Beska och "svettiga" bönor

azknom

Member
Jag har rostat bönor sedan snart ett år tillbaks och har nu den senaste tiden upptäckt ett fenomen som jag itne sett förut. Man ska ju såklart itne förvara rostade bönor för länge eftersom de blir beska men den senaste tiden har jag märkt att mina bönor har börjat "svettas" och blivit extremt beska efter 2-3 veckor. Visst man ska använda dem helst inom en vecka men tidigare har jag inte haft några större problem med bönorna fram till uppemot tre veckor.

Är detta normalt eller kan det vara något jag gör som orsakar det? Efter att jag kylt bönorna så lägger jag dem i en tätslutande glasburk. Jag tror dock att tätningen är någon typ av mjuk plast så det kanske kan ställa till med något? Men sedan Börjar bönorna bli rejält svettiga efter drygt två veckor och vi snackar beska som knappt selectas sämsta "kaffe"maskiner klarar av att prestera.

Någon som har några idéer på vad som är fel? Jag dricker inte så mycket kaffe för tillfället så det är lätt att även en liten rostning blir liggande drygt två veckor och det är surt att behöva slänga bönorna.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Svettiga blir de väl om man rostat de ganska hårt, men inte till kolbitar då...
Det svettiga kan komma fram /eller förstärkas) i efterhand när bönorna fått vila av sig lite grann.

Men att de ska smaka tokbeskt? Är det samma omgång med råkaffe? Kanske har det orostade kaffet börjat bli gammalt då? Eller har du bytit sort, och det kanske beror på de nya bönorna?
 

azknom

Member
Jo att de blir svettiga när de rostas hårt är ju en sak men de här bönorna är inte särskilt mörkt rostade så det är bara någon enstaka som hunnit bli lite svettig.

Jag började lägga märke till det ungefär i samband med att jag köpte en uppsättning kaffebönor från gokaffe.se. Jag trodde inte det borde spela någon roll eftersom jag hört mycket om hur tåliga orostade bönor är men jag kanske har fått dåliga bönor. Jag har iofs tyckt att det gällt flera av de olika bönsorterna jag köpte men det ska jag inte säga helt säkert. Jag har definitivt haft problem med mina malababönor i alla fall så det kanske är att de var gamla när jag köpte dem :( .
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jo att de blir svettiga när de rostas hårt är ju en sak men de här bönorna är inte särskilt mörkt rostade så det är bara någon enstaka som hunnit bli lite svettig.

Men om det är någon enstaka som hunnit bli svettig under rostningen så blir de lite svettigare efteråt ochså, när de "mognar" eller hur man nu ska beskriva det.

Jag började lägga märke till det ungefär i samband med att jag köpte en uppsättning kaffebönor från gokaffe.se. Jag trodde inte det borde spela någon roll eftersom jag hört mycket om hur tåliga orostade bönor är men jag kanske har fått dåliga bönor.

Hmmm, tja jag ska inte säga varken bu eller bä, för ingenting är väl omöjligt?

Men det bästa vore nog om du kontaktade gokaffe.se och kollar om han har något tips eller någon förklaring till "svettigheten", och till att de blir gamla så snabbt? Visst blir de sämre, men rent dåliga ska de ju inte bli på ett par veckor bara.

Sedan är det ju så att bönorna som du har köpt kanske just beter sig på ett visst sätt. Har du rostat samma sorts bönor som du köpt via en annan leverantör, eller är det "oprövade sorter" för dig så att säga?

Själv tycker jag att mina Gokaffebönor är goa... :)

Men Sweetmarias Espresso Monkey Blend spöar fan allt jag smakat hittils tror jag. När jag fått ner mängden med råkaffe i mitt lager måste jag beställa en 20 kilos säck från sötamaria. En hel jutesäck med bönor av bästa kvalitet. Yessssss.....:cool:
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hej, GoKaffe här.
Tråkigt att höra att dina bönor är beska, de SKA de inte vara om inte något är fel förståss. Beskhet blir det med gammalt kaffe men det ska inte vara fallet för dig efter bara 2 veckor. Men är du säker på att det beskhet du menar och inte bitterhet? Jag vill bara vara säker på att det verkligen är beskhet du menar. Är det Indian Monsooned Malabar eller Indian Monsooned Robusta du nämner, robustan har ju en naturligare bitterhet à la robustor jämfört med malabaren som är arabica. Det kan inte vara något sådant då jag vet att det har varit slut på malabaren hos GoKaffe ett tag? Att bönorna är för gamla kan vara fallet till dålig smak ibland (fast sådana säljer vi inte), är dock sällsynt med lagrade kaffen som t ex Monsooned kaffesorterna och t ex Old Java då de just lagrats för att få rätt karaktär. Jag föreslår att du tar kontakt med mig så vi får reda ut det här ordentligt. Du ska definitivt inte få bönor som smakar beskt som är köpta hos oss.
Mvh Henrik
 

augusto

Well-known member
Men Sweetmarias Espresso Monkey Blend spöar fan allt jag smakat hittils tror jag. När jag fått ner mängden med råkaffe i mitt lager måste jag beställa en 20 kilos säck från sötamaria. En hel jutesäck med bönor av bästa kvalitet. Yessssss.....:cool:

Var finns Sweetmarias Espresso Monkey Blend? :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Var finns Sweetmarias Espresso Monkey Blend? :)


Hos Sweetmaria. ;)

Skämt åsido, du har redan fått en länk ser jag. Sweetmarias hemsida kan jag gott rekommendera som kvällsläsning till alla som vill lära sig mer om att rosta sitt kaffe, och om kaffe i övrigt. Riktigt våldsamt informerande sida.:cool:
 

azknom

Member
Men om det är någon enstaka som hunnit bli svettig under rostningen så blir de lite svettigare efteråt ochså, när de "mognar" eller hur man nu ska beskriva det.

Jo men de här bönorna går från att vara nästan helt befriade från svett till att vara nästan helt dränkta efter 2-3 veckor. Det är alltså ingen liten skillnad.

Men det bästa vore nog om du kontaktade gokaffe.se och kollar om han har något tips eller någon förklaring till "svettigheten", och till att de blir gamla så snabbt? Visst blir de sämre, men rent dåliga ska de ju inte bli på ett par veckor bara.

Jodå jag har gjort det nu också. Dessutom har jag rostat andra bönor från samma sändning så jag ska testa om det är samma problem med dem. Är det så så vet jag ju med stor sannolikhet att det är något fel med mina burkar eller liknande. Men jag ska försöka komma ihåg att informera här på forumet när det testet är klart om sisådär 3 veckor :D

Sedan är det ju så att bönorna som du har köpt kanske just beter sig på ett visst sätt. Har du rostat samma sorts bönor som du köpt via en annan leverantör, eller är det "oprövade sorter" för dig så att säga?

De bönor som jag med säkerhet kan säga är drabbade är monsooned malabar och de är lite utav mina favoriter så de har jag testat många gånger så de är inte särskillt nya för mig och de har inte riktigt betett sig såhär tidigare. Även om jag inte dricker riktigt lika mycket kaffe nu som tidigare så blir de ändå inte liggande mer än tre veckor.

Själv tycker jag att mina Gokaffebönor är goa... :)

Sitter just med en kopp gjort på nyrostade Old Brown Sulawesi från Gokaffe och trots en elak förkylning så smakar det förträffligt!!!

Men Sweetmarias Espresso Monkey Blend spöar fan allt jag smakat hittils tror jag. När jag fått ner mängden med råkaffe i mitt lager måste jag beställa en 20 kilos säck från sötamaria. En hel jutesäck med bönor av bästa kvalitet. Yessssss.....:cool:

Måste säga att ditt Nick passar dig väldigt bra :D.
 

azknom

Member
Vill bara här i forumet också tacka Henrik på gokaffe.se för det otroligt bra bemötandet jag har fått. Han har nu erbjudit sig att skicka ersättningsbönor för de som jag haft problem med trots att vi inte kunnat säkerställa att det var något problem med bönorna i sig. Jag ska fortfarande försöka reda ut vad problemet beror på så att jag vet om det går att göra något åt det. Jag vill bara nämna för de som läser tråden att vill man ha mycket bra service så är gokaffe.se ett bra ställe att handla på. Så bli inte avskräckta bara för att jag eventuellt fått en påse bönor som inte var 100%.

Tack Henrik!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp