för en dubbel och ganska hård tampning.
Har inte testat att mala finare och tampa lösare...
 

Tallinn

Well-known member
Kan det ha att göra med filterkorgens storlek? Hade nämligen samma idé som niad att köra 7 g men det täcker inte ens botten på enkelfiltret till min maskin!

Italienarna kör precis som du säger med väldigt begränsad tampning, typ ett tryck upp mot plastbrickan de ofta har vid kvarnen, kan det röra sig om 5 kg? Men när jag försöker immitera deras upplägg blir det bara skit...

Kan det vara filtren eller vad är det som skiljer?
 

AA

Skottjägare
18-19 gram för dubbla.
Jag har aldrig vägt en trippel men jag tippar på att det blir runt 25 gram
Enkla gör jag aldrig. Inte lönt att skita ner koppen för så lite. ;-)

/AA
 

Emil

Well-known member
Jag kör med 7g och 14g. i min Paros, funkar fint. Ska prova att tampa betydligt lösare i kväll än de 15kg jag kör på just nu.
 

Emil

Well-known member
18-19 gram för dubbla.
Jag har aldrig vägt en trippel men jag tippar på att det blir runt 25 gram
Enkla gör jag aldrig. Inte lönt att skita ner koppen för så lite. ;-)

/AA

man vill ju hinna smaka på kaffet innan det är slut ;)
 

Boris

Well-known member
Nu när min mini-e är placerad och inställd hyfsat så blev jag alltför nyfiken på hur mycket jag verkligen mal fram, iväg åker jag alltså och köper en alldeles för dyr men pinsamt noggrann våg!


Pinsamt noggrann våg är väldigt användbart innan man kört in sig på en inställning eller blandning och kan börja gå lite mer på känsla.
 

lupoo

Well-known member
Enkla gör jag aldrig. Inte lönt att skita ner koppen för så lite. ;-)
/AA
Hmmm:huh: En enkel är ju grundbulten i espressokulturen. "Less is more!":D

Och för att hålla topic:
Tycker att jag nog har överdoserat före jag blev påmind om detta med mängd och distrubuering i filtret via Stenqvist blogg. Har minskat dosen och kaffet har blivit bättre.
 

Tallinn

Well-known member
Eftersom jag är en så oerhört praktisk människa ställde jag in allting först så att jag fick det resultat jag ville ha, SEDAN blev jag för nyfiken för mitt eget bästa och åkte och köpte en våg...
 

Boris

Well-known member
Eftersom jag är en så oerhört praktisk människa ställde jag in allting först så att jag fick det resultat jag ville ha, SEDAN blev jag för nyfiken för mitt eget bästa och åkte och köpte en våg...


Haha! Jag känner igen det där. Det är lite som då man tittar på klockan för att se om man är hungrig. :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd

En centiliter fastnar i koppen och 1,5cl får man i munnen... räcker väl för att man ska få en smakupplevelse, men känns det verkligen som om man har "druckit" något ens, eller känns det bara som om man fuktar strupen med kaffe?

Jag har fundera på det där med att göra enkla espresson (aldrig provat), det vore något för en session med espressoprovning som man kör i all sin ensamhet (frugar vill bara ha cappu). Har man en bekant så tar man dubbelhandtaget och får två små att smaka på, men kör man "soloprovning" så vore det kul att prova på att göra enkla. Att insupa dubbla i mängder känna onödigt, och att hälla ut de tar emot. Ack dessa i-landsproblem...:blush:
 

zix

Well-known member
Förstår inte alls problemet faktiskt.
Antingen gör man väl en enkel för att man vill (man kanske tycker att det blir godare med espresso genom enkelfiltret t.ex.), eller så gör man det väl för att det är praktiskt (ditt exempel med gästerna t.ex.). Om det inte är praktiskt och man inte vill så gör man det väl inte?
Det är klart att det känns som om man har druckit något när man tar en enkel. Däremot är den ju känsligare för ristretto, även när man gör två på en gång genom dubbelfiltret, det finns inte lika mycket marginaler när man delar upp det i två. Men det gäller allt annat med enkel också. I enkelfiltret är den dessutom känsligare för malning, tampning, och dosering, extraktionstid...

För övrigt, om frugan vill ha cappu så kan du ju göra det till henne med enkelfiltret! En cappuccino görs ju på en enkel (1 del espresso, 1 del mjölk, 1 del skum eller om du vill göra som de gör överallt nuförtiden, hälla cappu-koppen full med den finskummade mjölken). Det är cappuccino scuro ("mörk") som görs på dubbel.
 

Tallinn

Well-known member
Håller på zix linje, själv vanedricker jag enkla, antagligen för att jag är inbiten italoromantiker... Men jag vill ha smaken av espresso och lite och ofta funkar bättre än mer åt gången.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Förstår inte alls problemet faktiskt.

Hmmm, visste inte att det var något problem?
Det är väl bara frågan om olika preferenser, en del vill ha lite mer att dricka och andra lite mindre.

Jag tänker mig bara att 2 cl måste bli ruskigt lite i munnen (en halv cl måste i alla fall fastna i koppen), har aldrig provat men jag misstänker att det är väl nästan det man sörplar i sig från ytan i första snutten ungefär... men så är jag inte den som nöjer mig med 4cl i whiskyglaset heller. :)

Det är klart att det känns som om man har druckit något när man tar en enkel.

Mmmm, men den ristrerade enkla som jag tänker på kan inte ge mer än typ 2 cl i munnen. Någonstans går en gräns för när man dricker något (fyller munnen med X mängd med vätska, klunkar och sväljer), känns det som man dricker när man får 2 cl, 1 cl? 1 cl blandas väl nästan ut med saliven i munne och försvinner, så strax däröver någonstans går nog gränsen.

(obs, är inte ute efter strid om definitionen "när man druckit eller inte", bara tänker högt)

För övrigt, om frugan vill ha cappu så kan du ju göra det till henne med enkelfiltret! En cappuccino görs ju på en enkel.

Beror på hur stor man gör den. ;)
Jag använder Danesis latte koppar till Cappun, och då bör man klämma i en dubbel för att få i lite mer kaffe, annars blir det väl en latte av det antar jag. Det är väl något mellanting mellan en cappu och latte.

Det jag tänkte på mer var för espressoprovning, hon är ju inte direkt någon man har med sig på en provning när hon inte ens gillar espresson...

:cool:
 

zix

Well-known member
Om du inte har prövat redan, gör en enkel så får du se om du tycker att du har druckit eller inte. Jag tycker att jag har druckit när jag har fått i mig en enkel. Sikta snarare mot 3cl än två. Min erfarenhet med mina egna maskiner är att i dubbelfiltret vinner man ofta en hel del i kaffesmak på att göra ganska kraftigt ristretto, men i enkelfiltret är det bättre att hålla sig till vanlig enkel, en bra extraktion blir söt och smakrik ändå. Men pröva själv!
 

niad

Well-known member
Ja 2,5cl är kanske i minsta laget men ett par gulpar blir det. Jag närmar mig nog kanske snarare mellan 2,5 och 3 oftast. Jag är färgad av de där enkla man får i södra Italien och det är sannerligen bara knappt 3cl ofta som de ställer fram.

Kanske handlar det inte så mycket om att sitta och njuta (vilket man inte heller gör utan man tar den stående vid disken) utan snarare att få sin fix och att smaken dröjer kvar medan man återigen kliver ut på gatan vandrar vidare i någon fin liten bergsby i Calabrien.

:)

Att äta en kula glass och ta en enkel kan vara superfint det gör jag även hemma. Kaffet är med i början och glassen räcker lite längre, passar mig perfekt.

Jag dricker mycket mindre kaffe nuförtiden men mycket godare å andra sidan. Detta skall jag nog dra igång en egen tråd om tror jag.
 

hippokid

Well-known member
OT: Danesis underbara koppar!

Jag använder Danesis latte koppar till Cappun, och då bör man klämma i en dubbel för att få i lite mer kaffe, annars blir det väl en latte av det antar jag.:)

Då blev allt solklart. De är ju enorma, jag skulle säga nästan vulgärt stora :lol:
Har Danesis espresso- samt cappuccinokoppar själv, men har druckit ur deras lattekopp på Kaffemaskinen på söder. Då blev det en cappu scuro, en dubbel alltså. Det behövs sannerligen till såna bjässar till koppar!
Men snygga är de (även om jag föredrar de mindre).
 

lupoo

Well-known member
Beror på hur stor man gör den. ;)
Jag använder Danesis latte koppar till Cappun, och då bör man klämma i en dubbel för att få i lite mer kaffe, annars blir det väl en latte av det antar jag. Det är väl något mellanting mellan en cappu och latte.
OK KG det är bara att träda fram nu. Du är en latte drickare!!! Försöker maskera detta genom att hela tiden säga att Du dricker Cappuccinos (men alltid i Danesis latte kopp). Så det är dax att uppsöka Anomyma Lattedrickare och träda fram.
"Hej jag heter KG och jag dricker Latte!";) :D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hej jag heter KG, och jag dricker Cappe.:D


.... eller drack Cappe i alla fall. Nuförtiden har jag faktiskt övergått till espresson och macchiaton. Mer espresson nu på slutet när jag jagar rostningar, definitivt macchiaton när jag hade mutkaffe att bli av med. Men jag erkänner gladeligen att jag inte ens gillade espresson i början, jag var en Cappedrinkare för hela slanten.

Vad är då en Cappe?

Ett djärvt grepp från Kaffegalningen, en helt ny dryck! Ska söka patent på den så får alla som serverar en Cappe betala mig 50:- i royalties för varje serverad Cappe. Rik ska jag bli, RIK I TELLS YA muahhahahaaaa. Jag ska bada i GS3:eek:r och Mahlkönig kvarnar, jag ska beställa råkaffe i containervis, jag..... jaha... var tangentbordet på? Ehrmmm, Cappe var det.

En Cappe är precis som det låter: en Cappuccino + Latte = Cappe

Danesi Lattekopp rymmer 28cl, en dubbel espresso är 8cl + 20cl mjölk = full Cappekopp.

Istället för fördelningen en del espresso + två delar mjölk som de där gammalmodiga Cappudrinkarna använder så består en Cappe av en del espresso + 2,5 delar mjölk.:cool:

Eller en Cappe Ristretti = en ristrerad espresso + 3,5 delar mjölk. Eller något sådant. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp