Stockholm Café Espressamente Illy

Mistral

Active member
Nu har Café Espressamente Illy öppnat på Regeringsgatan 65 (Stockholm).
Har inte hunnit prova ännu.
 

Mistral

Active member
Kanske på grund av era pessimistiska prognos så blev jag glatt överraskad. Gick dit idag och tog en enkel espresso...och sedan en till (det kändes väldigt Milano...). Jag kanske inte är så bekant med alla blandningar och bönor med jag tycket att den var kanon. Illy är kanske lite slät men jag gillar det och som så tycker jag att resultaten är upp till baristans skicklighet.
 

andcar

Well-known member
Den som finns i Umeå är ingen höjdare, för visst är det samma kedja. Är i Sthlm nu men känner inte för att bemöda mig att åka dit när det finns så många andra ställen att besöka. :)
 

Tallinn

Well-known member
Ett annat ställe där man får bra Illy är i mitt kök... Tycker att det är ett utmärkt kaffe! Irriterande dyrt bara - över 70 svenska kr för en burk här i Estland! - men gillar att de har 250 g förpackningar, enkilospåsar känns aldrig lika fräscha i slutet som när man öppnar dem!

Min erfarenhet av Illy-caféer är precis som andra verkar ha erfarenhet av är att de är av väldigt blandad kvalitet, vissa är entusiastiskt drivna, vissa borde inte få gå nära en kaffemaskin.

Dessutom har de riktigt god choklad...
 

Mistral

Active member
Espressamente Illy är ingen kedja utan en koncept det är egna företagare som väljer att starta upp en espressobar enligt denna koncept så självklart finns det skillnader från den ena till den andra (fast alla använder illy). Sedan finns det espressobarer som använder Illy bönan men väljer bort espressamente illy konceptet.

Ska man till Stockholm så håller jag med "andcar" att det kanske inte den första espresobaren man ska besöka när vi har så många andra trevliga i Stockholm.

Hur som helst så tycker jag att espressobaren Illyär ett trevligt tillskott på Regeringsgatan jämfört med det tidigare utbjudet.
 

Espressino

Active member
Testade precis när de öppnade och idag igen, cappu+ espresso båda tillfällena. Espresson är verkligen syrlig, inte sur, men alldeles för tam för min smak. Dessutom levererar den knappast någon créma. Cappun å andra sidan smakar...Latte. Illy är absolut ett kvalitetsmärke, men om cappun ska smaka något måste den nog köras på italienska med 1/3 vardera espresso,mjölk och skum och inte på en enkel med massor av mjölk och skum som här.

Däremot är Mino trevlig och killen har ju i princip stulit de få kunder espressohouse hade... Stackars dem... inte. Avslutningsvis tycker jag det är lysande att det poppar upp nya ställen hela tiden. Det känns ju som om det blir fler ställen med kvalitet och det är precis vad Stockholm behöver. Även om Espressamente nu inte är topp 10 på min favvolista i stockholm.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp