Tips o råd på vägen när man ska välja ny espressoapparat och kvarn

Kaffekärringen

Active member
Ja inte lätt det finns ju en uppsjö att välja ibland! Men vad bör man tänka på?:unsure:

Den bör ju inte vara för dyr heller och inte för stor och klumpig. Något i mellanting.

Det bästa märkena på marknaden, som har lite kvalitet? Sen kvarnen vad bör man tänka på där? Har hört något om att det inte bör vara knivar i den? Stämmer det?

Dela gärna med er av era erfarenheter tack...hade varit bra och veta lite mer innan man ger sig ut för o kika på allvar :)

Thanks!
 

brengen

Well-known member
Som vanligt är det ju prisnivån som du vill lägga dig på som styr.

Dricker du mycket cappucino och cafè latte.... då borde du ha en HX, annars räcker det med en mindre maskin typ gaggia classic eller rancilio silvia.

Kolla www.kaffemaskinen.se .... de har mycket bra. Isomac är väl kanske ingen favorit här på forumet så de ska du kanske hålla dig borta från.

Vad gäller kvarn så ska du som du själv skriver undvika de med knivar. Kvarnen bör ha större prioritet än maskinen. Men satsar du på t.ex en minimoka så klarar du dig galant.
 

algr01

Well-known member
Har ju liknande tankar och startade en tråd som heter Gaggia kontra Rancilio. Det är väl två av de "populäraste" maskinerna och där har folk skrivit lite för och nackdelar. De kostar ju kring 3500-4500kr dock. Det är de jag kikat mest på.

Billigare, vissa här nämner ju Gaggia Espresso, andra sneglar på Isomac vilka vissa dock ifrågasätter kvalitetsmässigt. Får du ett ex som fungerar är min känsla att det är en hyfsad maskin, instegsmodellen Napolissima säljs ju billigt nu för tiden, tror den skall tas ur produktion. Hygglig pris/prestanda.

Kan väl nämna nåt om Krups med, har själv en f.n. Fördel: behöver aldrig oroa sig för Creman eller hur fint kaffet är malt, den har ett crema-membran/dubbel botten i filtret vilket gör att tampningen ej blir så viktig. Andra maskiner blir tampning och malning viktigare för att få ett hyfsat resultat och crema överhuvudtaget. Däremot växer man snabbt ur den, man blir att sakna utmaningen samt att de flesta säger att någon av ovan kanske gör bättre espresso. Dock bra om man inte vill fundera så mkt på hantverket och passar säkert de som bara vill att det skall fungera, svårt att misslyckas men ligger kanske inte i topp avseende resultatet.

Kvarn, här tror jag att man behöver en Gaggia MDF, Rancilio Rocky, Minimocca eller likvärdig om man skall ha full nytta av Rancilios maskin Silvia. Gaggian klarar sig kanske med en kvarn som startar i pris kring 1300-1600, kanske Isomacs minsta (lite känslig, har plastupphängning), Dualit/Solaris, Saeco MC2002. Lägre än så jag jag uppfattat att man ej skall gå, de mal ej nog fint för espresso. Knivar har jag också uppfattat man skall akta sig för, tror det har med värmeavveckling att göra vilket är negativt för smaken. Gaggian är den som ofta nämns som bäst under 2000:-

Efter inlägg av "wesaft" bör tilläggas att största bristen med knivar är ojämnheten i malningen, Tack för kommentaren "wesaft"!

Hoppas ovan säger nåt? Övriga får väl komplettera mitt ganska färska kunnande inom området...
 

treefinger

Well-known member
Har man en stram budget på kvarnsidan så är Zassenhaus ett väldigt bra köp. Den har inga som helst problem att mala tillräckligt fint för espresso. Nypris kring 800 kr, begagnad kanske kring 3-400? Nackdelen med Zassenhaus är att den är manuel.
 

Jemo

Well-known member
om man vill hålla nere kostnaden så kan man ju alltid satsa på en manuell kvarn av bra kvalitet (med koniskt malverk). det bör vara en bättre investering än en elektrisk med knivar eller de allra billigaste med malskivor.

edit: nu var treefinger lite snabbare.
 

brengen

Well-known member
Finns Zassenhaus att få tag i nu för tiden?

Har för mig att de hade stora leveransproblem innan jul....
 

wesaft

Well-known member
Rätt bra inlägg algr01, många köpsugna nybörjare kan nog läsa och ha nytta av den här tråden.

Ska bara förtydliga att knvikvarnens nackdel inte är temperaturen på kaffet i första hand utan att det inte blir jämnt. Vissa kaffekorn blir stora vissa små, det är inte bra för kaffesmaken. (Vi kaffenördar borde aldrig använda oss av uttrycket "hackat eller malet")

En maskin med dubbelbotten som skapar falsk crema är inget att ha som du säger.

Om man vill ha en billig maskin som skummar rätt bra kan även min Solis Sl-70 vara ett alternativ. (ok, jag hyllar inte min egna maskin hela tiden, men nu passade det in ;) )
 

Jemo

Well-known member
är zassenhaus de enda som tillverkar (tillverkade?) manuella kvarnar av bra kvalitet då, eller finns det andra bra alternativ på liknande prisnivå?
 

mag

Well-known member
Skulle vilja slå ett slag för köp-och-sälj-delen i forumet - om man har begränsad budget men ändå vill ha bra grejer.
 

treefinger

Well-known member
Någon pratade om att peugeot gör manuella kaffekvarnar. Har inte testat själv så vet inte hur bra de är.
 

Large

Well-known member
En NS Oscar från risteriet.dk + en Demokka 203/205 eller Rancilio Rocky från valfri försäljare går på i runda slängar 8000-9000:-

Då får du riktigt bra grejor för en i sammanhanget blygsam summa. Vill man gå ned i pris blir det genast kompromisser. Kvarnen bör du absolut inte kompromissa med så då får det bli maskinen. Prisskillnaden mellan en Silvia och en Oscar är en knapp tusenlapp och lite mer för en Classic.
En tusenlapp är ett billigt prispåslag i förhållande till de kompromisser du måste göra om du väljer Silvia/Classic.
 

algr01

Well-known member
En NS Oscar från risteriet.dk + en Demokka 203/205 eller Rancilio Rocky från valfri försäljare går på i runda slängar 8000-9000:-

Då får du riktigt bra grejor för en i sammanhanget blygsam summa. Vill man gå ned i pris blir det genast kompromisser. Kvarnen bör du absolut inte kompromissa med så då får det bli maskinen. Prisskillnaden mellan en Silvia och en Oscar är en knapp tusenlapp och lite mer för en Classic.
En tusenlapp är ett billigt prispåslag i förhållande till de kompromisser du måste göra om du väljer Silvia/Classic.
Sorry, jag är lite lost, vad är NS Oscar?
 

Suffer

Member
Jag har idag fått hem en manuell Peugeot kaffekvarn och kan om några dagar uttala mig om denna. Redan nu kan jag säga att det blir ett jäkla massa vevande...
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp