Hjälp! Vad gör jag för fel?

Musicman

Well-known member
Hej,

Sitter nu här förvirrad med en nyinköpt Rancilio Silvia och kliar mig i huvudet...Mina förväntade espressokoppar blir bara en stor kopp brun sörja utan tillstymmelse till finess....Har nu malt på den finaste iställningen på min förvisso enkla Krups-mal, tampat ordentligt och tryckt på start...Efter ca 7 sekunder har jag en stor äcklig kopp kaffe istället för förväntade 4 cl ljuv espresso efter 25 sekunder....Please, kan någon hjälpa en förvirrad man?

Med tack på förhand,

Johannes
 

GLC

Well-known member
Rinner det för snabbt har du för grovt malet, eller för lite kaffe, eller för lätt tampat. Antagligen en mix av dem.
 

frX

Well-known member
Du maler för grovt! Kvarnen du har räcker dessvärre inte till.. Jag säger vad dom tjugo inläggen efter mig kommer säga:
Köp en ny kvarn typ Rancilio Rocky eller liknande! :)
 

GLC

Well-known member
Eller Minimoka M-203!

Börja med att köpa espresso på någon kaffebutik så kan de mala kaffet finare så bör det bli bättre iaf, men perfekt får du svårt att få det utan egen kvarn.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Tack snälla för snabba svar! Jag får pinna iväg och fixa lite färdigmalet imorgon hos en kaffebutik innan jag köper ny kvarn....bara för att se att det funkar....Tycker ändå att malningsgraden känns ganska fin men jag antar att ni naturligtvis har rätt...:blush:

Mvh,

Johannes
 

hippokid

Well-known member
Hej och välkommen!

Som du märkt den hårda vägen är Silvia ganska kräsen vad gäller malningsgrad. Det kommer hon att fortsätta vara, så rådet är enkelt men kostsamt: köp en så bra kvarn du har råd med. T ex M 203 (sök på den här på forumet) eller Rancilios märkeskompis Rocky. Ett tips om du köper färdigmalet för att testa imorgon: be att få det ännu lite finare än deras vanliga espressoblandning.

En handvevad kvarn är ingen dum idé heller faktiskt om du inte vill lägga ned alltför mycket pengar. Dock lär du få problem att hitta en ny Zassenhaus, då de har enorma leveransproblem sen ca ett år tillbaka just på sina kaffekvarnar. Kolla begagnat i så fall.

Lycka till och fråga på!
 

Musicman

Well-known member
Tack för välkomnandet och svaren,

Ja jösses, inte trodde jag att den skulle vara så kinkig, fast nu känns det som en kul utmaning att "besegra" henne en första gång....Dock hade det varit kul att lyckas första kvällen med jag får hålla ut...Provade mala med en gammal handkvarn, blev marginellt bättre så nu jagar jag kvarn. Lutar mest åt en Rocky tror jag....Messade dig en fråga förresten hippokid...

Mvh,

Musicman/Johannes
 

knasper

Well-known member
Modda din Krups!!

Eller så gör du detta innan det är slut för idag:
Om din enkla kvarn ändå är av "maltyp", alltså inga hackknivar, så kan det vara värt besväret att öppna kvarnen och leta efter någon skruv som ställer ihop malskivorna lite mer. Hittar du en sådan och skruvar upp (eller ned :D ) så borde du kunna få ihop skivorna. Sedan är det bara att "lätta på trycket" och du hittar ett läge som är mer finmalet än tidigare. Det lyckades för mig i förrgår, skruven (eg. en liten mutter) satt centrerad i mitten på inställningsreglaget under :huh: maskinen. Hur den Bosch-konstruktören hade tänkt vet jag inte...

Från bra espresso (förlåtande maskin) till bättre på ett par minuter - livet är underbart. Efter 7 år med min enkla maskin fattar jag innebörden av mussvans. För din del så kan ju inte leda till mer än att du förstör den kvarn du redan dömt ut. Lycka till!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Smartson test (hur pålitligt och bra det nu kan vara), om det är rätt modell av kvarn vet jag förstås inte heller, men ändå:
Krups GVX 242
GVX 242 maler snabbt men inte så finkornigt. Modellen har toppmatning för bönorna och kan mala på 17 olika nivåer. För vissa manuella espressobryggare kan den finaste nivån bli för grov. Därför rekommenderas den i första hand inte till konsumenten som tänkt framställa espressomalt kaffe. Det malda kaffet tog värme av processen, vilket kan minska kaffets aromer Utseendet är stilrent och formatet behändigt. Arbetsljudet är högt och ansträngt. Enkel rengöring av behållaren och bra längd på strömkabeln.
 

Bjarne

Well-known member
Ja, Musicman, tyvärr är Silvia en kinkig dam som vill ha väldigt finmalet kaffe. Jag hade en Bosch/AEG/Petra (samma innehåll, olika brands) och den malde alldeles för grovt i finaste inställningen. Jag skruvade isär den och tryckte ihop skivorna ännu mer och lyckades få till det bättre - men den skrek så mycket att jag var tvungen att byta ut den.

Mitt val blev en Rocky, men andra i samma "klass" fungerar lika bra. Det är bl.a. större malskivor som gör skillnaden, inte bara avståndet mellan skivorna.

Lycka till med kvarninköpet. Din sköna stund med mussvansar och 4cl/25sek kommer så småningom :)
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag springer iväg pronto imorgon till Kaffemaskinen och köper en Demoka eller så. Orkar inte vänta...*s*

Tack igen, jag återkommer och berättar hur det går....

Ciao,

Musicman
 

knasper

Well-known member
Du kan ju alltid kolla med Augusto om inte han vill ha din kvarn tills han hittar någon annan. Han har ju en Oscar på gång in men dåligt med deg till kvarn. Går det att skruva lite och få ut OK kaffe så kan det kanske vara en lösning för honom t.v.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Nu är köpet klart, det blev en Minimoka 203 på Kaffemaskinen. Utmärkt service måste jag säga och nu skall jag börja experimentera för fullt. Tack alla för hjälpen!

Musicman
 

knasper

Well-known member
Musicman! Vad hände sen? Saknar rapport om dina framgångar, för så blev det, väl? Blev det ett lyft med Minimokan?
 

hippokid

Well-known member
Ryktet säger att Musicman står och gör kaffe och inte har tid att sitta vid datorn... :cool:

Han har fått lite tips på vägen av mig, men givetvis hoppas vi snart få en rapport om hur det går!
 

Musicman

Well-known member
Rapport från espressohimmelriket!

Vänner!

Återigen tack alla för all hjälp och glada hejarop!!!! (extratack till hippokid som har bidragit over-under-and beyond the call of duty...)... och igår började det likna något! Var minst sagt ivrig att köra igång och nu jäklar började det ju hända saker med den nya kvarnen, precis som ni alla sa! Jag fick hålla på ett tag men framåt 23-snåret så kom en helt underbart producerad enkel espresso fram med fin crema! Lycka och dans på bordet! Men jag börjar inse vilket hantverk det är och jag har låååång väg kvar till någon sorts perfektion och trygghet i hur det faktiskt blir efter de där spännande 25 sekunderna...:) Kan också meddela att jag knappt sov på hela natten efter allt kaffe, blev lite för mycket av det goda...Så nu skall jag lycklig hoppa i säng och ladda för en Smålandsresa innan jag kör igång igen på söndag!

Må gott och jag tillönskar er alla en härlig helg!

Musicman
 

Bjarne

Well-known member
Välkommen till berg-o-dalbanan kallade Kaffe :)

Räkna med up's & down's och stunder av både vanmakt och lycka. Det är en del av processen och hantverket, men det är värt det tycker jag.

Inmundigar just en cappu som, trots att jag är kanonförkyld, ger mig ett leende på läpparna och njutning för smaklökarna.
 

knasper

Well-known member
Espresso OD!!

Kul Musicman. Lycka till med sömnen efter 10 raka på kvällen. Det blir till att ligga och mantra gram, grad och sekunder. Du gjorde rätt i att gå direkt till affären. Mitt modd-råd på billigkvarnen kanske får tas tillbaks. Visst träffade jag rätt på några shots men efter 2 dåliga på raken idag så är det bara att inse - bra (stabil) kvarn gör "det". Snart är jag med....
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp