PID till Silvian

MrBean

Well-known member
PID använder matematik för att lära sig hur mycket den behöver "gasa" för att uppnå måltemperaturen.. "Självlärande"
 

Large

Well-known member
Nej, nej, PID är tre olika sätt att reglera något, tex en temperatur.
Utan att bli alltför matematisk:

P=Förstärkningsreglering dvs vanlig termostatreglering
I=Integrationsreglering
D=Deriveringssreglering

Man kan kombinera dessa tre regleringsstrategier, eller algoritmer, på olika så sätt och få tex PI-, PD- eller PID-reglering. Orsaken till att man kombinerar strategierna är att det då är lättare att få en mer exakt reglering, speciellt av besvärliga reglersystem.

Dagens PID-regulatorer är vanligtvis självlärande, dvs att systemet själv går in och finputsar på parametrarna i de olika algoritmerna och bestämmer proportionerna, dvs hur mycket P-, I-, resp D-reglering som är lämpligt för just ditt reglersystem.

Sammanfattningsvis kan man säga att KG kort och gott har en enkel, ställbar elektronisk P-regulator i sin Brewtus till skillnad från oss andra som har mekaniska P-regulatorer vilka är lite besvärligare eller rent av omöjliga att ställa in på ett smidigt sätt.
 

Marv

Well-known member
En del moderna PID regulatorer har ngn som kallas "fuzzy logic" som om jag förstått det rätt justerar P I och D värderna efterhand för att finjustera prestanda.
 

Marv

Well-known member
Jag har kört min PIDade classic i ca ett år nu och är mer än nöjd med den. Att få reproducerbara resultat gör att jag på ett kontrollerat sätt kan prova att justera diverse parametrar. Temperaturen påverkar smakerna på att ganska starkt sätt. När jag började använda DeSican låg jag ganska högt i brygg tempertur och tyckte den smakade ganska platt, provade att sänka 2 grader - nu började det att hända saker. Sänkte en grad till - KAZAM ! en smaskig söt espresso. För att testa provade jag att sänka ett par grader till, sötman sötman börjar övergå i syrlighet....
Jag vågar påstå att jag kan pricka espresson 8-9 ggr av 10 mot kanske 2-3 ggr av 10 innan jag installerade PID. När jag uppgraderar kommer det att bli en dubbelkokare, dels för att jag vill behålla den exakta kontrollen av bryggtemperturen och dels för att jag inte tror att frugan skulle ha tålamod att lära sig fluschningstekniken om krävs på en HX.
 

MrBean

Well-known member
Satt och tittade på dyknickes PID idag hur den "duttade" med kokaren för att hålla tempen...blir lite avis när jag jämför med min maskin som smäller och rusar kokaren...har dock lite mer tröghet i min M30 Bistro, som jämnar ut toppar/dalarna. Kanske skulle PID'a min med... ;)
 

algr01

Well-known member
Hur mycket har det kostat att installera PID-reg på din Gaggia?
Det hela låter ju helgrymt och känns vara en lösning till bättre ångkapacitet med!

(exl förvärmning som jag inte tror jag är i lika stor behov av... fast det kanske jag är, utan att veta om det ;-) )
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,621
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp