Kafferostare Hearthware Precision = Bra ?

argonheart

New member
Hej, har länge velat prova på att rosta själv,
men tycker att nya rostare är lite dyra.
Idag råkade jag dock få syn på en begagnad "Hearthware Precision"
kafferostare som ligger ute på Tradera just nu, budnivå ca: 100:-
Det kanske vore något att börja med ?
Är det någon som har erfarenhet av en sådan ?
Är det något att ha ?
Tacksam för hjälp.
 

martook

Well-known member
Hehe, ja... var den första som budade på den rostaren på tradera, får se vad priset går upp till. Tänkte det kunde vara en bra instegsmodell för att se om det är något man fastnar för :)
 

lupoo

Well-known member
Hehe, ja... var den första som budade på den rostaren på tradera, får se vad priset går upp till. Tänkte det kunde vara en bra instegsmodell för att se om det är något man fastnar för :)
Ingen bra taktik att "outa" att det finns en rost på tradera här:nowink: .Räkna med att priset kommer att stiga nu;)
 

Molarin

Well-known member
Det kanske är argonheart som säljer rosten? Fast isåfall är det en halv-risky fråga han/hon säller...
 

martook

Well-known member
Ingen bra taktik att "outa" att det finns en rost på tradera här:nowink: .Räkna med att priset kommer att stiga nu;)

Varför tror du att jag inte sa nått förrens nån annan tagit upp det här? Och min poäng med att jag budade först var att ingen kan komma i efterhand och gnälla på att jag "stulit" deras grejj när jag bjuder över dem med 3 sekunder kvar :p
 

zix

Well-known member
En billig kafferost av samma typ som hearthware precision kan man få om man köper en popcornrost. Sen kan man splitta matningen till värmaren och fläkten, så att man kan stänga av värmen utan att stänga fläkten. Fläkten kan då drivas med en 12V väggbula kvalisort billig, och värmeelementet drivs fortfarande med 220. Man stänger av och sätter på värmen manuellt för att få högre eller lägre temperatur och snabbare/långsammare rostning, eller så skaffar man en högeffektsdimmer. Antagligen kan man kyla av bönorna ganska snabbt genom att köra bara med fläkt på slutet.
Har haft en popcornrost men aldrig gjort någon ombyggnad. Det går utan den också, men väldigt fort, typ ungefär på 5 minuter.
Popcornrostarna är inte byggda för att rosta kaffe, så de går sönder så småningom, särskilt om man gör som jag och inte sätter dit någon kontroll. Men de kostar ungefär 300 pix, jämfört med HP:ns cirka 1200 i tyskland. När du har köpt fyra popcornrostar är du uppe i motsvarande en HP, men då är du nog ändå trött på att rosta de där små fismängderna som HP m.fl. klarar... ;) (HP rostar ca 85g)

Edit: när jag skriver "popcornrost" så menar jag "popcornpoppare". Jag är nog mogen för sängen, tror jag...
En typ sån här iallafall:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=65725
 

argonheart

New member
Hej, nej jag är inte säljaren. Jag nämnde auktionen eftersom jag tänkte att det ändå knappast var någon hemlighet bland forumets intresserade deltagare att rostaren låg ute på Tradera (själv är jag t.ex. blankvapensamlare och scannar av Tradera och Ebay snudd på varje dag efter nya intressanta prylar med sådan anknytning).
Liten kapacitet på rostaren var ju tråkigt, mest en pryl för nybörjare och småförbrukare kanske ? Nåväl, jag har bestämt mig för vad den kan vara värd för mig, och lägger ett bud i slutminuten på auktionen.
(sniping kallas det tydligen på Ebay).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nåväl, jag har bestämt mig för vad den kan vara värd för mig, och lägger ett bud i slutminuten på auktionen.
(sniping kallas det tydligen på Ebay).

Det är helt enkelt onödigt med snipning, och besvärligt.

Det är ju bara att lägga in ett "max bud" så budar tradera automatiskt åt dig fram till sista sekunden. blir den dyrare än det så slipper du stressbuda lite mer, lite mer, lite mer och blir den billigare än ditt max så slipper du andra som snipar den från dig.
 

Tallinn

Well-known member
Det är helt enkelt onödigt med snipning, och besvärligt.

Det är ju bara att lägga in ett "max bud" så budar tradera automatiskt åt dig fram till sista sekunden. blir den dyrare än det så slipper du stressbuda lite mer, lite mer, lite mer och blir den billigare än ditt max så slipper du andra som snipar den från dig.

Men det är mer spännade och man känner sig mer delaktig om man sitter där med enterknappen i slutminuten...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Haha, forumister som snipar varandra! Kul att se vem som vinner. :D
(jag röstar för att den som använder maxbud vinner om han har högre pristålighet...). ;)
 

Tallinn

Well-known member
Helt klart är det så. Och jag litar på tekniken så jag har aldrig suttit och snipat. Däremot är det klart spännande när man säljer saker på auktion, det händer ofta mycket i sista ögonblicket!
 

Molarin

Well-known member
Om man snipar så hinner ju inte folk ta ett oöverlagt beslut som de går och grämer sig åt i flera dagar...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om man snipar så hinner ju inte folk ta ett oöverlagt beslut som de går och grämer sig åt i flera dagar...

.... men det är ju det de hinner. De hinner ju lägga sitt bud före dig, misslyckas du med din sniping så är det du som grämer dig. Maxbudaren får alltid som han vill. Antingen vinner han till sitt maxbud, eller så blir saken för dyr och han slipper stå och bjuda "bara lite till... bara lite till...". ;)

Maxbudare: Jag sätter 455:- på den här saken, mer tänker jag inte betala.
Snipare: Budar 380:-
AUTOBUD:390:- till maxbudaren.
Snipare: Fan ochså, jag vill ha den här! Jag bjuder 450:-!
AUTOBUD: 455:- till maxbudaren.
Snipare, nä, fan, nu bjuder jag mer, jag... auktionen tog slut! Äh, jag hann inte! Fan vad sent det är, nu måste jag gå och sova ochså...
Maxbudaren vaknar upp nästa dag och ser "Jaha, jag vann. Kul." :)

Det är alltid kul att se snipers bli knäckta sista sekunden. :cool:
 

lupoo

Well-known member
På tal om "sniping" så här gick det. Notera tiderna...
 

Bilagor

  • snipe.jpg
    snipe.jpg
    65.8 KB · Visningar: 43

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp