Problem med en splirrans Rancilio Rocky - vad göra?

fat_mac

New member
Hej,
Har precis varit o hämtat en Rancilio Rocky Doserless hos DHL, köpt från Livijn Coffee Gourmet (www.coffeegourmet.se). Till min förtvivlan är kvarnen defekt vid leveransen...

Problemet är att inställngen för malningsgrad inte fastnar. Det funkar ju så att man trycker ner justeringsknappen för att sedan vrida in rätt malning. När jag sedan släpper justeringsknappen så låser den inte bönbehållaren. Börjar man mala så rappar den upp i malingsstorlek och stannar på runt 15-20 (började på 8). Förstår att problemet sitter i just denna knapp man trycker ner innan man vrider på bönbehållaren, och framför allt att när man släpper den så går den inte riktigt ända upp, varför rappningen kommer.

Tror väl att det är fjädern som är för kort eller för svag för att trycka in den lilla metallpiggen i bönbehållarens små hål. Skulle iof kunna demontera och testa, men eftersom maskinen är helt ny så gäller då inte längre någon 24-månader garanti.

Jag har pratat med herr Livijn som var måttligt tillmötesgående... Om jag vill reklamera denna splirrans nya så måste jag stå för frakten själv, visserligen bara 150:-. Sen vet jag ju heller inte hur länge jag blir utan kvarn...

Egentligen handlar det hela om att jag är så jvla förbannad på att jag fått en defekt kvarn. Man kan ju tycka att man ska få en fungerande maskin för 2800:-. Sen tycker jag ju att Livijn borde stå för fraktkostnaden, även om det står info på deras sida om att just köparen betalar frakten vid reklamationer.

Frågan är om jag kan få tips av nån av er här. Mecka isär och kanske kunna laga (då ingen garanti längre) eller skicka tillbaka och vänta (säkert länge) på en ny/lagad??

Tacksam för hjälp/tips!

// Mackan
 

mikaels

Active member
Konsumentköplagen säger:
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.
(min kurs)
mer här
Har svårt att se att de har rätt att kräva att du ska stå för frakten för en uppenbarligen defekt pryl.
 

Trident

Well-known member
Alltså, du har ju fått en produkt som varit trasig vid leverans. Inget snack, dom skall stå för alla omkostnader. Om den går sönder efter man använt den kan jag förstå om dom trilskas lite men nu har dom ju inte ens skickat en fungernade produkt.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Eftersom de har levererat en trasig apparat till dig så är det inte fråga om ett garantiärende. Garantin kan ju inte börja gällan innan du har fått en fungerande maskin, och DÄREFTER slutar den fungera av X anledning.

Du har fått en maskin som inte ens fungerar, jag skulle aldrig acceptera att de vill ha betalt för frakten. Du har betalat för att få en fungerande maskin levererad till dig, det har du inte fått.

Som jämförelse var min Brewtus, levererad från England läckande vid leverans. Försäljaren/nätbutiken ordnade med upphämtning av maskinen, UPS kom och hämtade den på plats dagen efter och en vecka senare levererade de en helt ny utbytesmaskin till mig. Helt gratis (eller gratis och gratis... det var ju det jag betalade de för till att börja med).
 

Dunne

Well-known member
Vet inte om lagen skulle säga att det görs skillnad på DOA och garantiärende. Kan man bevisa att man inte använt den och var går gränsen för tillräckligt användande för att det skall anses som ett garantiärende?

Är det garantiärende kan du inte kräva av säljaren att denne skall betala för returfrakten.

Säljaren borde dock förstå så mycket att han om du berättar för honom några dagar efter leverans att det är fel på din kvarn bör fixa ett utbyte utan extra kostnad för dig för att inte utsända en extrem badwill.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp