Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 11

Nu är sökandet över... för tillfället iallafall

Efter att ha varit på espressokurs hos Kaffemaskinen idag så passade jag på och slog till på en Quickmill Andreja. Så imorgon blir det av att börja försöka få fram drickbara shots. Kursen var mkt bra med Janne Bonin som lärare. Får se ifall kvarnen måste uppgraderas eller ifall den håller måttet.

Gonatt önskar en omtumlad nybörjarbarista

Sweet dreams! Du kommer att dra shots hela natten

Faktiskt mest avis på att Du har fått gå kurs med JB.

Citat Ursprungligen postat av ja vadå Visa inlägg
    Efter att ha varit på espressokurs hos Kaffemaskinen idag så passade jag på och slog till på en Quickmill Andreja. Så imorgon blir det av att börja försöka få fram drickbara shots. Kursen var mkt bra med Janne Bonin som lärare. Får se ifall kvarnen måste uppgraderas eller ifall den håller måttet.

Vet inte alls hur din kvarn är, men Espressomakinen är bra så ett stort grattis.

Citat Ursprungligen postat av ja vadå Visa inlägg

Hämtade upp min nya Pulsante precis innan kursen och fick lite tips av JB
    Shottade en hel del igårkväll och både maskin och kvarn lever numera i en lycklig harmoni på söder.

Efter ett antal totalt misslyckade shots... typ 45 sec 1/2 cl ur ena spouten.

Så malde jag betydligt grövre kaffe och tampade med badrumsvågen. Och plötsligt hade jag en drickbar espresso. Började med Rockyn inställd på runt 3 på indexet men det funkade inte alls, så nu kör jag runt 8 och får en extraktionstid på 23-25 sec varje gång. Tampningen ligger runt 13-15 kg enligt vågen. Gjorde lite mjölskum med, jädrar vilken ångmaskin. Vart hyffsat resultat med tanke på att det var första gången. Ångrar mig inte ett dugg utan känner mig mkt nöjd

Beroende på kaffe har jag min Rocky på mellan 8 och 10. Det skiljer lite från kvarn till kvarn men min skulle mala pizzamjöl nere på 3!

Hittade en intressant blogg av en finne i köpenhamn med en massa info om Andrejan plus hans senaste inköp GS3. Mkt strukturerad med en hel del tips som jag fann lärorika som nybörjare.

http://temesblog.blogspot.com/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •