Tss

Lassekongo

www.gokaffe.se
hmm1.jpg
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jaha, ska vi ta och kolla vad för nåt det hela var då?
Som ni antagligen redan är väl medvetna så finns det ju en Brewtal kaffeforummedlem som bekämpar brottsligheten straxt norr om Uppsala om nätterna. Han har ett egenhändigt byggt ufo som han flyger omkring med...
Nu har denna galenskap spridit sig till Härnösand... Så se upp alla kriminella! Nu är sötebrödsdagarna till ända!

Tröstpris går till Cango, bajamaja.... MDF var dock rätt, fast inte 16 mm utan 9 mm.
Förstapriset går till Molarin, siteowner till lika sheriffen! Japp det är ett ufo, bönkylare!

Vi kör väl hela storyn...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
En Gene Café kafferostare har bara en nackdel om man är petig och det är att den inte kyler så effektivt. När rostningen avbryts dröjer det alltså ett tag innan rostningen stannar. Alltså behöver man en separat bönkylare. Detta kan rekommenderas för alla som rostar hemmavid, ja förutom de som har en Hottop förståss. Den rostaren tror jag är fulländad.

Clas i sjön har bra utrustning. 3 st 12 cm 230 V 30W fläktar införskaffades: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382425
artikel 32-610 à 169 kr

De har även eleganta stänkskydd då man steker i stekpanna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=253837
artikel 34-1440 à 29 kr

Beväpnad med ovanstående prylar samt en 9 mm mdf skiva, en plasthink mm påbörjades arbetet.
kylare1.jpg
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Efter att layoutat skivan ...
kylare2.jpg


... var det dags att träffa Mr Blank & Smäcker:
kylare3.jpg


Tillbaka till rit.. ähum köksbordet igen.
kylare4.jpg
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Så var det dags att montera fläktarna, man undrar ju hur mycket 90 W fläktblås totalt blåser.
kylare5.jpg


Sedan behöver vi ju ben så att vi får utrymme under fläktarna för blåset... Vi sätter dit lite ludd på ändarna så att vi inte repar något av misstag...
kylare6.jpg


Nu börjar det närma sig. Stänk/Stekskyddet undrar ni? Japp, det slaktar vi och snor själva metallgallret från. Passar ypperligt som galler för bönorna. Sedan tar man en lämplig (= rätt diameter) hink, sågar av den från toppen så att den blir ca 10,40 cm hög. Lite montageskruv tar vi och skruvar med.
kylare7.jpg


Japp då var det dags för det elektriska då. Vi tar en lödkolv, lite lödtenn, en jordad sladd så vi kan jorda fläktchassina, en klase bananer samt en tapir.

Vi börjar med att sätta tapiren ... <CENSURAVBROTT> vi har elkänsliga och elöverkänsliga forummedlemmar som skulle gå i spinn ifall de på något sätt fick ta del av eljobbet här, särskilt då undertecknad inte hittade vanliga sockerbitar för jobbet. </CENSURAVBROTT>
... och efter dessa rikt illustrerade handgrepp ser vi detta. Notera knuten på elkabeln direkt under mdf skivan som dragstopp. Glöm inte att lägga tilbaka tapiren igen för nu är vi klar med honom.
kylare8.jpg

Notera det praktiska bärhantaget...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Så då var det strax dags för en test men först måste arbetet godkännas naturligtvis:
kylare9.jpg


Godkänt. Men jag fick på skallen att jag måste klippa bort de utskjutande bitarna av gallret utanför hinkkanten.

Kopplar in kylaren i ett uttag och jädrans vad den blåser bra. Ner i källaren och Gene Cafén. Didam didam, 16,5-17 minuter är vääldigt lång tid ibland. Så, stopp och ner med bönorna i kylaren. De blev svala på nolltid, lät de ligga en minut. Resultatet:
kylare10.jpg

Indian Monsooned Malabar, rostade till ungefär Full City +, de har ju en tendens att knäppa och leva om mest hela tiden. Ouppfostrade bönor!
Jag noterar också att de ser glansigare ut på bilden än vad de är i verkligheten, de är mer sidenmatta och mörka irl.

För övrigt så hoppas jag att ingen tror att jag kollade på melodifestavalsspektaklet igår. (Fast jag kan bekänna att jag kollade på sista kvarten så man fick se The Ark vinna) Hur i helskotta kan man hålla på och dutta och dra ut på detta till flera månader... Skönt att det var liksom "sista avsnittet" innan grand finale i Finland(!). Var det inte någon intelligent person som tidigare sa: "Man kommer att hitta liv på mars innan Finland går och vinner eurovisionslagerfestivalen" eller var det "får poäng"? Nåja, tacka vet jag kafferostning.. Särskilt i en Gene Café då bönorna ramlar runt på ett ohälsosamt magiskt sätt, man behöver ingen tv ifall man har en Gene... :lol:

-Vad gjorde ni igår då?
-Vi satt och kollade på kaffebönor som rostades!
(tystnad)
(Är dom idioter??) -Öh, jaha, vad kul!? Nä men oj vad klockan går. Jag måste vidare, vi höres (inte).
 

wesaft

Well-known member
Han kommer suga luft. Man kan se det på etiketten på fläktarna(oftast blåser de åt etikettens håll), och de små pilarna som anger luftriktningen på sidan av fläktarna.
Snyggt jobbag LasseKongo så ska det se ut. Du verkar får bra luftflöde.
Läckra bilder också, mm vilka bönor.
Jag vill också trixa med något i källaren, får komma på något nytt projekt.
 

Molarin

Well-known member
Hmmm... Hade det inte varit bra med lite distans mellan fläktar och nät? Blir det tillräckligt luftflöde på de ställen där bönorna ligger nästan direkt mot MDF:en?

Åsså heter det inte straxt. ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
@Cango: Fläktarna suger luften från bönorna och nedåt precis som Wesaft antyder. De silverhinnor som ev är kvar på bönorna från rostningen är bara att krafsa bort när man hällt (norrlänska "hätt" törs man väl inte använda här med språksheriffen tätt i hälarna...:)) ur bönorna.

@Wesaft: Alltid kul i snickerboa, källaren. Tack för berömmet, och ja visst blåser det friskt.

@Molarin: Jo, jag tänkte också på det där med distans för att suget skulle bli mer jämnt fördelat. Men nätet är dels lite bångligt och dels så har du M6 mutterskallarna som bygger en liten bit så... Dessutom är det sånt sug att det räcker och blir över... Min högst ovetenskapliga bedömning säger att det räcker. Lägger man t ex en papperslapp i utrymmet där det inte sitter någon fläkt under så sugs den fast ändå. Men säkert är flödet naturligtvis bättre direkt över en fläkt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp