Samma kvarn till både brygg/Eva Solo och till espresso eller en till varje?

Form

Well-known member
Vilket är att fördra?
Att ha en bättre kvarn (ex. Rancilio Rocky, Minimoka) och använda den både till brygg/perkulator/Eva Solo/press och espresso.

Eller ha "finkvarnen" enbart till espresso och en enklare kvarn (ex. Solis/Dualit) till resten som är mer grovmalet och i större mängd per gång.
 

pods

Member
Minimokan har jag bara till espresson.
En soliskvarn har jag till moccamastern, för jag brygger varje dag och skulle man använda samma kvarn skulle det bli ett väldigt skruvande. Så en separat kvarn till bryggning som alltid är startklar och inställd är bra att ha.
 

Large

Well-known member
På Rockyn så är det lätt att radikalt byta till grövre malningsgrad för tex brygg. Bara att knixa till med handleden så är det gjort. Skall man sedan byta till espresso igen får man se till att kvarnen är tom eller låta malskivorna gå under tiden, men annars så är det lika lätt, så jag känner inte behovet av en andrakvarn.
Man kan dock inte finlira med malningsgraden på samma sätt med Rockyn , då den är stegad och har fasta malningssteg.
 

Björn

Well-known member
Jag använder min Gaggia MDF till både bryggkaffe och espresso, och ställer helt enkelt om den mellan varven. Nackdelen är att jag inte kan ha bönor stående i den, utan måste dosera bönor varje gång jag använder den.

Men jag skulle inte använda en sämre kvarn till endera kaffet - hade jag två kvarnar vore det två bra kvarnar. Jag ser ingen vinst i att ha en enklare kvarn om man har en bra.
 

Pediatrik

Well-known member
Tar upp den här tråden igen. Vilken malningsgrad på MDF:en kör du till bryggkaffe Björn? Har en polare som snart skall bli med en MDF och han tänker börja med moka respektive bryggkaffe. Själv ligger jag mellan 4-5 för espresso, men har faktiskt aldrig malt till moka respektive brygg...
 

sungam

Member
Samma kvarn till olika sorters kaffetillredning

Jag hänger också på här.

Jag skall så småningom köpa en ny kvarn. Vill då ha en som jag kan använda till espresso, brygg och press. Skulle gärna vilja ha lite rekommendationer kring vilka som kan vara lämpliga när malningsgraden skall ändras kanske en eller två gånger om dagen. (jo vi har lite olika smaker för kaffe här ;) Nåväl, budget kan väl sägas vara runt 3000 kr.

Magnus
 

Pediatrik

Well-known member
Sungam, när det gäller rekommendationer för kvarnar under 3000 är det nog Compak K3 http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=3460 som gäller. Den är lätt mitt val när jag skall uppgradera min Gaggia-kvarn.

Om du behöver mala till espresso, brygg och press skall du kanske fundera på att ha flera kvarnar därhemma. Du vill kanske inte använda samma bönor till espresso och brygg...
 

JvD

Well-known member
Compak K3 är nog en utmärkt kvarn men det kan finnas en poäng med en "stegad" maskin. Jag har spanat in mig på en Macap MC4 alt MC5, kostar runt 3000kr och den skall fungera som allt-i-all-kvarn i hemmet, från espresso till press (dricker dock mest annat är espresso). Det har också diskuterats en del om Eureka Mignon men ingen här har skaffat den än (denna har också möjlighet att justera doseringen). I motsvarande prisklass finns också Anfim som verkar vara en riktigt bra kvarn.
Det råder ju inget tvivel om att du får MYCKET maskin för pengarna när du köper en K3 direkt av tillverkaren MEN jag ville bara flagga för detta med steglöshet. Det KAN finnas en avigsida med det OM du dricker mycket annan än just espresso. Är det mest espresso du är ute efter så spelar det dock ingen roll.
 

sungam

Member
Bra synpunkt med "stegningen" om det skall ändras malningsgrad ofta. Det var lite sådana synpunkter jag hoppades på. Att skaffa flera kvarnar känns inte som ett alternativ. Det är trots allt "bara" kaffe som skall malas, och en kvarn för 3000 kronor måste väl kunna mala både till espresso, brygg och press?? eller? Skall kolla lite mer på kvarförslagen i inlägget ovan.
 

puttec

Well-known member
Jag har själv skaffat en kvarn till för att mala till bryggkaffe! Jag tycker fördelarna är betydligt fler än nackdelarna men den största fördelen är ju skruvandet. Blandar men mellan Espresso o Brygg så rekomenderar jag det startk.
 

Björn

Well-known member
Tar upp den här tråden igen. Vilken malningsgrad på MDF:en kör du till bryggkaffe Björn? Har en polare som snart skall bli med en MDF och han tänker börja med moka respektive bryggkaffe. Själv ligger jag mellan 4-5 för espresso, men har faktiskt aldrig malt till moka respektive brygg...

Jag brukar köra på sexan för bryggkaffe. Det har jag helt enkelt prövat mig fram till. På sjuan blir kaffet märkbart blaskigare. Jag vet inte hur väl "sexan" stämmer överens mellan olika kvarnexemplar, dock. Mocka brukar jag köra på fyran.
 

Pediatrik

Well-known member
Ok, tack Björn! Har du "nollat" din kvarn förresten? Innan jag gjorde det låg min espresso på 3, men efteråt som sagt på 4-5. På min kvarn "borde" alltså moka ligga kring 5-6 och brygg kring 7-8 enligt dina slutsatser. Får helt enkelt vidarebefodra infon, så har polaren ett utgångsläge när han börjar labba och sedan får vi se var bästa smakresultatet landar!
 

Wannabe

Well-known member
Själv blandar jag bryggmetoder hej vilt. Espresso, aeropress, presskanna och tillbaka igen. Med en Rocky klarar man galant att ställa om till olika metoder.
 

Björn

Well-known member
Ok, tack Björn! Har du "nollat" din kvarn förresten? Innan jag gjorde det låg min espresso på 3, men efteråt som sagt på 4-5. På min kvarn "borde" alltså moka ligga kring 5-6 och brygg kring 7-8 enligt dina slutsatser. Får helt enkelt vidarebefodra infon, så har polaren ett utgångsläge när han börjar labba och sedan får vi se var bästa smakresultatet landar!

Skrev just i en annan tråd att det verkar som om malskivorna tar emot på lägsta steget (baserat på ljudet). Jag har inte nollat, men det verkar med andra ord som om min maskin är mer eller mindre nollad. Hur nollade du den? Ställde du in den så att malskivorna på lägsta steget tar emot varandra när kvarnen står stilla?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp