Nu är sökandet över... för tillfället iallafall

ja vadå

Well-known member
Efter att ha varit på espressokurs hos Kaffemaskinen idag så passade jag på och slog till på en Quickmill Andreja. Så imorgon blir det av att börja försöka få fram drickbara shots. Kursen var mkt bra med Janne Bonin som lärare. Får se ifall kvarnen måste uppgraderas eller ifall den håller måttet.

Gonatt önskar en omtumlad nybörjarbarista
 

lupoo

Well-known member
Sweet dreams! Du kommer att dra shots hela natten;)

Faktiskt mest avis på att Du har fått gå kurs med JB.
 

Trident

Well-known member
Efter att ha varit på espressokurs hos Kaffemaskinen idag så passade jag på och slog till på en Quickmill Andreja. Så imorgon blir det av att börja försöka få fram drickbara shots. Kursen var mkt bra med Janne Bonin som lärare. Får se ifall kvarnen måste uppgraderas eller ifall den håller måttet.

Gonatt önskar en omtumlad nybörjarbarista

Vet inte alls hur din kvarn är, men Espressomakinen är bra så ett stort grattis.
 

Fillibabba

New member
Efter att ha varit på espressokurs hos Kaffemaskinen idag så passade jag på och slog till på en Quickmill Andreja. Så imorgon blir det av att börja försöka få fram drickbara shots. Kursen var mkt bra med Janne Bonin som lärare. Får se ifall kvarnen måste uppgraderas eller ifall den håller måttet.

Gonatt önskar en omtumlad nybörjarbarista

Hämtade upp min nya Pulsante precis innan kursen och fick lite tips av JB :D
Shottade en hel del igårkväll och både maskin och kvarn lever numera i en lycklig harmoni på söder.
 

ja vadå

Well-known member
Efter ett antal totalt misslyckade shots... typ 45 sec 1/2 cl ur ena spouten. :blush:

Så malde jag betydligt grövre kaffe och tampade med badrumsvågen. Och plötsligt hade jag en drickbar espresso. :) Började med Rockyn inställd på runt 3 på indexet men det funkade inte alls, så nu kör jag runt 8 och får en extraktionstid på 23-25 sec varje gång. Tampningen ligger runt 13-15 kg enligt vågen. Gjorde lite mjölskum med, jädrar vilken ångmaskin. Vart hyffsat resultat med tanke på att det var första gången. Ångrar mig inte ett dugg utan känner mig mkt nöjd :D
 

Tallinn

Well-known member
Beroende på kaffe har jag min Rocky på mellan 8 och 10. Det skiljer lite från kvarn till kvarn men min skulle mala pizzamjöl nere på 3!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp