Bönbytartråden. Ska vi byta grejer med varandra?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jo, ännu en fantastisk idé från den automatkarbinsmatande hitta-på-grejer-filuren Kaffegalningen.

Jag har orostade kaffebönor. Många sorter.
Och en av sorterna är ... lite speciell... En del gillar den säkert (det finns ju till och med ett robustamonster bland oss på forumet), men jag gillar den inte.

Det handlar om Old Brown Sulawesi från Gokaffe. Dyrt och fint kaffe, kostar 140:- kilot, så jag vill inte byta rakt av mot någon som erbjuder Kamerunsk Robusta i utbyte. (förresten vill jag inte ha Kamerunsk robusta alls för det har jag redan, men Ni fattar poängen ;) ).

Först tänkte jag att jag ska/kan ha i lite av Sulawesin i någon blandning så att man får en lite svag smak av det... Men vid närmare eftertanke så tror jag att jag kan hitta på andra bönor som gör mig mer nöjd. Jag misstänker att Sulawesin bara skulle få samla damm... Nu har jag i alla fall provat, så det så.

The Deal is: Någon som vill prova detta exklusive illasmakande kaffe? Det finns de som älskar det. Jag skickar det jag har kvar av kaffet till dig via posten så skickar du andra bönor till mig i utbyte. Hur mycket och vilka bönor det ska vara kan vi ju diskutera om, vore kul att få något man inte har än..

Jag har 839 gram kvar av Old Brown Sulawesi, papperspåsens vikt inräknad.

Vad har Ni för intressanta saker i gömmorna?:cool:
Eller är det en apkass idé som vi ska begrava levande på en gång?
 

Boris

Well-known member
Det är väl en jättebra idé, KG! Jag har en påse Old Brown Sulawesi från GoKaffe som jag kan tänka mig att byta. Påsen väger 904 gram, papperspåsens vikt inräknad. :lol:
 

arto

Well-known member
Jag skulle vilja byta men har ingenting till övers känns det som.


... Möjligen dom redan rostade bönorna som jag hittade i en plastpåse under kaffebänken. Dom är mogna och fina vid det här laget. Påsens innehåll är och förblir hemlig :D
 

Boris

Well-known member
Det är ju fasligt vad rolig man är egentligen...

Jag ska väl göra ett par seriösa rostningsförsök med denna (har inte kört den i GC än), men det är väl kanske inget jag kommer att handla mer av, speciellt med tanke på priset. Det finns ju så mycket annat godis för mindre pengar. :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hm, smaken är som baken. Jag hoppas att ni provat sulawesin som presskaffe, för det är där jag tror att det kommer till sin rätt (har dock aldrig själv provat eller kommit på tanken att använda den i espresso). Så att ni liksom inte dömer ut den pga "felaktiga" grunder (oj vad subjektivt skrivet, hoppas att ni förstår vad jag menar...). Päronkonjak och sulawesikaffet (pressbryggt) är riktigt angenämnt. Men det har ju en speciell jordig, träaktig och torr smak... som aldeles säkert inte alla gillar.
 

Boris

Well-known member
Jodå, Sulawesin har druckits som presskaffe. Dessutom provad till konjak, vilket den passade mycket bra till, men eftersom jag hellre dricker whisky än konjak, så...;)

Kanske några tips om hur den bäst bör rostas?



Och ...där! kom Boris upp i 100 inlägg! :lol:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Grattis till att nå "Stammis"-nivån Boris!
Jag föredrar Sulawesin en bit in i 2:a crack, dvs Full City + för att använda standardskalan som även Gene Caféns brochyr använder sig av.

Bra att du testat den som presskaffe... och du behöver inte alls gilla den, det är inte så jag menar... mer ett konstaterande.
 

Boris

Well-known member
Jag föredrar Sulawesin en bit in i 2:a crack, dvs Full City + för att använda standardskalan som även Gene Caféns brochyr använder sig av.


Jag rostade nog en del ljusare än så. :unsure: Men jag har som sagt inte kört den i Gene:n än. Den ska förstås få sin chans där och utvärderas som alla andra bönor.

Har nyss kört Santosen en första gång i Gene:n. Kalaskaffe enligt min smak. Mums! :) Jag har kört den i 240 grader och funderar på att sänka till 230 och rosta lite längre tid. Låter det som ett gångbart koncept?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag föredrar Sulawesin en bit in i 2:a crack, dvs Full City + för att använda standardskalan som även Gene Caféns brochyr använder sig av.

Bra att du testat den som presskaffe...

Jepp, Full City+ och i Eva Solon (på den tiden hade jag ingen espressomaskin).
Den har en lite för träig och unken smak för egen del...

Men så är det ju. Smaken är som en espresso genom ett dubbelhandtag. Delad. ;)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Smaken är som en espresso genom ett dubbelhandtag. Delad. ;)

Fasen KG, du formligen häver ur dig ruggigt bra citat! Ännu en i raden även om jag fortfarande personligen föredrar "Dyrt kaffe är ett billigt nöje!"...

Man undrar ju vad det är i SM:s Espresso Monkey Blend som får KG:s espressopump att bulta av vällust...:D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Man undrar ju vad det är i SM:s Espresso Monkey Blend som får KG:s espressopump att bulta av vällust...:D

Vet inte... det var den första jag någonsig rostade i min i-Roast 2, och sedan har jag rostat lite dittan och dattan mellan. Och haft problem med maskin, varit utan maskin, haft en kass maskin och fått äta mig igenom "mutbönor" mellanåt. Så jag har inte haft någon bra möjlighet att kämföra mot andra så bra.

Tänkte försöka komma fram till hur man blandar goda egna blandningar (vilket jag har lyckats med) och sedan jämföra. Men jag tror att mina Monkeybönor kommer att ta slut innan jag hinner bli alltför vetenskaplig... Jag har inte mycket Monkey kvar alls.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Har nyss kört Santosen en första gång i Gene:n. Kalaskaffe enligt min smak. Mums! :) Jag har kört den i 240 grader och funderar på att sänka till 230 och rosta lite längre tid. Låter det som ett gångbart koncept?

Santosen är absolut trevlig. Asså, jag börjar tro att jag föredrar lååångrostat, så jag sänker tempen nedåt 230-235 grader för att få rostningen att ligga på ca 20 minuter. Jag gissar dock att det är en sån där ny grej man börjar med för att det sedan går tillbaka till ett mer "normalt" läge när man varit ute och fifflat ett tag.... Jag gillar (just nu iaf) lååångrostat och läser med vällust dina funderingar på temperatursänkningar!

Lite OT, men jag tycker att min Gene rostade långsammare de första rostningarna. Tidigare kunde jag köra 19 min på fullt ös men nu blir det mer 16,5-17 minuter. Något du känner igen?
 

Boris

Well-known member
Lite OT, men jag tycker att min Gene rostade långsammare de första rostningarna. Tidigare kunde jag köra 19 min på fullt ös men nu blir det mer 16,5-17 minuter. Något du känner igen?


Jag har väl rostat ca tio gånger hittills och började med Kenya. Den körde jag på 250 grader hela vägen. Sedan har jag provat ut Juncaliton för att hitta gränsen där chokladtonerna finns kvar, men bönorna lämnat "mellanroststadiet" i smak. Där körde jag på 240 grader hela tiden. Det som slår mig är att det inte hände speciellt mycket när jag gick från 17 till 18 till 19 och till slut 20 minuter. Färgvariationerna var ganska små. Den största skillnaden var att det blev jämnare rostat och mer av silverhinnorna försvann. Fast det stämmer ju ändå inte med det dina upplevelser av dine Gene. Hade jag de första gångerna kört på fullt ös i 19 minuter hade det blivit alldeles för hårt rostat. Men det kan ju skilja sig från maskin till maskin...

Det är svårt att se om rosten ändrats då man själv varierar bönor och tid hela tiden. Men kul är det. :)

Jag tänkte på en variant på KG:s bönbytarförslag: Vi skulle kunna skicka små påsar med rostprover till varandra för utvärdering. "Oj! Smakar din Full City+ så där?" :lol:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Den som rostar mest vinner typ? Och då lär väl inte vara en högoddsare ifall det skulle vara finskt/finskättat på 1:a platsen:lol::lol:
Eller vad säger du Arto?

Du får som sagt lägga ut lite bilder när nya keramiska elementet är på plats.
 

zix

Well-known member
Jag kan tänka mig att vara med på bytningen också. Brasiliansk Moghiana är en som blir liggande hos mig.
Men, men men, ni som inte gillar OBS eller Old Java... måste faktiskt pröva att blanda den med en etiopisk eller yemensk böna. Moka-Java är en bra blandning, särskilt för icke-espresso. Men även som espresso tycker jag att den gör sig. Iallafall de första tre dagarna, om man har rostat tillräckligt mörkt.

Förresten hade jag nöjet att rosta just den blandningen i gasugn häromdagen. Det blev av någon anledning ännu bättre än i vanlig el-ugn. Kan nån förklara varför?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Bra tips Zix, jag tycker att OBS passar med de afrikanska kaffena, särskilt Mocca och Kenya.

Gasugn, ren spekulation men kan det vara något med vattenånga/fuktighet att göra? Jag menar en elekrisk spis är ju garanterat "torr" medan en gasspis borde vara "blötare" iom att det bildas vatten vid förbränningen? Men som sagt, ren spekulation utan någon som helst grund att stå på...
 

cango

Well-known member
Santosen är absolut trevlig. Asså, jag börjar tro att jag föredrar lååångrostat, så jag sänker tempen nedåt 230-235 grader för att få rostningen att ligga på ca 20 minuter. Jag gissar dock att det är en sån där ny grej man börjar med för att det sedan går tillbaka till ett mer "normalt" läge när man varit ute och fifflat ett tag.... Jag gillar (just nu iaf) lååångrostat och läser med vällust dina funderingar på temperatursänkningar!

Lite OT, men jag tycker att min Gene rostade långsammare de första rostningarna. Tidigare kunde jag köra 19 min på fullt ös men nu blir det mer 16,5-17 minuter. Något du känner igen?

hoppar in här ang långrost. Min erfarenhet är lite tvärtom, och varför vet jag inte. I början så hade jag den på 230 ca, och det tog ca 16-17 min för att uppnå "min" standard - mellanrost, typ (crack hit å dit, hör jag fan inte ändå, så jag styrs av färg, och rök)

Nu så - ligger jag på 250 (men den uppmätta tempen av maskinen når bara ca 233) och rostningarna varar uppåt 20 min. (kallstart - andra rostningen görs på lite mindre tid. rostar alltid 2 ggr - ibland 3 på raken)

Detta är dock inget jag oroar mig för direkt, eftersom - smakar det gott, så...
Dock är det nåt jag undrat över varför.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,707
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp