Förslag på kvarn?

GLC

Well-known member
Hej!

Jag har en Spidem Essence, här ser ni den:

http://www.jbcoffeehouse.se/products/machines/spidemsale.html#essence

Är nu på jakt efter en kvarn och har läst mkt gott om Minimoka 203. Vad tror ni om denna i kombination till min maskin? Vill även ha en kvarn som duger när jag uppgraderar maskinen, möjligtvis mot en Rancilio Silvia nån gång i framtiden.

Espressomaskinen jag har nu har en crema filterhållare, alltså en som ser ut så här:

http://www.kaffegrossisten.com/shop/KaffeGrossisten/images/shop/Saeco filterhallare ext1.jpg

När jag har en kvarn, är det en bra idé att skaffa en filterhållare utan crema-funktionen?

Tacksam för alla svar!
 

arto

Well-known member
Det där är nog till Isomacs stora maskiner. Det är den lilla, typ till espressomaskinen Giada du ska ha om jag har lyckats förstå det hela rätt :)
 

GLC

Well-known member
Har mailat kaffegrossisten. Hur vet man hur stort portafiltret ska vara? Mäta utsidan/insidan av den?

Kollade på isomac.se och en tamper där beskriver måtten på deras stora/små maskiner:

"Dubbelsidig rostfri pressino i klassisk italiensk design, anpassad efter handtagen till isomacs stora och små kaffemaskiner.

Mått, 4,9 mm samt 5,4 mm."

Kan omöjligt vara 4,9 då min tamper är 5,3-5,4 stor, känns inte heller som att min maskin skulle motsvara Isomac's "stora" maskiner.
 

GLC

Well-known member
Grymt, jag litar på dig :)

Något som du på kaffemaskinen kan plocka fram från nån hylla?

Detta är ju givetvis bara något som ska hålla mig på humör tills jag lärt mig använda kvarnen ordentligt och får tillfälle (och OK från regeringen ;) ) att köpa en ny espressomaskin.
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Grymt, jag litar på dig :)

Något som du på kaffemaskinen kan plocka fram från nån hylla?

Detta är ju givetvis bara något som ska hålla mig på humör tills jag lärt mig använda kvarnen ordentligt och får tillfälle (och OK från regeringen ;) ) att köpa en ny espressomaskin.

Nope. Jobbar inte med dom nu.

Det här med "regering" är ganska intressant.. "Regeringen" brukar alltid säga; -Välj du, det är ju du som ska använda den.
(Inte MIN "regering", för hon är inte sån, utan de som jag möter under dagen)

Tur man har delad makt hemma ;)
 

GLC

Well-known member
Ok, får kika vidare då. Blev lite osäker när jag fick svar från kaffegrossisten:

"Högst troligt passar Saecos filterhållare. Att Isomacs handtag passar är jag övertygad om att så inte är fallet eftersom de inte har filter med 52 mm i diameter."

Min tamper är 53mm och passar fint. Tips?
 

Cheffalo

Hedersmedlem
Nä, jag har ju ingen aning...
Varför blir alltid min kunskap satt på undantag när andra kommer med felaktig information??
Det är exakt samma handtag som på Saecos maskiner, och där passar Isomacs små handtag! OK? Du får min vänsterarm om jag har fel! Kaffegrossisten...

Nu blev jag lite putt, men det är inget personligt. Det går över.
 

GLC

Well-known member
Tänkte faktiskt skriva att jag satte din kunskap före men jag trodde det var självklart... Sorry om det lät som något annat!
 

GLC

Well-known member
Dito! :D

Jakten kvarstår, ska maila isomac.se också och se vad de kan erbjuda.
 

GLC

Well-known member
Har fått isomac att skicka ett handtag till mig, återkommer med resultat, jag vet att ni är spända på det :D
 

nlights

Member
Köpte själv ett portafilter från Isomac Giada till min gamla La Pavoni Espresso Plus Krom.

Fungerade helt okej istället för Saecos "crema" portafiltret som följde med...

Men för någon vecka sedan så viskade uppgraderinsdjävulen i mitt öra att Miss Silvia kostar bara 4,5kkr nu för tiden och det inklusive frakt...:unsure:

Dvs Pavonin står nu och dammar i ett hörn :huh:
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp