Första rostningen

Beobird

Member
Hej!

Nu har jag förlorat rostnings o......!

Jag rostade mina första bönor igår ("Panam Boguete Speciel SHB" från www.kaffe-agenterne.dk). De blev antagligen lite hårt rostade då jag hade svårt att skilja på första och andra "cracken". Bönorna är inte specielt mörka men ganska oljiga. Jag körde med den inbyggda profilen på Hottopen (det var premiär för den med) och första cracken startade efter ca 14.5 minuter. Andra cracken (förstår jag nu) började strax efter 16 minuter men "gick ihop" med första. Bönorna togs ut strax efter 17 minuter när det var fullt liv på andra cracken, de är väl närmast Vienna, kanske rent av mörkare. Hoppas att det trots allt blir användbart då en kommentar lämnat hos leverantören indikerar att bönan skall hårdrostas.

Lite besviken blev jag då jag hade väntat mej mer dramatik, i princip ingen rök, iallafall ingen rök som inte spisfläkten klarade av. Hela rostförlop var enkelt att följa och maskinen är ju så tyst att det är enkelt att höra vad som händer (bara jag lär mej hur de olika "crackarna" låter).

Bönorna ligger och vilar sig nu och skall testas till helgen.

Tyvärr inga bilder

===================
Brewtus II
Mazzer Mini E
Hottop
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Välkommen i gänget! Fin rostare du köpt, ska visst vara bland de bästa man kan ha för hemmabruk. Asså, du kan göra kaffe på bönorna mer eller mindre direkt efter rostning. Presskaffe fungerar fint efter bara några timmar, har dock märkt att espresso blir bättre efter någon dag.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nice! Du har fin utrustning och bra smak för grejer ser jag. :)
Det låter kanske som om bönorna blev lite väl hårt rostade... men man lär sig av sina misstag. Själv rostade jag en batch med Brasilian för mörkt en gång... det var inte det godaste man smakat på direkt.

Annars brukar jag ta de flesta bönorna till 2:a crack eller strax efter det. Har nog aldrig stoppat en böna före 2:a crack än...
 

arto

Well-known member
Grattis och välkommen :)

Jag upptäckte redan vid första rostningen att hur kul och utmanande det skulle bli att lära sig mer om bönornas värld. Den är fylld utav överraskningar och motgångar. Men man kan även bli riktigt glad när man väl lyckas :) Vissa bönor smakar blä som för mörka eller för ljusa. Vissa andra kan rostas både mörkt och ljust med varierande (men goda) resultat. Det är bara att prova på om man inte hittar tipps (som dessutom passar dina smaklökar).

Hoppas du får det kul :)
 

Beobird

Member
Tack för kommentarerna!

Jag kanske skall våga smaka lite tidigare nästa gång då (bönorna och jag befinner sig på skilda orter för tillfället!). Hoppas det inte blir en sån besvikelse som den som KG råkade ut för!

KG, jag har följt ditt äventyr med Brewtusen, jag hoppas att du kommer att bli lika nöjd din som jag är med min. Jag är 100% novis, detta är min första Espresso utstyrsel, dessutom håller jag på att lära mej dricka kaffe samtidigt som jag lär mig att tillverka det. Hustrun är dock en trogen Espresso drickare och jag får godkänt från henne! Mjölkskummning är ett problem men det är beroende på mej (att vara så avancerad att skumma samtidigt som jag brygger har jag inte vågat mej på ännu). Öva, öva, öva var det!
 

Boris

Well-known member
Jag är 100% novis, detta är min första Espresso utstyrsel, dessutom håller jag på att lära mej dricka kaffe samtidigt som jag lär mig att tillverka det.


Varför mjukstarta? Det är bara att gå ut stenhårt och sedan öka... :lol:

Vilkommen in i den lätt obskyra, men väldoftande rostningsgemenskapen. :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hoppas det inte blir en sån besvikelse som den som KG råkade ut för!

Hmmm, menar du skumningen med Brewtusen? Tja, jag tror att det löser sig med ett annat munstycke. Faktiskt så är det här 2 hålsmunstycket så snabbt på att skumma att det fungerar ju att köra de som separata "uppdrag" ochså, utan att det tar en evighet.

Men jag tror nog att jag vill ha möjlighet till att köra samtidigt... :)

KG, jag har följt ditt äventyr med Brewtusen, jag hoppas att du kommer att bli lika nöjd din som jag är med min.

Jag är redan nöjd med den, faktiskt.

Det är "pricken över i-t" med skumningen som fattas. Jag är lite besviken över att den tappar trycket så snabbt, och att trycket var så lågt till att börja med (kan inte fatta hur man ska kunna skumma med så lågt tryck).

Jag är däremot rätt säker på att det löser sig med ett annat munstycke, så jag är lugn och sansad om det. Hade det sett mörkt och "olösbart" ut, då hade det märkts på mina inlägg kan du tro... :cool:

Jag är 100% novis, detta är min första Espresso utstyrsel, dessutom håller jag på att lära mej dricka kaffe samtidigt som jag lär mig att tillverka det. Hustrun är dock en trogen Espresso drickare och jag får godkänt från henne!

Du har maskinellt sett extremt bra förutsättningar att lyckas! Jag är inte ett dugg förvånad över att du får godkänt, trots att du är en novis.

Fan... Brewtusen är GRYMT bra på att köra espresson. antingen det eller så var jag grymt kass på att få till rätt temperatur med Mondialen (som kostar mer än dubbelt så mycket som Brewtusen...).

Citat från verkligheten idag (frugan efter dagens andra cappuccino):

"Vad är det? Är det något med blandningen? Du måste komma ihåg vad det är du gör, så här gott har det inte smakat tidigare. Det smakar mycket bättre nu när du fått din nya maskin". (detta efter flera dagar och många shots, så det är inte bara en enstaka tur-grej som jag citerar).

Kul att höra. :D

Dessutom är hon inte så... inne på det tekniska och skillnaderna mellan Brewtusen och "de andra". Hon vet inte att den har dubbla kokare (eller visst har jag berättat, men jag tror att det har gått in genom ena örat och ut genom det andra eftersom hon endast är intresserad av att dricka kaffet, inte av de tekniska leksakerna).

Det gjorde att kommentaren "Det smakar mycket bättre nu när du fått din nya maskin" gjorde ett riktigt gott intryck på mig och stöder mig i min uppfattning om att dubbla kokare "is the shit" så att säga. :cool:

Mjölkskummning är ett problem men det är beroende på mej (att vara så avancerad att skumma samtidigt som jag brygger har jag inte vågat mej på ännu). Öva, öva, öva var det!

Nej, gör en sak i taget tills skumningen är en barnlek.

Vad har du för tryck på din ångkokare?

Jag vet inte om jag vill rekommendera dig att gå in och pilla och justera saker och ting egentligen... men jag tyckte att skumningen var bra mycket lättare på min Brewt efter att jag höjt tryckt från 1 bar till 1.3 bar. Nu pendlar min mellan 1.2-1.3 och tryckmässigt känns det bra, 1 bar kändes lite lågt.
 

Boris

Well-known member
Det var ju precis det jag menade. Full fräs från start.

Måste ha uttryckt mig slarvigt :)
 

Beobird

Member
Jag skall inte förlänga den här tråden mer än nödvändigt (och det blir lite off-topic).

Brewtusen leverera mycket bra Espresso, trots att jag är helt ny så har jag använt möjligeheten att ändra temperaturen då någon böna blivit alltför besk (och det fungerade :D ). Jag betvivlar att jag hade klarat det med en normal H/X maskin så här i början (alltså inte för att de är sämre utan bara för att de är annorlunda).

När jag handlade bestämde jag mej för att utrustningen inte skulle vara hindret och då blev det som det blev: kvarn var tämligen enkelt att välja, maskin lite svårare men så småningom föll valet på Brewtusen. Om jag läst på lite mer när jag valde rostningsutrustning så hade det antagligen blivit en Gene men jag bommade den helt enkelt.

Nej jag har kvar orginaltrycket på ångkokaren (precis kring 1-1.1 på mätaren, vad det nu är värt). Jag räknar med att du rapporterar hur din fix fungerar framöver!

Jag återkommer med en smakbeskrivning av min första rost om ett par dagar!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nej jag har kvar orginaltrycket på ångkokaren (precis kring 1-1.1 på mätaren, vad det nu är värt). Jag räknar med att du rapporterar hur din fix fungerar framöver!

OK. Min pendlade mellan 0.9-1 bar i original. Du har ju lite mer i alla fall.

Skillnaden mellan 1 bar och 1.3 bar och originalmunstycket skulle jag beskriva som.... "mer push" i ångan. Lättare att få mjölken att homogeniseras och "virvla runt" i kannan till ett jämnt skum. Trycket faller inte lika mycket, och när det väl faller så kommer det inte ner till de väldigt låga nivåerna där microskum är en omöjlighet.

Jag kan då inte få till ett vettigt skum/virvel med 0.6 bar kvar i ångtryck, man får ju panik och tror att det ska bli vacuum i ångkokaren snart...:huh:

Sedan är det skillnad mellan att ha 0.6 i ångkokaren med små hål i munstycket och att ha 0.6 i ångkokaren med stora hål i munstycket ochså tror jag. Med stora hål så kändes det som om mjölken inte "fick pisk" av ångan så att säga, det kändes mest som en slö utandning med öppen mun....

Återkommer med nytt munstycke nästa vecka, hoppas jag. :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Om jag läst på lite mer när jag valde rostningsutrustning så hade det antagligen blivit en Gene men jag bommade den helt enkelt.
Asså, Hottopen ska nog vara "bäst" bland alla hemmarostningsmaskiner som finns på marknaden. De är kända för att vara fint byggda och robusta som stridsvagnar. Det som Gene Cafén har som nackdel är att den inte kyler effektivt. Går att lösa genom att man stoppar maskinen och öser upp bönorna separat och kyler på annat sätt. Men ifall man jämför pris prestanda så tror jag att många anser att Gene Cafén är mer prisvärd. Men detta är ju ytterst subjektivt. En del säger att en stereo är prisvärd trots att den kostar 30 000 kr (japp, där har ni t ex mig!), en annan säger att en kvarn är prisvärd då den kostar 500 kr, eller varför är inte en rostare som kostar 7000 kr mer prisvärd jämfört med en som kostar 3500 kr?? Om jag var du skulle jag absolut vara nöjd med Hottopen och tycka att den var prisvärd! Jävlarns vilken utrustning du skaffat! Och dessutom inte inbiten kaffe/espressodrickare! Jag tar banne mig av mig mössan och bugar!:):)

Jag återkommer med en smakbeskrivning av min första rost om ett par dagar!
Den tror jag vi är fler som ser fram emot att få läsa om! Som sagt lycka till!

Visst ja, tipsen från KG ang 1:a och 2:a "crack" är väl värda att ta på allvar. Tänker inte upprepa det men jag säger samma sak. Sedan är det ju så med nya grejor att det tar ett tag innan man får in snitsen. Jag har t ex bränt på bönorna för hårt i min Gene Café och jag har ändå rostat bönor i flera år, men man lär sig!
 

Beobird

Member
Då var de svarta monstren avsmakade. Det gick att dricka även om det inte var en höjdare. Ganska stor kropp med en antydan av torr aska (detta kan möjligen vara en ren påverkan från den mörka färgen). Slutet hade en obehaglig beska som satt kvar i munnen ett bra tag, ingen lysande upplevelse. :( Men nu vet jag i alla fall hur bönor ser ut om de blir för rostade!:)

Andra rostningen genomfördes också. Följande parametrar: böna Colombia Excelso Tatama Ekologisk, från kaffeagenterne.dk (ja, jag köpte det där testpaketet med 9 olika bönor), rostade på Hottop med den inbyggda profilen,. Första crack efter 15 min och 10 sek, slut på första crack efter 16 min och 30 sek (ungefär), andra crack startade efter 17 min och 35 sek då även rostningen avbröts. Betydligt trevligare resultat, ingen olja, väldigt jämn matt yta dock något ljusare än de bönor jag tidigare prövat (köpta).

Jag gjorde misstaget att pröva att göra en (dubbel) espresso på nyrostade bönor. Resultatet var nästan skrämmande, sprut åt alla håll massor av crema (eller skum) och högst mysko smak. Nä den får allt ligga till sig någon dag till eller så!

Att rosta var samma odramatiska upplevelse som första gången. Jag kunde nu höra skillnaden på första och andra crack (lite som mellan popcorn och en liten gnisturladdning), maskinen sköter sig fantastiskt fint, och bönorna blir väldigt jämt rostade. Betydligt mindre skal (silverhinna?) än med de andra bönorna, det kan ju bero på att jag avbröt rostningen tidigare (början på andra crack mot full storm så att säga). Skalresterna samlas annars upp på ett föredömligt sätt i den lilla låda som finns under rostkammaren.

Det här med kaffe blir bara roligare och roligare!:D
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Betydligt mindre skal (silverhinna?) än med de andra bönorna, det kan ju bero på att jag avbröt rostningen tidigare (början på andra crack mot full storm så att säga).

Det kan skilja enormt mycket mellan olika kaffesorter, så jag tror att det beror på det.

Kul läsning i övrigt! Ah, sugen på det där paketet med bönor själv...:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp